Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 18 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 179
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard Fender white chicken replica

    Vorige jaar kwam ik een telecaster semil hollow body tegen die gemaakt was op basis van de fender white chicken. Toendertijd had ik deze body hier ook geplaatst en werd en terecht opgemerkt dat de f-holes veels te groot waren. Bij navraag bleek dat er een 2e run van deze bodies gemaakt zou worden en dat deze in 2013 zouden arriveren.

    Orgineel:


    Zojuist heb ik de vernieuwde versie gekocht:




    Het verschil tussen de orginele white chicken is dat deze een keer binding heeft en tortoise ipv de orange sparkle. Uiteraard niet hand carved, maar wel carved top, maar de body koste mij 120 euro incl shipping, dus een leuk prijsje dacht ik zo. In het midden zit een massief houten blok dus een bigsby b3 kan er op

    Maar ik zit met het volgende. Ik kan een telecaster nekje kopen ergens en dan ben ik zo goed als klaar. Maar ik zou graag toch nog wat willen doen. De white chicken heeft een rosewood fretboard en binding en een angled headstock. Ik probeer een beetje uit te zoeken hoe ik dat relatief goedkoop voor elkaar kan krijgen.

    Fender white chicken details:

    Opties

    1 Zelf maken en alleen fretboard kopen zodat de fretjes allemaal goed zitten. Maar dan moet ik zelf de neck carven en hier op 50m2 in amsterdam wordt dat een beetje moeizaam. Maar kan altijd uitwijken naar mijn vader zijn schuur.
    2 Warmoth of iets dergelijka het laten maken, alleen die bieden geen binding van tortoise aan, en is misschien wel veels te duur.
    3 bestaande neck kopen, fretten er uit, routen voor binding en fretjes er weer in plaatsen.
    4 fretboard kopen en een neck vinden die al gecarved is maar nog geen fretboard heeft. Indien wel een fretboard deze er weer af frezen. Ik ga er vanuit dat het binden op deze manier makkelijker is omdat ik het te plaatsen fretboard dan makkelijk voor kan frezen.
    5 wachten todat de nieuwe fender channel-bound halzen los te koop zijn en die nog wat aanpassen.
    6 bestaande telecaster neck met binding kopen, binding er afhalen en vervangen voor een van tortoise zodat het matched

    Nu mijn vraag aan jullie, als je ongeveer 300 euro wil uitgeven wat zou dan het beste zijn?
    ps ben even afwezig geweest hier ivm nieuwe baan en dus weinig tijd om te internetten op werk, thuis spendeerde ik liever aan gitaar spelen(ook niet onbelangrijk)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    je post in zelfbouw dus niet verbaasd zijn dat ik ga roepen: halsje zelf bouwen

    bindingchannels frezen in bestaande hals kan ook (maar is niet echt gemakkelijk)

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2006
    Locatie
    NB
    Berichten
    1.285

    Standaard

    Met een Bigsby B3 ga je het niet redden, deze is langer dan bv een B5. De B3 komt dan in de knoop met de brug.
    Kijk maar eens naar de Bigsby's die Fender op de White Chicken en de GretschCasters gebruikt. Deze zijn allemaal custom made.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    De white chicken staat nog steeds in mijn top-10 van te bouwen gitaren, dus die komt er een keer bij mij :-) Leuk dus dat je hier mee bezig bent!

    Ik vind de vernieuwde versie een stuk mooier dan die oude. Ik hoop dat ze een nog nieuwere versie gaan maken met ook binding aan de achterkant + een gewelfde achterkant. En als ze dan toch bezig zijn ook maar hem geschikt maken voor een set neck

    Je opties hangen ook een beetje af van hoe sterk je hem wilt laten lijken op het origineel
    - Ga je de mensuur aanhouden die het origineel ook heeft? Dat is dus niet de standaard mensuur dus dan kun je ook niet gewoon een bestaand telecaster halsje kopen.

    - Bigsby : Als je een bigsby gaat plaatsen dan heb je dus het probleem dat Spirit noemt.
    - Bigsby : je moet zeker weten waar je brug dan gaat komen en vervolgens uitrekenen hoe je dan uitkomt met de mensuur, voordat je zomaar een standaard hals kunt kopen.
    - Bigsby : je moet je hals onder een hoek zetten om de hoge TOM-style brug te compenseren (of je moet de neckpocket opvullen en de hals erg hoog in de pocket schroeven)
    - wil je ook zo'n angled headstock? dan zelfbouwen.
    - Een set-neck is al niet meer mogelijk met deze body dus vermoedelijk vind je dat niet erg.
    - Ik denk dat sommige van je opties (verbouwen bestaande hals) misschien nog wel lastiger zijn (tenzij je behoorlijk wat ervaring hebt) dan het maken van een geheel nieuwe.

    Ik zou dus gaan voor het zelf bouwen van een hals

    Ik ben best nieuwsgierig waar je die body gekocht hebt, geen geld eigenlijk.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2006
    Locatie
    NB
    Berichten
    1.285

    Standaard

    Het model met de te grote gaten verkochten ze hier http://www.chguitars.co.uk/bodies/te...itar-body.html
    Ik neem aan dat ze daar ook de nieuwe body hebben.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    De white chicken staat nog steeds in mijn top-10 van te bouwen gitaren, dus die komt er een keer bij mij :-) Leuk dus dat je hier mee bezig bent!

    Ik vind de vernieuwde versie een stuk mooier dan die oude. Ik hoop dat ze een nog nieuwere versie gaan maken met ook binding aan de achterkant + een gewelfde achterkant. En als ze dan toch bezig zijn ook maar hem geschikt maken voor een set neck

    Je opties hangen ook een beetje af van hoe sterk je hem wilt laten lijken op het origineel
    - Ga je de mensuur aanhouden die het origineel ook heeft? Dat is dus niet de standaard mensuur dus dan kun je ook niet gewoon een bestaand telecaster halsje kopen.

