Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1

    Standaard Fret ends blijven scherp

    Beste bouwers ;-)
    Ik ben op gitaarbouw gebied slechts een hobbyist. Zit meestal meer in versterkers te roeren, maar heb toch de laatste 15 jaar wel wat leuke gitaarklusjes gedaan (allemaal puur voor mezelf: 3 gitaren erg mooi gerefinished, 3 gitaren herfret, frets gevlakt etc om wat te noemen)

    Nu heb ik een tijdje geleden weer een gitaar van mezelf herfret want er was niet meer op te spelen. Dat ging allemaal prima en is echt uitstekend gelukt. Geen fouten ofzo (al eerder van geleerd ;-) ) en gitaar is weer prima.
    Echt het enige is dat fret uiteinden toch gewoon wat lichtjes scherp/voelbaar blijven bij het bewegen van mijn hand langs de hals. Wat ik bij fabrieks fretjobs gewoon niet voel.

    Ik heb er best al wat aandacht aan geschonken en een eind verbeterd, maar weet niet hoe ik het laatste beetje kan wegwerken. Ik heb in de lengte geschuurd en later ook nog fret-voor-fret met een vijltje. De gitaar is prima bespeelbaar maar het is niet zoals af-fabriek.
    Punt is eigenlijk dat ik de toets (rosewood) niet wil beschadigen. Ik wil geen schuursporen erop hebben. De gitaar is welliswaar van mezelf maar ik vind schuursporen op de toets eigenlijk van hetzelfde caliber als dat je met je soldeerbout in een versterker alle draden raakt. Rommel job imo.

    Dus hoe krijg ik toch perfect fretboard randen zonder de toets te raken?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Toch gewoon schuren. Zelf plak ik schuurpapier (heel fijn) op ijslolly stokjes en dat werkt redelijk goed.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Toch gewoon schuren. Zelf plak ik schuurpapier (heel fijn) op ijslolly stokjes en dat werkt redelijk goed.

    gepost met Tapatrut.
    600 of 800 of iets in die richting?
    En dan in de lengte vd hals of individueel per fret? Of beiden?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Ja, 600 of 800. Liefst meerdere frets tegelijk zodat hij niet zo snel in het hout hapt. Daarna heel voorzichtig per fret rond gaan. Toets eventueel afplakken.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Wat is het scherpe deel? Het vlak van de fret op het fretboard aansluitend? In dit geval vijl ik er deze schuine kantjes meestal zover door dat ik ook net de rand van het fretboard afschuin, zo sluiten de frets altijd mooi aan op het fretboard en heb je hier geen last.

    Of is het de rand van de schuine bevel op de ronding van de fret? In dit geval moet je hoekje even het scherp eraf halen met fijn schuurpapier of wat ook goed werkt is een nagelvijltje.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Voor de bevel heb ik een plaatje multiplex van ongeveer 10cm bij 5cm. Daar heb ik onder een hoek, langs de lange kant een sleufje in gezaagd. Recht, plat sleutelvijltje ontdaan van handvat en deze in de sleuf geperst. Met dat "blokje" kan ik lange halen maken langs de toets. Risico blijft dat je wat hout meepakt

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ondanks dat ik vrij voorzichtig ben plak ik, schade & schande, de boel toch eerst af.
    Gewoon schilderstape langs de fretten.
    Ik gebruik een vijltje en van boven naar beneden, heb je controle over de hoek.
    Niet te veel kracht zetten bij het naar boven gaan, je wil de frets er niet uitduwen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ja, 600 of 800. Liefst meerdere frets tegelijk zodat hij niet zo snel in het hout hapt. Daarna heel voorzichtig per fret rond gaan. Toets eventueel afplakken.

    gepost met Tapatrut.
    Okee, maar met afplakken (zo had ik bedacht) kom je toch eigenlijk nooit 100% vlak met de rand van de toets? Want je hebt met de dikte van het plakband te maken. Misschien dat blauwe gebruiken want dat is volgens mij veel dunnen dan 'gewoon' wit afblakband.

    Volgens mij zijn er trouwens van dat soort 'schuurstokjes' die jij maakt ook gewoon te krijgen bij de vrouwen cosmetica ofzo om nagels te vijlen. Ik heb daar erg weinig verstand van maar volgens mij bestaat dat. Geen idee welke grit dat is...
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Wat is het scherpe deel? Het vlak van de fret op het fretboard aansluitend? In dit geval vijl ik er deze schuine kantjes meestal zover door dat ik ook net de rand van het fretboard afschuin, zo sluiten de frets altijd mooi aan op het fretboard en heb je hier geen last.

    Of is het de rand van de schuine bevel op de ronding van de fret? In dit geval moet je hoekje even het scherp eraf halen met fijn schuurpapier of wat ook goed werkt is een nagelvijltje.
    Net even gechecken en het is zowel een uiterst klein stukje van de tang maar ook het platte stukje dat op het fretboard ligt. Eigenlijk een heel kleine 'T' dus.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Voor de bevel heb ik een plaatje multiplex van ongeveer 10cm bij 5cm. Daar heb ik onder een hoek, langs de lange kant een sleufje in gezaagd. Recht, plat sleutelvijltje ontdaan van handvat en deze in de sleuf geperst. Met dat "blokje" kan ik lange halen maken langs de toets. Risico blijft dat je wat hout meepakt

    gepost met Tapatrut.
    Ja de bevel is prima gelukt etc. Maar denk dat ik toch net te voorzichtig ben geweest / te vroeg gestopt in de lengte van de hals. Juist omdat ik geen schuurschade aan de toets wilde.
    jammer dat photobucket niet meer werkt anders kon ik best wat laten zien.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top