Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Antwerpen, België
    Berichten
    619

    Standaard Octaver - pitch shifter - whammy (help!)

    Beste gitaarnetters,

    Ik weet niet goed wat ik moet doen. Ik ben op zoek naar een soort octave pedaal, maar ik weet niet goed de welke.

    Ik zou het graag gebruiken om tijdens een aantal loopjes een extra gitaarlijn toe te voegen, om het allemaal wat voller te laten klinken, maar daarnaast wil ik ook graag tijdens een solo een Muse effect toevoegen.
    Ook zou ik heel graag wat doen in de stijl van Psycho 44 (als jullie die kennen?) Ook Blue orchid van The White Stripes heeft in mijn oren een vet octave effect.

    Deze drie gebruiken allemaal digitech whammy's, en ik heb daar wat clips van opgezocht, het whammy gedeelte doet exact wat ik zoek voor de solo's.
    Maar dat is wat overkill voor gewone loopjes te dubben vind ik. En het harmonizer gedeelte klinkt op soundclips heel plastiekerig.

    Ik heb daarnaast ook wat opgezocht over de boss PS-6, die heeft ook een shift functie, maar die harmonizer vind ik net iets te veel overkill, het geeft een leuk Pink Floyd/Thin Lizzy effect, maar dat is niet wat ik zoek voor mijn groep en ik vind ook geen duidelijke voorbeelden over het toevoegen van slechts een octaaf.

    Nu mijn vraag, wie heeft er ervaring met de harmonizing functie van de whammy? Of kan je mij iets anders aanraden?

    Ook als het wat onduidelijk is, vraag maar raak, ik weet gewoon niet goed hoe ik nu moet formuleren. Heb ook de zoekfunctie geraadpleegd, maar daar ben ik niet wijzer uit geworden.
    It might get loud!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2003
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    301
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Misschien de EHX micro pog? Prima ding
    http://www.ehx.com/products/micro-pog

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Antwerpen, België
    Berichten
    619

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lomeos Bekijk bericht
    Misschien de EHX micro pog? Prima ding
    http://www.ehx.com/products/micro-pog
    Hmm, een pog is niet wat ik zoek. Het heeft geen shift functie.
    It might get loud!

  4. #4

    Standaard

    2 dingen:
    1) kil, blikkerig/plastic. Wen er maar aan. Doen ze allemaal en dan is die Boss harmonist echt 1 van de betere
    2) maar voor een paar dingetjes: Of 1 van de genoemde apparaten bovenstaand. Scoor anders voor een paar tientjes een rackmultieffect van een paar jaar oud. Een ouwe Digitech ofzo. Klinkt nog steeds even blikkerig maar is veel betaalbaarder.

    Als het ding intelligent (binnen de toonsoort) moet harmonizen.... toch weer die Boss
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juni 2006
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    916

    Standaard

    Die PolyAnna is heel tof. Als het vreselijk dik moet klinken en een octaaf toevoegen kan je ook een MXR BlueBox overwegen, die is wat goedkoper dan een PolyAnna, 60 tot 80 euro.

    Een octaafpedaal van Boss doet het ook prima voor weinig geld, niks mis mee.

    Ik heb zo'n 10 jaar met een Whammy gespeeld, en ook al is het overkill voor alleen een octaafje, het is een uniek ding qua gebruik en sound waarmee je echt iets aan je spel kan toevoegen.
    ESP Ultratone SL7, Ibanez Universe, Schecter Avenger A7, A7, A-7+, VHT/Fryette Sig:X

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Antwerpen, België
    Berichten
    619

    Standaard

    Bedankt allemaal voor de tips!

    Ik weet het gewoon echt niet goed, ik wil heel graag wat vette tonen toevoegen tijdens het spelen en aantal noten en ook tijdens solo's lijkt me het leuk om een octaaf hier en daar toe te voegen.
    De Whammy functie steekt me gewoon heel erg de ogen uit, maar ik ben bang dat als ik er niet goed mee kan omgaan ik het me ga beklagen.

    Ik denk er goed over na, de basis blijft gewoon het toevoegen van een octaaf hier en daar. Het moet mijn geluid wat dikker maken zonder dat het meteen als een synth gaat klinken (wat ik heb met de boss ). Dit worden weer een aantal slapeloze nachten tips mogen blijven komen, ik check ze allemaal!
    It might get loud!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Goed over nadenken. Is niks mis mee...

    Gebruik ook Youtube om bekende voorbeelden eens door te nemen. Misschien is er inmiddels een variatie op de whammy of de octaver. Als de octaver clean is, kun je ook kleuren met een ander pedaal. Mijn Coolcat vibe is zo'n kleurend pedaal. Een fuzz of een ocd kan dat ook. Dan is een niet kleurende octaver alleen maar een voordeel.

    Heb je de digitech apparaten al doorgenomen?
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Waarom zoek je niet even op www.effectsdatabase.com?
    Daar moet je de meeste opties wel kunnen vinden.

    Ik denk dat ik ongeveer begrijp wat je bedoelt, aangezien ik ook een beetje met hetzelfde idee rondloop, helaas is er wat mij betreft geen pedaal dat zowel een echt te gekke Whammy functie als een octaaf boven en onder heeft.
    De pedalen die ik tot nu toe heb getest vond ik, afgezien van de Line 6 M9, allemaal wat tegenvallen.

    Voor de lage octaven gebruik ik op dit moment een Boss OC-2, dat blijft een van de beste die ik ben tegengekomen, hoewel een digitale wel wat strakker klinkt en nu ben ik zelf dus met een scheef oog aan het kijken naar de T-rex Octavius, op de clipjes klinkt 'ie in ieder geval erg goed.
    Laatst gewijzigd door Tristan; 1 augustus 2011 om 17:56

  10. #10

    Standaard

    .....
    Brrr.. nou noem je een moeilijke Schuur.
    Van alle analoge "naar beneden" octavers is het oktaafsignaal leuk als gemixed maar droog/solo heel kil en doods. De analoge "omhoog" ocatvers werken allemaal op basis van het principe van een octave fuzz of volges de multiplier uit de EHX microsynt... maar clean cq niet kleurend? Neen, in tegendeel.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top