Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard Epiphone Valve jr versterkertje op basis van Grundig 1006WL

    Ik wil een nieuw project starten voor komende winter: ik ga een simpele versterker bouwen op basis van de Epiphone Valve Jr, maar dan met zoveel mogelijk spul wat hier nog rondslingert.

    De basis wordt een Grundig 1006WL radio: Het geheel komt in de kast van de radio, ik gebruik het chassis en, indien mogelijk, de trafo's. Er is ruimte voor 2 x 6" speakers en ik heb hier ook nog een klein reverb veertje liggen, maar ik wil eerst de versterker bouwen zonder reverb.

    Ik heb direct al twee vragen:
    1: De Grundig heeft een EL41 als eindversterker met een impedantie van 7,2k. Ik wil een EL84 gebruiken, met een impedantie van 5k. Op de radio staat dat ik een extra luidspreker kan aansluiten van 5 ohm, ik ga er maar even van uit dat de speaker die al in de radio zit ook 5 ohm is. Ik heb dus een outputtrafo met primair 7,2k en secundair 5 ohm. Klopt het dat de impedanties van de trafo afhankelijk zijn van de belasting en in verhouding gelijk blijven? En klopt het dan ook dat ik bij gebruik van deze trafo met een EL84 een uitgangsimpedantie krijg van 3,5 ohm? (7200:5 = 5000:3,5) En kan ik dus deze trafo gebruiken voor mijn projectje?

    2: Ik wil op de versterker een volumepot en een tonepot maken, zoals bij de oude Fender Tweeds. Uiteindelijk komt er ook een reverb met een potmeter maar in de kast van de radio is ruimte voor twee pots. Volgens de schema's die ik gezien heb wordt voor alle genoemde regelingen een pot van 1M gebruikt. Ik heb gezocht naar concentrische pots van 1M maar die zijn onvindbaar, ik kom niet verder dan 500k. Kan ik ongestraft (in eerste instantie) de volumepot en de toonpot vervangen door één concentrische pot van 500k? Is hier iemand die me kan uitleggen waarom dit wel of niet kan, hoe je uitrekent wat de gevolgen van dit plannetje zijn en welke andere aanpassingen ik eventueel moet doen aan het schema om het geheel werkend te krijgen met 500k pots?


    Schema van Epiphone Valve Jr
    https://ibb.co/xgMB07B

    Toonregeling:
    https://ibb.co/5syK4BP
    Laatst gewijzigd door arjans; 2 oktober 2019 om 19:13

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Ja en ja.

    Als je een 500k pot gebruikt ipv een 1M pot, (sowieso betere keuze imho) dan zul je de waardes van de condensatoren die eraan vast zitten moeten verdubbelen. De tijdsconstante van de combinatie weerstand-condensator is gelijk aan t = R x C

    Dus als de weerstand halveert moet de capaciteit verdubbelen om dezelfde karakteristiek te behouden.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Ik heb een grundig radio gitaarversterketje. Ook met El41 eindbuis. Waarom gebruik je die niet gewoon?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    147-c Guitars

  4. #4

    Standaard

    Hieronder het schema en de layout zoals ik het van plan ben te bouwen.

    Uitgangspunten:
    - Een overzichtelijke layout waarin ik snel componenten kan vervangen. Dus niet drie componenten aan één pootje van een buis oid.
    - Ik gebruik de trafo's van de donorradio. De voeding wordt opgebouwd met nieuwe weerstanden en elco's maar volgens het schema van de radio..
    - Het versterkerdeel is gebaseerd op de Epihpone Valve jr omdat daar veel info over te vinden is, dat leek me handig bij het zoeken naar fouten en later bij het aanpassen van het geluid.
    -


    Schema:
    https://ibb.co/K5Q7FBg

    Layout:
    https://ibb.co/FVxL8BC


    Willen jullie eens kijken naar mijn bedenksels? Ik heb een paar vragen:

    - Aan de anode van de EL84 hangt een RC combinatie (R14 + C8 die ik niet begrijp. (Ik begrijp RC combi's zowiezo niet zo goed, geloof ik...) Ik heb het in mijn ontwerp opgenomen omdat in de radio eenzelfde combi zit. Het zal wel frequenties filteren maar is het wel nodig? Ik zie in de schema's van gitaarversterkers nooit zoiets als dit.

    - Aarding: In de radio zit een dubbele filterelco (2 x 47uF) met een gemeenschappelijke aarde. In iedere handleiding die ik lees over versterkerbouw staat dat de elco voor de voorversterkerbuis geaard moet worden op hetzelfde punt als de rest van de voorversterker en niet bij de rest van de voeding. In mijn layout heb ik het schema van de radio aangehouden, dus beide elco's geaard bij de voeding. Op deze manier heb ik minder draadbruggen en alle onderdelen van de voeding netjes bij elkaar. Korte lijnen lijkt me belangrijk. Is dit verstandig? Of toch de tweede elco aarden bij de voorversterker?

