Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 8 EersteEerste ... 45678 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 80
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Pine is dennenhout terwijl onze kerstbomen sparren (spruce) zijn. Uiteindelijk allemaal wel van dezelfde dennenfamilie. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het hout waar de betimmering van luxe jachten en exclusieve meubels van gemaakt worden, beter klinkt dan timmerhout van de Gamma. Alleen moet dat Gamma hout nog wel even stevig gedroogd worden.

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Maybach, en ook Haar gebruiken wel (sugar) pine.

    Als de stelling is dat "kerstbomenhout" niks is, dan kunnen we spruce / fichte bij akoestische gitaren ook wel afschrijven
    Neen, dat is een misvatting. De eigenaar van een houtbewerkingswerkplaats heeft me één en ander toegevoegd.
    Hij zou zeggen, en nu ga ik grof ende waarschijnlijk onheus reproduceren: 'kijk, als je een muzikaal instrument wilt bouwen gelden er andere regels dan een zaagmachine in elkaar flansen' en ' de rommel die jij gaat reproduceren is nog geen MDF waard'. Deze laatste is van mij, hij zou dat nooit zo doen.
    Maar een viool of akoestische gitaar is iets anders dan een sustainblok met een slecht geintoneerde brug plus snaren.

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Dus, vrij vertaald, als het niet of minder kritisch is zoals bij een solid body dan is het rommel, en als het wel eisen heeft dan is het prima?

  4. #54

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkS Bekijk bericht
    Wie écht goed leest, snapt dat de opmerking van Orpheo een reactie is op de “rotte” body van tmms, en niet over de body van de ts.
    Je hebt gelijk, deels. Want hij noemt zowel "rot" (dus over de body van tmms) èn "boterzachte pine" (en dus ook over de body van de TS). Maar mijn opmerking was wel onnodig neerbuigend, excuus.

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Dus, vrij vertaald, als het niet of minder kritisch is zoals bij een solid body dan is het rommel, en als het wel eisen heeft dan is het prima?
    Ja, zo zou je het kunnen zeggen. Heb wel de mij bekende riedel verteld; sustain, donker, hoger qua frequenties, meer wist ik niet. Hij wel, maar een elektrische gitaar was als opium voor den oortjes om het zo maar te zeggen, moest ie niks van hebben, en gelijk had ie.
    Heb me er niks van aangetrokken en daar heb ik spijt van.
    Toch heb ik liever een goedgebouwde aziaat dan een letterlijk 10x duurdere amerikaan. Dat dan weer wel, maar ook weer niet, in de zin van de melodie.

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Nu weten autogarages vrijwel niets over banden en vering......... maar een houthandelaar is deskundig op het gebied van gitaarbouw....???

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    De Arnhemse fijnhouthandel weet niks van gitaarbouw maar heeft zijn vaste klantjes en weet echt wel wat die jongens zoeken.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    De Arnhemse fijnhouthandel weet niks van gitaarbouw maar heeft zijn vaste klantjes en weet echt wel wat die jongens zoeken.
    Klopt helemaal. Ze weten "wat die jongens zoeken." Dat is geen vakkennis maar handelskennis.

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Intonatie problemen kunnen ook voortkomen uit een te hoge topkam. Als de snaren te hoog zitten t.o.v. de frets, kun je zadels stellen wat je wilt en de halspen bijstellen maar dan krijg je 'm ook niet lekker geïntoneerd.

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Er is echt níks mis met pine. Ik heb zelf meerdere gitaren gemaakt van pine en die krengen hebben maar 1 nadeel: het hout is heel zacht tussen de nerf in, dus het vullen van de grain is wat lastiger (en deuken, butsen, krassen vermijden is iets lastiger dan met essen maar niet lastiger dan mahonie ofzo). Dat het brol is, is onzin. Kerstbomen worden gemaakt om in een paar jaar zo snel mogelijk te groeien tot commerciele maten maar het pine dat gebruikt wordt voor gitaren en andere snaarinstrumenten is écht van een heel andere klasse.

    Het weegt geen drol maar is ontzettend taai en dat geeft het geweldige resonante eigenschappen; mits je stukken pakt waar de nerf niet zó groot is dat je er een boeing doorheen kan laten vliegen.


    Dit moet je dus níet kiezen!



    Dit, daarentegen, is geweldig. Waar kan ik hiervoor intekenen!?

    En op de vraag of het anderzijds een goede houtsoort is voor gitaren:

    ja.

    De allereerste Telecasters zijn gemaakt van pine


    Pine is serieus te gek en krijgt ten onrechte een slechte reputatie.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top