Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 10 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 99

Discussie: Snaren-sticky

  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    @Riny
    Tja, ik was met de vrouw boodschappen doen en zag ze liggen voor weinig.
    Aangezien ik al een jaar met de originele snaren speelde (en nog een behoorlijke newbie ben), had ik 3 doosjes mee genomen.
    1 doosje voor klasieke gitaar (heb ik ook nog), 1 doosje voor western gitaar en 1 doosje voor electrische gitaar.
    Eerst de snaren gewisseld met die voor de western gitaar en dat klonk heerlijk, zeer helder, met als probleem, dat de hoge 2 snaren niet via de versterker hoorbaar waren.
    Na een paar maanden was ik wat aan het klooien met Ardour onder linux om wat op te nemen en was het vervelend, dat de hoge snaren niet opgenomen werden.
    Toen een setje uit doosje 3 geprobeerd en toen waren de hoge 2 snaren ook weer hoorbaar via de versterker, maar blijken de snaren zo slap, dat hoewel hij gestemd was, toch bij elk akkoord weer vals klonk. Als test heb ik alle snaren iets hoger gestemd en toen klonk hij niet vals meer, maar ja dan kan ik niet met nummers op TV meespelen.

    Toch weer een hoop geleerd en dan heb ik volgens mij toch bewezen:

    - Het doosje van de Lidl met Western snaren, die zeer helder mooi klinken, bevat een hoge b en hoge e snaar die niet magnetisch is (getest met magneet) en dus niet met een gewone element versterkt kunnen worden. Waarschijnlijk gaat dat met een Piezo element, zoals de meeste Wester gitaren hebben, wel goed.
    - Het doosje met snaren voor electrische gitaren zijn te dun, of zoals Plant ook aangeeft "hebben een lagere tension" en dat klinkt niet goed op mijn gitaar.

    En ja, ik ben een persoon die zoveel mogelijk alles zelf uitzoekt en dat niet alleen met gitaar spelen.
    En ik vind de opties die anderen geven voor de oplossing wel ergens op slaan en helpen mij enorm tijdens het denkproces.

  2. #52
    Member
    Geregistreerd
    26 januari 2014
    Locatie
    Kerkdriel
    Berichten
    58

    Standaard

    Heeft iemand hier ervaring met Ernie Ball's Earthwood? Zelf heb ik een tijdje Martin's gebruikt en sinds kort een setje D'Addario. De Martin's hebben mijn voorkeur vanwege de mooiere warmere klank met name als ze net nieuw zijn.

  3. #53

    vraagje Oude snaren vervangen

    Ik ben na zo'n tien jaar opnieuw begonnen aan een poging om het gitaarspelen onder de knie te krijgen en dacht dat mijn accoustische Stagg Western wel eens nieuwe snaren kon gebruiken dus kocht ik online Ernie Ball 80/20 BRONZE ALLOY snaren 13/56.
    Deze heb ik vandaag dus (voor de eerste keer ooit én zelf) vervangen en nu klinkt het écht nergens naar.
    Heb de snaren per twee er af gehaald en er op gezet en mijn inziens heb ik niets fout gedaan, heb de snaren gestemd maar ik heb bijna het gevoel alsof ik in een kerk zit, klinkt haast als een orgel.
    Is het normaal bij nieuwe snaren?
    Alvast bedankt voor jullie advies!

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Louise2012 Bekijk bericht
    Ik ben na zo'n tien jaar opnieuw begonnen aan een poging om het gitaarspelen onder de knie te krijgen en dacht dat mijn accoustische Stagg Western wel eens nieuwe snaren kon gebruiken dus kocht ik online Ernie Ball 80/20 BRONZE ALLOY snaren 13/56.
    Deze heb ik vandaag dus (voor de eerste keer ooit én zelf) vervangen en nu klinkt het écht nergens naar.
    Heb de snaren per twee er af gehaald en er op gezet en mijn inziens heb ik niets fout gedaan, heb de snaren gestemd maar ik heb bijna het gevoel alsof ik in een kerk zit, klinkt haast als een orgel.
    Is het normaal bij nieuwe snaren?
    Alvast bedankt voor jullie advies!
    Welkom! In het kort? Ja, dat is normaal.. In zoverre: als je oude snaren gewend bent, dan is het wel een schok om nieuwe snaren te horen, ja. Veel meer crisp en helderheid, veel meer sustain (lengte van toon).