    - Ik heb de weerstand R12 tussen g2 van de EL84 en B2 in de layout gezet tussen de anodeweerstanden van de voorversterkerbuis. De reden is hetzelfde als bij de aarding van de voedingselco's C21 en C22; op deze manier heb ik één punt waar ik B2 kan aansluiten. Lekker kort en overzichtelijk, maar er wordt overal aangeraden om voorversterker en eindversterker uit elkaar te houden. Toch maar R12 op een andere plek en een extra draadje?


    Ik kan natuurlijk ook gewoon alles in elkaar solderen en zelf uitvinden wat het beste is maar ik vind het denkwerk van te voren ook errug leuk. Ik hoop dat jullie me willen helpen!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    R14 en C8 zou ik weg laten. Van R10 kun je een hoog-af filter maken of een mastervolume.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjans Bekijk bericht

    - Aan de anode van de EL84 hangt een RC combinatie (R14 + C8 die ik niet begrijp. (Ik begrijp RC combi's zowiezo niet zo goed, geloof ik...) Ik heb het in mijn ontwerp opgenomen omdat in de radio eenzelfde combi zit. Het zal wel frequenties filteren maar is het wel nodig? Ik zie in de schema's van gitaarversterkers nooit zoiets als dit.

    - Aarding: In de radio zit een dubbele filterelco (2 x 47uF) met een gemeenschappelijke aarde. In iedere handleiding die ik lees over versterkerbouw staat dat de elco voor de voorversterkerbuis geaard moet worden op hetzelfde punt als de rest van de voorversterker en niet bij de rest van de voeding. In mijn layout heb ik het schema van de radio aangehouden, dus beide elco's geaard bij de voeding. Op deze manier heb ik minder draadbruggen en alle onderdelen van de voeding netjes bij elkaar. Korte lijnen lijkt me belangrijk. Is dit verstandig? Of toch de tweede elco aarden bij de voorversterker?

    - Ik heb de weerstand R12 tussen g2 van de EL84 en B2 in de layout gezet tussen de anodeweerstanden van de voorversterkerbuis. De reden is hetzelfde als bij de aarding van de voedingselco's C21 en C22; op deze manier heb ik één punt waar ik B2 kan aansluiten. Lekker kort en overzichtelijk, maar er wordt overal aangeraden om voorversterker en eindversterker uit elkaar te houden. Toch maar R12 op een andere plek en een extra draadje?


    Ik kan natuurlijk ook gewoon alles in elkaar solderen en zelf uitvinden wat het beste is maar ik vind het denkwerk van te voren ook errug leuk. Ik hoop dat jullie me willen helpen!
    R14+C8 is een hoogaf filter, gewoon weglaten.

    Voedingselco gewoon op een punt aarden, je kan immers niet anders en de argumenten zijn per chassis anders. Heb je na de bouw last van brom ga je op zoek naar de oorzaak (ook daar leer je van).


    Positie G2 weerstand is geen probleem. Mocht je toch last van feedback hebben kun je overwegen een extra Cap (B3 maken) in te zetten kort bij V1.


    Nog even een paar aandachtspuntjes:

    1 Niet eerder een EL84 gezien met vijf roosters


    2 Dan de OT. Hier zit een smoorspoel in verwerkt met een bijzondere functie. De fase van de rimpel is tegengesteld aan de fase van de EL84 anodevoeding waardoor de voedingsrimpel zou worden opgeheven zoals dat met een balanstrafo ook gedaan wordt. Voorwaarde is wel dat de stromen even groot zijn en daar zit nu het probleem omdat de spoel normaal de hele ontvanger moet voeden en jij dat deel hebt geamputeerd. Een manier om die ontbrekende load terug te krijgen zou gewoon een externe belasting in de vorm van een dikke weerstand kunnen zijn. Stof tot nadenken?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    R14+C8 is een hoogaf filter, gewoon weglaten.

    Voedingselco gewoon op een punt aarden, je kan immers niet anders en de argumenten zijn per chassis anders. Heb je na de bouw last van brom ga je op zoek naar de oorzaak (ook daar leer je van).


    Positie G2 weerstand is geen probleem. Mocht je toch last van feedback hebben kun je overwegen een extra Cap (B3 maken) in te zetten kort bij V1.


    Nog even een paar aandachtspuntjes:

    1 Niet eerder een EL84 gezien met vijf roosters

    Oeps! Ik heb er helemaal niet bij nagedacht. Bij het tekenen was me wel opgevallen dat ik kon kiezen uit een aantal plekken om R12 aan te sluiten. Ik zal het t.z.t. aanpassen.


    2 Dan de OT. Hier zit een smoorspoel in verwerkt met een bijzondere functie. De fase van de rimpel is tegengesteld aan de fase van de EL84 anodevoeding waardoor de voedingsrimpel zou worden opgeheven zoals dat met een balanstrafo ook gedaan wordt. Voorwaarde is wel dat de stromen even groot zijn en daar zit nu het probleem omdat de spoel normaal de hele ontvanger moet voeden en jij dat deel hebt geamputeerd. Een manier om die ontbrekende load terug te krijgen zou gewoon een externe belasting in de vorm van een dikke weerstand kunnen zijn. Stof tot nadenken?

