Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 49
  1. #1

    Standaard Telecaster model zelfbouw #6 Les Tele

    Hoi,

    Ik ben weer eens een bouwproject gestart. En deze keer is het doel een Telecaster model. Ja ja het is de zesde al, maar ik vind de eenvoud van de Tele altijd weer mooi. Varieeren is allemaal erg makkelijk met dit model en het is een makkelijk model om te maken. Behalve: Ik ga nu voor het eerst ook zelf een hals maken van Mahonie.

    De body wordt/is van Mahonie met een Maple top met een mooie tekening en heb deze ik al een aardig eind af:
    Leuke onderdelen:


    Mahonie plank:


    De plank laten vlakken op de juiste dikte (moest in 2 delen gebeuren) dus nu weer lijmen tot 1 plank:



    Een mooi maple top die eerst recht geschuurd moest worden om daarna sluitend te kunnen lijmen:


    Dunning Kruger Effect rulez!

  2. #2

    Standaard Lijmen maar....




    Dunning Kruger Effect rulez!

  3. #3

    Standaard Fresen of frezen

    Eerst grof uitgezaagd:



    En frezen maar:


    Dunning Kruger Effect rulez!

  4. #4

    Standaard

    Het 'geluids' doel van deze Telecaster is een Les Paul geluid. Dus Mahonie body, mahonie hals, Tune-O-Matic brug met Stop Bar en 2 humbuckers (Seth Lovers o.i.d.), knoppen en slagpplaat ben ik nog niet uit maar inspiratie is wat betreft uiterlijk, de kleur van maple top, deze:
    Dunning Kruger Effect rulez!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertmolema Bekijk bericht
    Het 'geluids' doel van deze Telecaster is een Les Paul geluid. Dus Mahonie body, mahonie hals, Tune-O-Matic brug met Stop Bar en 2 humbuckers (Seth Lovers o.i.d.), knoppen en slagpplaat ben ik nog niet uit maar inspiratie is wat betreft uiterlijk, de kleur van maple top, deze:
    als je zo op zoek bent naar dit kleurenpalet op je gitaar, zou ik gaan voor een transparant slagplaat.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Ik weet niet welke scale je gebruikt maar ifv een LP geluid is de gibson scale imo belangrijker dan de houtsoorten van de body.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Ik weet niet welke scale je gebruikt maar ifv een LP geluid is de gibson scale imo belangrijker dan de houtsoorten van de body.
    Leek mij ook ja.

  8. #8

    Standaard

    Ik onderzoek het momenteel. Ik zou in eerste instantie gewoon 25.5 inch mensuur gaan toepassen , omdat ik dat gewend ben, maar dankzij jullie post ben ik aan het denken gezet en misschien ga ik dan wel voor de 'gibson' mensuur. Ondanks dat ik op een Gibson gauw te hoog opdruk met string bendes (zal wel wennen zijn) kan ik me goed voorstellen dat dit ook zeker bijdraagt aan de 'les Paul' klank. Misschien heeft iemand nog tips waar ik op moet letten (behalve de maten natuurlijk) als ik een "les Paul" mensuur op een een "telecaster maat" body zet?

  9. #9

    Standaard Slagplaat?

    Ooit bouwde ik een telecaster met mahonie top, eerst zonder slagplaat en P90's en een hipshot tremelo. Maar uiteindelijk, puur voor het uiterlijk heb ik er een zwarte slagplaat opgezet, gewoon omdat het mooier was. Ik weet nog niet precies wat ik met dit project ga doen. Voor plectrum "scratchen" zou ik het niet doen; wear & tear schade hoort bij een gitaar. Dus een transparante slagplaat? Hmm, ik weet het niet. Ga ik bekijken.
    Laatst gewijzigd door robertmolema; 6 februari 2018 om 10:13

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    gewoon je brug goed uitlijnen met de scale. No biggy.

    Ik ben 't met Barno wel eens hoor, mbt die scale. de 24.75'' maakt een hoop uit voor je tone.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top