Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard een kleine volume tone setup buiten de gitaar om te testen

    Hallo Allemaal
    Ik wil volgende doen.
    in een gitaar wil ik pickups testen met verschillende soorten potmeters en andere zaken.
    dus vanuit de gitaar vanaf de, in dit geval 3 standen toggle switch, komt de gitaarkabel naar buiten en wordt aangesloten op een klein kastje waarin ik volgens mij dit hieronder nodig heb.
    1 volume 250Kohm die ik met een weerstand in serie met schakelaar wil kunnen verhogen naar 500Kohm
    2 een kleine schakelaar met 47nf condensator om bij een pickup met ceramische magneten de boel wat strakker te krijgen
    3 een meerstanden schakelaar met meerdere condensatoren om te testen welke het beste bij deze pickups passen qua toonregeling




    nu twijfel ik erg over waar de extra weerstand moet.
    zie net dat ik bij betreffende weerstanden de schakelaar vergeten ben.
    maar is dit een goed idee of is het beter een 500Kohm potmeter te gebruiken met daarop parallel een weerstand die je erbij kan schakelen, en zo ja waar dan.
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 5 augustus 2022 om 07:05

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Tis niet te geloven, af en toe zijn er nog gitaar-inhoudelijke onderwerpen op dit forum...

    Als je wilt kunnen schakelen tussen 250kOhm waarde en 500k Ohm waarde zou ik veel liever gewoon afzonderlijke 250k en 500k pots gebruiken.
    Als het toch met 1 pot moet, kun je een 500k pot gebruiken en daar parallel een weerstand van tenminste 500k over zetten. Die zet je tussen de buitenste aansluitingen van de pot, in jouw geval ook nog met een schakelaar in serie er tussen.

    Maar houd er dan wel rekening mee dat het verloop van de pot ook anders wordt. Ik heb het jaren geleden wel eens gemeten en meen dat een 500k lineaire pot met een 500k weerstand parallel er aan dan in de "250k stand" een pseudo log verloop kreeg, die overeenkwam met een wat lagere gebruikswaarde dan 250k.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Tis niet te geloven, af en toe zijn er nog gitaar-inhoudelijke onderwerpen op dit forum...

    Als je wilt kunnen schakelen tussen 250kOhm waarde en 500k Ohm waarde zou ik veel liever gewoon afzonderlijke 250k en 500k pots gebruiken.
    Als het toch met 1 pot moet, kun je een 500k pot gebruiken en daar parallel een weerstand van tenminste 500k over zetten. Die zet je tussen de buitenste aansluitingen van de pot, in jouw geval ook nog met een schakelaar in serie er tussen.

    Maar houd er dan wel rekening mee dat het verloop van de pot ook anders wordt. Ik heb het jaren geleden wel eens gemeten en meen dat een 500k lineaire pot met een 500k weerstand parallel er aan dan in de "250k stand" een pseudo log verloop kreeg, die overeenkwam met een wat lagere gebruikswaarde dan 250k.
    het gebruik van een 500Kohm met daarop parallel een 500Kohm weerstand kwam ook al bij mij omhoog, en word het dus iets als dit denk ik.


    omdat ik met deze gitaar testen wil en de slagplaat omslachtig is om steeds los te halen en weer te bevestigen dus een letterlijke outside de box denken naar een in a box oplossing ;-)

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...nandes-Vertigo

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ...

    1 volume 250Kohm die ik met een weerstand in serie met schakelaar wil kunnen verhogen naar 500Kohm

    ...
    Deze methode zal met de serieweerstand van 250kΩ zoals is getekend in de 500kΩ stand default volumeverlies en tonesuck opleveren, als een 500kΩ potmeter die een stuk staat teruggedraaid. Als je de 250kΩ weerstand aan de massakant plaatst heb je dat niet, maar dan kun je het volume nooit naar 0 regelen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ik weet er geen reet van maar BQ Music weet dat allemaal wel.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    de gitaarbody heeft nu een staartje met jack contra stekker.
    dus het begin is er en nu nog de onderdelen zoeken voor the outside in the box elektronica.
    ben benieuwt ;-)

  7. #7

    Standaard

    Ik denk dat je meer resultaat gaat hebben in klankkleur als je met de tooncondensator gaat experimenteren....van 0,47 tot 0,001........

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoryVDW Bekijk bericht
    Ik denk dat je meer resultaat gaat hebben in klankkleur als je met de tooncondensator gaat experimenteren....van 0,47 tot 0,001........
    op zich is het een interessante materie.
    vond dit youtube kanaal.
    al begrijp ik soms weinig zoals resonatiepiek etc, maar je ziet wel de invloeden.
    ook zijn sommige geluidsclips best wel duidelijk
    https://www.youtube.com/watch?v=W8dp...VPWFOb00X79wIn

    in wezen maak ik straks iets dat simpeler is dan wat deze man gebruikt.
    een klein metalen bakje met wat schakelaars, potmeters, condensatoren om een beeld te krijgen van wat er ongeveer verandert

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Heb ooit een bas gehad met een Varitone schakelaar, alleen werkten die condensatoren niet als aanvulling op een tonepot, maar zat ie er in plaats van een tonepot.
    Laatst gewijzigd door MarkS; 21 augustus 2022 om 04:49

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Technisch niets aan bij te dragen, maar ik wil kwijt dat ik het een originele gedachte vind.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top