    Je hebt er overigens wel dikke snaren opgezet.. Normaal bij een western is 12/53. Niet dat hier iets verkeerds mee is, maar met dikkere snaren heb je over het algemeen meer volume en is alles nog wat meer versterkt..

    Om het kerkgevoel wat te verminderen, zou je er iets dunnere snaren op kunnen zetten en ipv Bronze snaren, Phosphor Bronze snaren kunnen gebruiken. Die klinken wat warmer en iets minder helder.. Daarbij zou je ook nog gecoate snaren kunnen kopen, zoals elixirs (meer merken hebben die), die zijn wat gladder, maar gaan langer mee en doen minder pijn aan de vingers, maar zijn ook duurder.

    Als laatste: door er zulke dikke snaren op te zetten, maak je het jezelf wel wat lastiger. Dikkere snaren betekenen hogere spanning en dus kost het meer kracht om ze in te drukken, wat dan weer resulteert in meer pijn in de vingers. Je zou zelfs naar een 11/52 setje kunnen gaan om dat eerste begin weer te maken..

    Als laatste; tweede ronde: snaren zijn persoonlijk. Het heeft mij wat moeite gekost om de juiste snaren bij de juiste gitaar te vinden.. D'addario en Ernie Ball klinken over het algemeen wat helderder, CF Martins wat voller. Elixir meer volume, meer dynamiek en ook helderder en bassiger.. Wat meer geboost, zo je wilt.

    11/52: http://www.lordofthestrings.com/lots.../10000904.html / http://www.lordofthestrings.com/lots.../09030152.html
    12/53: http://www.lordofthestrings.com/lots.../10000905.html / http://www.lordofthestrings.com/lots.../09030153.html

    En van Martin heb je ook de gecoate serie: Lifespan
    De elixirs zijn bij Bax-shop goedkoper trouwens: http://www.bax-shop.nl/producten.htm...lixir&avz=true
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  5. #55

    Standaard

    Heel erg bedankt voor je advies!
    Ben nu aan het kijken voor de snaren die je me hebt aangeraden.
    Zonde alleen van de andere snaren maarja, daar kan'k echt niet mee spelen dát geluid.. brrrr... krijg het zelfs met moeite gestemd.

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Snaren hebben wat tijd nodig om op stemming te blijven.. De eerste 2 dagen ben je wat meer aan het stemmen..

    Hou er rekening mee dat elke set nieuwe snaren de eerste twee dagen tot een week wat extremer klinken, maar dat gaat echt vanzelf weg...

    Succes!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  7. #57

    Standaard

    Dat weet ik maar het klinkt zelfs gestemd écht vreselijk, kan het niet anders omschrijven als een vals orgel, écht fout. Klinkt ook totaal niet helder. Hoop dat ikzelf niets fout gedaan heb bij het vervangen maar ben vrij zeker van niet.
    En als beginnend gitarist lijkt het me na je advies sowieso ook beter om dan met dunnere snaren te leren spelen.

    Ik ga je advies volgen en deze bestellen:

    http://www.lordofthestrings.com/lots.../09030152.html

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Louise2012 Bekijk bericht
    Dat weet ik maar het klinkt zelfs gestemd écht vreselijk, kan het niet anders omschrijven als een vals orgel, écht fout. Klinkt ook totaal niet helder. Hoop dat ikzelf niets fout gedaan heb bij het vervangen maar ben vrij zeker van niet.
    Misschien te voor de hand liggend, maar staan alle snaren wel in de goede toonhoogte gestemd?
    Dus misschien niet vals, maar bij wijze van een open G stemming terwijl je de akkoorden op de normale manier pakt?

  9. #59

    Standaard

    ps heb je ze wel in de goede volgorde er op gezet ? en ook niet teveel windingen

  10. #60

    Standaard

    misschien kun je een fotootje plaatsen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top