Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 16 EersteEerste ... 7891011 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 152
  1. #81

    Standaard

    Ik had hem dit inderdaad eens zien doen in een filmpje. Ik heb het filmpje er even bijgezocht: https://youtu.be/PVbzpLEh0To

    Hier moet je inderdaad wel het juiste gevoel voor in de vingers hebben. Binnen no-time is er teveel af.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    de methode die Ben Crowe toepast, bij Crimson guitars (of toepaste, weet ik niet precies) is door middel van een haakse slijper: die haalt het meeste materiaal weg. Ik heb dat ook gedaan maar daar zitten wel wat puntjes van aandacht bij.

    1: gebruik een verse schijf: een oude laat brandsporen na en als je een niet te sterke schuurmachine hebt, krijg je die er HEEL moeilijk uit.
    2: je hebt een vaste hand nodig: je schiet zo uit en die happen krijg je er van je leven niet meer uit.
    3: STOF. Ik heb er een afzuigkap op gezet zodat ik minder last heb van wegspuitend stof (het spoot echt overal heen), maar met m'n rotex heb ik daar gewoon geen last meer van.
    4: je moet leren omgaan met de power die dat ding heeft. De torsie en de ronding van de schijf zijn je beste vrienden en ergste vijanden.
    5: aftekenen en goed kijken. Je maakt je carve heel snel scheef. Blijven volgen, tekenen en voelen. Dan kan je je carve eigenlijk al voor 60% erin krijgen; de handschuurmachine trekt de boel wel smooth.

    Toch, dit is niet mijn favo methode.

  2. #82

    Standaard

    Deze onderdelen ga ik in mijn achterhoofd houden voor een eventuele volgende keer! Het was nu al lastig om keuzes uit het enorme aanbod te maken met een beetje fatsoenlijke prijs/prestatie verhouding.

    Niet te geloven dat deze onderdelen nog zo veel invloed op het geluid kunnen hebben. Zo schijnt het materiaal van de bushing en studs van de brug veel verschil uit te maken. Stalen bouten zouden weer veel verschil maken in vergelijking met andere materialen. Iemand hier ervaring uit eerste hand mee?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Ik gebruik Hipshot hardware tegenwoordig. De open gear tuners zijn flink lichter dan de gewone closed back tuners (de non locking versie helemaal, scheelt zo weer een paar tientallen grammen) maar de brug en tailstop zijn helemaal een lachtertje: 45 en 65 gram respectievelijk. Belachelijk licht maar wel geweldig. De sound, alsof een deken van m'n amp af ging. Is nu mijn standaard TOM/Stoptail set. OH, en de zadels zijn een second order cantelever: dus geen buzzing meer (heel slim design! geen vervelend draadje dat ind e weg zit, geen veren, gewoon slim ontwerpen).

  3. #83

    Standaard

    Ik heb inmiddels reactie gekregen van'Guitar and Woods'. Hun MOP inlays zijn van een andere leverancier die weer een eigen tekenig gebruiken, vandaar de afwijking met de mal.

    De mal is gelijk aan die van Stewmac. Hier hebben ze ook bijpassende inlays voor, maar deze zijn van pearloid/celluloid en kosten ook niet de hoofdprijs. Ik heb gevraagd of ze hier een setje van op de post willen doen. Ik wacht met spanning af, tot op heden nog geen antwoord.

    Blijft pearloid/celluloid op termijn nog een beetje mooi? Het is natuurlijk maar de vraag hoe en of het met de epoxy lijm gaat reageren. Ik heb foto's van vreselijk vies groen geworden inlays gezien. Dit was één van mijn overwegingen om voor MOP te gaan.

    De afgeronde of scherpe hoeken is een beetje een kwestie van smaak. Die 2017 versie die ik hier eigenlijk aan het namaken ben, heeft ronde hoeken. Zeld vind ik de scherpe hoeken mooier, dus daar ga ik dan ook maar voor. Ik hoop met de mal en frees het meeste weg te kunnen frezen met een dremel met zo'n precisie frees voetje. Daarna met een fijn mesje de hoekjes wegsteken.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    de mal wijkt iets af maar die zou ik sowieso niet gebruiken, vanwege de scherpe hoeken kun je niet overal met je bitje komen zonder dat je steeds van bitje moet wisselen (en het laatste stuk moet je dan alsnog met een mesje of beiteltje snijden) ik zou de mal gebruiken om grof af te tekenen en dan vervolgens het parelmoer met een druppeltje superlijm op de toets lijmen, daarna met een exacto mesje en krijt de omtrek aftekenen en dan uit de hand frezen met de dremel. fyi gibson past zijn (plastic) inlay om de paar jaar aan en er zijn jaren dat ze ronde hoekjes hebben en dan weer scherpe, er is dus niet 1 correcte trapeze vorm

  4. #84

    Standaard

    Allen weer bedankt voor de reacties en suggesties! Door deze weer elk te beantwoorden, kom ik wel een beetje aan mijn posts,....
    Misschien tot vervelends aan toe, weer een kleine update met teveel foto's,...

    Vandaag alleen een klein beetje aan de carve kunnen werken. Na een dikkere freesmal gemaakt te hebben heb ik het laatste trappetje gefreest. De carve templates komen van ExNiHilo van het MyLesPaul forum. Ik volg ook zijn werkwijze met schuren zoals hier beschreven. http://www.mylespaul.com/threads/new...plates.384930/

    Alle trappetjes gefreest en het onderste treetje ingekleurd om duidelijk zichtbaar te maken om deze nu nog niet te schuren.


    De eerste scherpe randen zijn eraf geschuurd (excentrische schuurmachine met korrel 40)


    De meeste randen zijn nu glad, echter de vorm is nog niet erg mooi gelijkmatig.