    Even denken:
    stel: B1 = 250 V (klopt ongeveer met het schema vd radio. Note to self: bij bouwen ff controleren!)

    dan volgens datasheets:
    I anode EL84 = 48 mA
    I grid 2 EL84 = 5,5 mA
    I anodes ECC83 = 2,5 mA

    Ik moet dus 48-(5,5 + 2,5) = 40 mA opstoken na de smoorspoel van de voedingstrafo om precies gelijk uit te komen.

    Hier voor is een weerstand nodig van:
    250 V / 40 mA = 6,25 kohm

    Vermogen vd weerstand:

    (250 * 250) / 6250 = 10 Watt (!!) En dat zonder veiligheidsmarge.



    Klopt het dat die weerstand parallel aan mijn C22 komt?? (Daar staat 210 V ipv 250V, berekening fout?) Of in plaats van R22, of moet ik die 6,25 k optellen bij R22?? (En wat gebeurt er dan met de waarde van B2?)
    Ik krijg er mijn vinger nog niet precies achter. (Misschien maar beter ook; 250V... )

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjans Bekijk bericht
    Klopt het dat die weerstand parallel aan mijn C22 komt?? (Daar staat 210 V ipv 250V, berekening fout?) Of in plaats van R22, of moet ik die 6,25 k optellen bij R22?? (En wat gebeurt er dan met de waarde van B2?)

    Nee dat klopt niet, als je de spoel extra wil belasten doe je dat direct aan de spoel. Daar waar "A out" staat.

    Dan weten we niks over de wikkelverhouding dus is het niet gezegd dat de balans exact op het punt van gelijkwaardige stroom ligt. De hele ontvanger heeft nooit zoveel stroom getrokken als de eindbuis maar misschien komt het in de buurt. Als je nu eens 1mA per buis rekent en er zitten er een stuk of vijf in dan kom ik nog maar aan 5mA. Neem je het even ruim is het 10mA maar dat is nog geen 40mA. Mogelijk kun je uit gegevens in het schema nog achterhalen wat de te verwachten stroom is door de tweede spoel.

    Weet je eenmaal het juiste zo goed als bromvrije punt kun je fijnafregelen met de EL84 door zijn stroom te varieren met een regelbare voeding.

    Dit is ook belangrijk voor het magneetveld in de OT tengevolge van de DC stroom wat kernverzadiging kan veroorzaken.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Nee dat klopt niet, als je de spoel extra wil belasten doe je dat direct aan de spoel. Daar waar "A out" staat.

    Dan weten we niks over de wikkelverhouding dus is het niet gezegd dat de balans exact op het punt van gelijkwaardige stroom ligt. De hele ontvanger heeft nooit zoveel stroom getrokken als de eindbuis maar misschien komt het in de buurt. Als je nu eens 1mA per buis rekent en er zitten er een stuk of vijf in dan kom ik nog maar aan 5mA. Neem je het even ruim is het 10mA maar dat is nog geen 40mA. Mogelijk kun je uit gegevens in het schema nog achterhalen wat de te verwachten stroom is door de tweede spoel.
    O.K. Nog een poging:



    Ik heb een schema van de radio:

    https://ibb.co/QMkRWK6

    De voeding levert 275V/60mA, de eindbuis vraagt 32 mA bij 250 Volt. Als ik alle andere stromen naar de buizen optel kom ik op 25,6 mA, 80% van de 32 mA die naar de anode van EL41 gaat.

    Betekent dit dat er met een EL84 (anodestroom 48 mA) 80% van 48 mA, dus ca 38 mA moet lopen door de andere spoel van de OT om een stille voeding te krijgen? Ik verbruik hiervan 5,5 + 2,5 = 8 mA in de rest van de versterker. Dus moet ik 38 - 8 = 30 mA extra 'opstoken'?



    Het rekenwerk zou dan worden:

    Weerstand: 250 V / 30 mA = 8,3 kohm
    Vermogen weerstand: (250 * 250)/8333 = 7,5 Watt.


    Totaal zou de voeding dan 48 + 38 = 86 mA moeten leveren....


    - Klopt dit rekenwerk?
    - Is een vermogen van 7,5 Watt voldoende of moet daar nog een flinke veiligheidsmarge bij opgeteld worden.
    - Kan mijn R22 vervangen worden door een weerstand van 8,2 kOhm / 7,5 Watt?
    - Wat zullen de gevolgen zijn voor B2?
    - Wat is in vredesnaam kernverzadiging??

    Een hoop vragen , maar ik heb een beetje het gevoel dat ik er minder van begrijp dan toen ik hiermee begon...

  10. #10

    Standaard

    Ik vond nog wat gegevens van de outputtrafo:

    https://ibb.co/WPjHk23

    Primair: 3300 windingen (naar de anode vd eindbuis) en 150 windingen terug naar de voeding.
    Secundair: 82 windingen

    Dit lijkt niet op twee spoelen die ongeveer even groot zijn. Wat doe ik verkeerd??

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top