Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2011
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    630

    Standaard Koper gebruiken bij een bouw

    Zou een emaille slagplaat voor storingen kunnen zorgen?

    Al een tijdje loop ik met het idee om een gitaar die ik ooit als bouwpakket heb gemaakt te 'overhaulen'. Ik wil 'm radicaal veranderen en een van de dingen die ik heb bedacht is dat ik er emaille in wil verwerken. Ik heb onlangs van iemand een oventje en een scala aan materiaal\kleurpoeders gekregen en wil er snel mee aan de slag gaan. Toen bedacht ik me dat het koper ( de ondergrond waarop de emaille-laag wordt aangebracht ), misschien voor storingen van de electronica zou kunnen zorgen. Weet iemand of dit een terechte zorg is?
    Gear :Yamaha SG500B , Ibanez SX90 BK , Martin D-15
    'long as my guitar's got strings on it - I don't give a shit

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door INOXROX Bekijk bericht
    Zou een emaille slagplaat voor storingen kunnen zorgen?

    Al een tijdje loop ik met het idee om een gitaar die ik ooit als bouwpakket heb gemaakt te 'overhaulen'. Ik wil 'm radicaal veranderen en een van de dingen die ik heb bedacht is dat ik er emaille in wil verwerken. Ik heb onlangs van iemand een oventje en een scala aan materiaal\kleurpoeders gekregen en wil er snel mee aan de slag gaan. Toen bedacht ik me dat het koper ( de ondergrond waarop de emaille-laag wordt aangebracht ), misschien voor storingen van de elektronica zou kunnen zorgen. Weet iemand of dit een terechte zorg is?
    koper zal, mits je die contact laat maken met de aarde/ground van je gitaar juist wat helpen tegen de elektronische stormen om ons heen. een soort van shielding ( die dan weer te dele helpt als je niet de rest van de gitaar waar de elektronica zit met bv folie ook doet)
    laat je ook even wat resultaten zien van ?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2011
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    630

    Standaard

    Absoluut hops!
    Ik heb er zin in. Eerst dacht ik aan alleen een slagplaat , maar gaandeweg begint inspiratie verder de kop op te steken. Het lijkt me mooi als ik wat emaille-inleg er ook in kan verwerken. De headstock komt ook aan de beurt want die is toch al niet strak genoeg dus die kunnen we dan mooi bedekken. Het zal even op zich laten wachten want ik zit in een verhuizing , maar het komt er aan en dan ook foto's. Bedankt voor je reactie ! gr Job
    Gear :Yamaha SG500B , Ibanez SX90 BK , Martin D-15
    'long as my guitar's got strings on it - I don't give a shit

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2008
    Locatie
    amstenrade
    Berichten
    659

    Standaard

    Ik heb ooit een stuk koperbeplating van een gezonken schip gebruikt. Gaat prima. Je hoeft dan in ieder geval je slagplaat niet meer te shielden.


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    dat blijft een plaatje Pim.

    @INOXROX
    je kan ook bovenkant van de knoppen met emaille aanpakken

    zou niet voor inleg van de toets gaan, krijg je denk ik nooit mooi vlak

  6. #6

    Standaard

    Oud stokpaardje van mij, maar onuitroeibaar onderwerp kennelijk.
    Als je over afscherming praat of shielding, is het van belang dat je in het oog houdt Wát precies afgeschermd moet worden.

    De zelfbouwbas waarop ik ruim 35 jaar heb gespeeld had een koperen plaat waarin de electro geschroefd zat. Geen slagplaat, want verzonken in de body. Maar wel pots en schakelaars en jack.

    Mijn twee pups waren zelf slordig gewonden. Met een meccano wind-ding. Dat je met de hand zou kunnen winden is een lulverhaal uit het sprookjesbos.
    Popnageltje, twee kartonnen plaatjes met aan de onderkant alu folie. Het popnageltje maakte geen contact met de folie. Dat geheel zat dus in koperen doosjes.

    We hebben het over koper toch? En niet over messing of zo.

    Emaille vind ik een heel ludiek idee. Sta erbij stil dat je de slagplaat op veel plaatsen goed ondersteunt. Koper is zacht en emaille is verglaasd materiaal. Dat kan niet tegen buigen. Het barst en geeft superscherpe splinters die een half jaar later nog uit je huid komen. Of nooit en dan krijg je op Schiphol de vreemdste vragen tegenwoordig.

    Mijn koper was gepolijst en ingesmeerd met parketlak en heeft daarom nooit geoxideerd. Speciale aandacht dus voor randen en eventuele achterkant van je koper. Nadat je het uit de oven hebt gehaald en het is afgekoeld en vetvrij is gemaakt. Eerst lakken en dan in de oven is geen goed plan. Maar dat snap je.
    Koper is schitterend materiaal. Voor shielden van wat je als gitarist buiten wilt houden voldoet een rolletje aluminiumfolie van de Action uitstekend.

    Leuk idee. Ik wordt helemaal enthousiast ervan.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  7. #7

    Standaard

    @Pim
    Fraai resultaat!


    @TS ik zou de pup covers niet emailleren. Er zitten de hemel weet welke metalen in en wat dat doet voor je geluid.....
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2011
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    630

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    dat blijft een plaatje Pim.

    @INOXROX
    je kan ook bovenkant van de knoppen met emaille aanpakken

    zou niet voor inleg van de toets gaan, krijg je denk ik nooit mooi vlak
    Ik zat eigenlijk aan de body te denken; niet de toets.
    Gear :Yamaha SG500B , Ibanez SX90 BK , Martin D-15
    'long as my guitar's got strings on it - I don't give a shit

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2011
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    630

    Standaard

    En Pim : ziet er tof uit ! Dingen hergebruiken heb ik altijd leuk gevonden.
    Gear :Yamaha SG500B , Ibanez SX90 BK , Martin D-15
    'long as my guitar's got strings on it - I don't give a shit

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pim raaijmakers Bekijk bericht
    Ik heb ooit een stuk koperbeplating van een gezonken schip gebruikt. Gaat prima. Je hoeft dan in ieder geval je slagplaat niet meer te shielden.
    MOP = Mother of Patina... prachtig mooi dit!
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top