    De eerste basisvorm zit er nu in. In de volgende stap moet de 'recurve' in onderste trappetje worden geschuurd.


    In de volgende foto's is goed te zien dat de boven en onderkant van de curve al redelijk in vorm zijn. In de achterkant is echter nog een duidelijke geul te zien die nog wat verder aandacht behoeft.






    Tot zover deze te kleine update met teveel foto's. Nou ja, het is mijn eerste bouw, dus ben ik nog blij met elk klein geslaagde stapje vooruit.

  5. #85
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.486

    Standaard

    Oeh, mooi Les Paul project!
    Ga zo verder, ik volg 'm, leerzaam!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    OH, en de zadels zijn een second order cantelever: dus geen buzzing meer (heel slim design! geen vervelend draadje dat ind e weg zit, geen veren, gewoon slim ontwerpen).
    Heb je daar een plaatje van? Even gekeken op de site van hipshot, maar ik kan niet vinden wat je bedoelt geloof ik.

  6. #86
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Perkeo Bekijk bericht
    Ik heb inmiddels reactie gekregen van'Guitar and Woods'. Hun MOP inlays zijn van een andere leverancier die weer een eigen tekenig gebruiken, vandaar de afwijking met de mal.

    De mal is gelijk aan die van Stewmac. Hier hebben ze ook bijpassende inlays voor, maar deze zijn van pearloid/celluloid en kosten ook niet de hoofdprijs. Ik heb gevraagd of ze hier een setje van op de post willen doen. Ik wacht met spanning af, tot op heden nog geen antwoord.

    Blijft pearloid/celluloid op termijn nog een beetje mooi? Het is natuurlijk maar de vraag hoe en of het met de epoxy lijm gaat reageren. Ik heb foto's van vreselijk vies groen geworden inlays gezien. Dit was één van mijn overwegingen om voor MOP te gaan.

    De afgeronde of scherpe hoeken is een beetje een kwestie van smaak. Die 2017 versie die ik hier eigenlijk aan het namaken ben, heeft ronde hoeken. Zeld vind ik de scherpe hoeken mooier, dus daar ga ik dan ook maar voor. Ik hoop met de mal en frees het meeste weg te kunnen frezen met een dremel met zo'n precisie frees voetje. Daarna met een fijn mesje de hoekjes wegsteken.
    ja perloid blijft lang mooi, de snotgroene en gele inlays zijn de inlays die gibson o/a op de les paul classic en de Joe Perry deed (die zijn dus niet verkleurd maar altijd al zo lelijk geweest) er zijn echter nogal wat verschillende perloid tekeningen: crazyparts verkoop de originele 50ties celluloid inlays (tekening loopt nagenoeg paralel aan de hals), 60ties tekening is wat wilder, begin 70ties tekening gaat alle kanten op en is meer zilvergrijs, moderne inlay is witter en minder 3d
    50ties

    60ties

    70ties grijs/wit

    2000
    life sucks and then you die

  7. #87
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    en dat verhaal van de bushings kun je negeren, originele 59 les hadden langere bushings en daarom willen de verzamelaars die ook hebben in hun "nieuwe" les paul maar je hoort het "verschil" echt niet
    wat een duidelijker verschil maakt is een aluminium staart stuk + een abr brug versus een nashville brug (mijn voorkeur is abr)
    life sucks and then you die

  8. #88
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    oh ja, nog 1 puntje; ik zie dat wel vaker op het forum maar waarom frezen jullie niet eerst alle cavities (neck, pickups) wanneer de top nog vlak is (dus voor het carven), je maakt het je zelf wat moeilijker wanneer je eerst gaat carven, je kan niet goed zien wanneer je moet ophouden en je houd minder oppervlakte over om je freesmal op te plakken
    life sucks and then you die

  9. #89
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Oeh, mooi Les Paul project!
    Ga zo verder, ik volg 'm, leerzaam!



    Heb je daar een plaatje van? Even gekeken op de site van hipshot, maar ik kan niet vinden wat je bedoelt geloof ik.
    Die tune o matic staat gewoon op de site:

    https://store.hipshotproducts.com/ca...duct_list&c=63

    Dat hefboomeffect van het buzzvrije zadel is echt slim: de as van de intonatiestelschroef zit off-center: de snaar duwt dus de zadel altijd naar beneden ten opzichte van dat kantelpunt. no buzz. ideaal.

    Fred: IK ben 't met je eens. Ik frees zelf alles voor ik carve. veel veiliger. makkelijker ook.

    Over Ben's methode; valt heel erg mee. je moet alleen niet die draaischrijf direct haaks in het hout zetten. Jouw methode is iets langzamer en meer controle, Ben's methode gaat een heel pak sneller. Ik carve nu een top in ongeveer een uur, van vierkant tot grit 320. Mijn carve zit een beetje tussen Gibson's versie en die van PRS in. Kwestie van smaak.

  10. #90

    Standaard

    Ik ben ook best groot fan van een haakse slijper met schuurschijf voor het carven. Zoals Orpheo zegt geeft het enorm veel stof, en is erg foutgevoelig.

    Wat ik zelf doe is met een frees de 'rand' frezen (diepte markering), frees of schaaf de primary hoek (brug tot neck joint) vlak, en dan aan de haal met de haakse slijper. Fine-tuning met een vioolschaafje (Ibex), scrapers en wat schuurpapier. Als je er gevoel voor krijgt kun je met de slijper heel goed werk verrichten, maar het is best eng in het begin. Frezen (al die stapjes) vind ik vooral bij high quilt of flame hout soms risicovoller dan met de slijptol tekeer gaan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top