Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2003
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    3.543
    Blog Entries
    1

    chicken nieuwe potmeters reageren niet correct (CTS)

    Goed, ik heb dus de elementen, potmeters en weerstanden van mijn Ibanez RG1570 vervangen. Alles goed en wel, geluid is goed en de elementen lijken correct te werken enz., maar de nieuwe potmeters reageren totaal anders dan de oude. Als ik nu mijn volumeknop dichtdraai heb ik nog steeds output, maar als ik hem ongeveer 10% dichtdraai is het geluid weg. Draai ik de volumeknop weer iets terug is het geluid er weer, zonder overgang (is lastig uit te leggen). Als ik de volumeknop helemaal 'dicht' draai is het geluid wat dof, alsof hij halverwege staat. De toneknop lijkt niet of nauwelijks te reageren.

    Het betreft hier Allparts CTS potmeters van 500K log. (linksdraaiend, als dat wat uitmaakt). Kan het zijn dat ik de potmeters heb beschadigd door het solderen? Zo ervaren met solderen ben ik namelijk niet, en het moest een par keer over. Of ligt het aan de bedrading?

    Advies is welkom want ik kon er nergens anders info over vinden.
    Tupelo over vrouwen:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Soms zit je ervoor, dan zit je erop, dan lijk je bijna te verzuipen, en voor je het weet wordt je weer opgepakt.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Heb je nog iets veranderd aan de bedrading of heb je ze 1 op 1 omgeruild? Pots gaan niet zo maar kapot door het solderen, maar het zou denk ik wel kunnen als je ze erg heet stookt. Als je niks aangepast hebt zou je zeggen dat de pot(s) niet deugen. Is het een idee dat je een foto plaatst van de bedrading?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    logritmische potmeter? Buitenste lipjes verwisseld?
    147-c Guitars

  4. #4

    Standaard

    Wat grappig! Ik heb ooit complete zang- en basinstallaties gebouwd.
    Laatst verving ik in een Iba een potmeter (volume) die spontaan uit elkaar gevallen bleek toen ik het dekseltje eraf haalde.
    Ik weet toch eigenlijk wel 100% zeker dat ik niet zo maf ben geweest om de buitenste lipjes te verwisselen. Toch reageert de potmeter tegengesteld. Potmeter uit de gitaarwinkel.

    De vraag hoe zoiets uit elkaar kan vallen, zonder het ooit van een podium af te hebben laten donderen wil ik niet eens stellen. Binnen een jaar. Mijn zelfbouw is niet fantastisch mee omgesprongen, in 5 avonden ik elkaar geramd en toch 38 jaar op gespeeld. Afijn.....

    Ik heb de moeite nog niet genomen om het te herstellen, maar dat zal ik zeker ooit doen. Apart dat dat dus ook een Iba betreft.
    Laat eens weten s.v.p. hoe dit afloopt?

    Verschil stokjes versus bestek?
    Ik heb er alvast geen verklaring voor.
    Vriendelijke groet, Gus

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Misschien heb je een 'no-load' potmeter ingezet als volume potmeter? Want die zijn alleen voor TONE geschikt. En die schakelen zichzelf volledig uit bij geheel opendraaien. Ik heb dat ook recent gehad en twijfelde aan alles en kreeg het maar niet goed.

    Het was zo'n soort pot en daar staat het ook gewoon bij dat hij niet voor volume geschikt is:
    http://store.stellartone.com/prostor...t/Detail?no=92
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Waarschijnlijk heb je lineaire in plaats van logaritmische potmeters gebruikt.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2003
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    3.543
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ErikH Bekijk bericht
    Heb je nog iets veranderd aan de bedrading of heb je ze 1 op 1 omgeruild? Pots gaan niet zo maar kapot door het solderen, maar het zou denk ik wel kunnen als je ze erg heet stookt. Als je niks aangepast hebt zou je zeggen dat de pot(s) niet deugen. Is het een idee dat je een foto plaatst van de bedrading?
    Ik heb de bedrading opnieuw gebruikt, dus niks vervangen. Ik zal zo ff een foto posten, is goed.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Wat grappig! Ik heb ooit complete zang- en basinstallaties gebouwd.
    Laatst verving ik in een Iba een potmeter (volume) die spontaan uit elkaar gevallen bleek toen ik het dekseltje eraf haalde.
    Ik weet toch eigenlijk wel 100% zeker dat ik niet zo maf ben geweest om de buitenste lipjes te verwisselen. Toch reageert de potmeter tegengesteld. Potmeter uit de gitaarwinkel.

    De vraag hoe zoiets uit elkaar kan vallen, zonder het ooit van een podium af te hebben laten donderen wil ik niet eens stellen. Binnen een jaar. Mijn zelfbouw is niet fantastisch mee omgesprongen, in 5 avonden ik elkaar geramd en toch 38 jaar op gespeeld. Afijn.....

    Ik heb de moeite nog niet genomen om het te herstellen, maar dat zal ik zeker ooit doen. Apart dat dat dus ook een Iba betreft.
    Laat eens weten s.v.p. hoe dit afloopt?

    Verschil stokjes versus bestek?
    Ik heb er alvast geen verklaring voor.
    Vriendelijke groet, Gus
    Ik had begrepen dat Ibanez potmeters een mindere kwaliteit hebben dat CTS of Bourns...ik heb er niet veel ervaring mee maar je ziet toch wel vaak dat ze de potmeters upgraden (zoals ik). Maar na een jaar een uiteengevallen potmeter is wel jammerlijk ja...
    Tupelo over vrouwen:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Soms zit je ervoor, dan zit je erop, dan lijk je bijna te verzuipen, en voor je het weet wordt je weer opgepakt.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2003
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    3.543
    Blog Entries
    1

    Standaard







    Ja ik weet het mijn soldeerwerk is dramatisch.

    Overigens ben ik er al achter dat mijn toneknop het gewoon doet, mijn volumeknop niet.
    En misschien wel leuk/nuttig om te vermelden: ik heb een stock Ibanez RG1570 geupgrade met Dimarzio Tone Zone, Dimarzio Tone Zone S, Dimarzio Breed neck als elementen, nieuwe weerstand van .022uf op de tone van Sprague (Orange Drop), nieuwe potmeters van CTS en kopershielding. De Tone Zone zat er al in en die klinkt na de upgrade veel beter (wat meer levendig, aanweziger hoog). Ik ben ook erg tevreden over de andere twee elementen (die ik anders heb bedraadt, dus geen coil split meer). Echt wel een verbetering dus!
    Tupelo over vrouwen:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Soms zit je ervoor, dan zit je erop, dan lijk je bijna te verzuipen, en voor je het weet wordt je weer opgepakt.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Heb je de buitenste punten op de pot al omgewisseld. De curve die een logaritmische pot heeft is er vanwege de manier waarop we toenemende wisselspanning als volume ervaren. Ik denk echt dat beide lipjes omwisselen de oplossing zou moeten zijn.

  10. #10

    Standaard

    Probeer eens wat tutorials uit over solderen op youtube en gewoon wat te gaan oefenen. Je zult zien dat het steeds beter gaat en achteraf heb je zo iets van, was dit nu zo moeilijk?

    Mijn eerste keer solderen was ook dramatisch, alles werd veelste heet, doffe lassen enz.. nu is het eigenlijk heel makkelijk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top