    - Bigsby : Als je een bigsby gaat plaatsen dan heb je dus het probleem dat Spirit noemt.
    - Bigsby : je moet zeker weten waar je brug dan gaat komen en vervolgens uitrekenen hoe je dan uitkomt met de mensuur, voordat je zomaar een standaard hals kunt kopen.
    - Bigsby : je moet je hals onder een hoek zetten om de hoge TOM-style brug te compenseren (of je moet de neckpocket opvullen en de hals erg hoog in de pocket schroeven)
    - wil je ook zo'n angled headstock? dan zelfbouwen.
    - Een set-neck is al niet meer mogelijk met deze body dus vermoedelijk vind je dat niet erg.
    - Ik denk dat sommige van je opties (verbouwen bestaande hals) misschien nog wel lastiger zijn (tenzij je behoorlijk wat ervaring hebt) dan het maken van een geheel nieuwe.

    Ik zou dus gaan voor het zelf bouwen van een hals

    Ik ben best nieuwsgierig waar je die body gekocht hebt, geen geld eigenlijk.
    Ja zo'n gewelfde achterkant zou helemaal mooi zijn, maar ja, voor dit geld is het al een leuke body. Zeker omdat hij niet meer afwerkt hoeft te worden wat me toch wel weer flink wat geld aan nitro etc gaat schelen.

    Wat betreft de bigsby heb ik dit nagevraagd bij de verkoper, maar zal pas bij ontvangst van de body de daadwerkelijk maten kunnen opmeten. ook kom ik er steeds meer achter dat de neck toch zelf gemaakt moet worden. Mensuur van orgineel is gen vereiste voor me, ik wil gewoon een tele neck met binding en een angled headstock. Nou ben ik al wel dit tegen gekomen wat eventueel als basis zou kunnen dienen :http://www.ebay.com/itm/Your-Choice-...-/330682689575 Ik moet dan alleen vragen of de headstock gewoon vierkant kan zijn zodat het makkelijker is om af te werken.

    Ik neem ook mee in overweging dat ik een hoop spullen moet gaan aanschaffen om een neck te gaan bouwen. Met mijn vorige build ben ik echt veels te ver over budget heen gegaan en dat wil ik deze niet meer doen. Vandaar dat ook mijn max 300 euro is, ik ga ook eens vragen bij de bekende bouwers hier wat een nek als deze zou moeten kosten als zij het maken.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    klopt dat de verkoper chguitars.co.uk is, heeft leuke spullen voor een redelijke prijs.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Dit project lag even stil wegen het wachten op mijn custom neck.ik heb een website gevonden in engeland die tegen lage prijzen, een neck laat bouwen in azie. Via de custom neck builder kon ik precies vragen wat ik nodig had. Ik heb besloten zelf de neck binding te gaan vrezen en maken. zie http://www.northwestguitars.co.uk/custom-neck-builder/ . best wel toffe mogelijkheden zoals een angled headtsock wat ik ook heb, of een reversed headstock. Mijn neck is maple met ebony fretboard in 9,5 radius met een angled headstock, en gevraagd om er geen fretjes in te slaan. koste me incl shipping 129 pond.

    Ook zijn mijn jescar evo fretjes binnen, de verpakking zegt jumbo, maar de jumbo frets die ik nu heb op een andere gitaar zijn beduidend breder. Maar ik heb eens op een gitaar gespeelt met dunne fretjes en vond dat nou niet zo beperking.

    Ik zit met het volgende. Ik wil de gold sparkle binding van de white falcon hebben voor deze gitaar build maar die moet ik zelf maken. Ik heb twee keuzes denk ik. Een is het aanschaffen van een drum wrap in gold sparkle, maar deze zijn niet goedkoop, gaat toch gouw richting de 100 euro inc shipping. Ik had een ingeving mbt de gold sparkle, als ik nou een white black white binding aanschaf en een zijde daarvan met een gold sparkle nagelak verf, zou dat kunnen werken, of is dat gedoemt tot mislukken omdat de nagelak daarna niet fatsoenlijk afgeschermd kan worden? Mocht iemand mij kunnen helpen aan een goldsparkle binding hoor ik het graag, aners wordt het zelf maken ben ik bang.

    Voor de bigsby benik er achter dat het aanschaffen van eeen bigsby b16 de beste optie is. Op tdpri kwam ik iemand tegen die vervolgens dat ding doormidden zaagt waardoor je een kleine versie overhoudt. Enige probleem is de prijs van z'n b16, gaat toch richting 180 euro.

    De body zal ik tegen beter weten in(is en poly finish) toch gaan ontdoen van de verf, mede ook omdat ik ook aan de achterzijde een binding wil en omdat de huidige binding in tortoise vervangen moet worden met de gold sparkle. Ik wil zo dicht mogelijk bij de white chicken komen als mogelijk. Enige verschil zal zijn dat ik de fretmarkers in de neck op zijn gretsch wil doen, dus met die halve rondjes aan de zijkant.



    Laatst gewijzigd door muffstuff; 24 oktober 2013 om 13:31

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Als je de Gretsch binding wil, zal je die idd zelf moeten lamineren (drumwrap oa idd) en dat zal volgens mij dikker zijn dan de huidige tortoise binding. dus zal het channel breder moeten worden gefreesd. Ik weet niet of je veel ervaring hebt maar dat is niet de gemakkelijkste klus bij een carved top.

    nagellak: fijn out of the box thinking. ik betwijfel wel of je het zo mooi krijgt als een drumwrap sparkle.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Als je de Gretsch binding wil, zal je die idd zelf moeten lamineren (drumwrap oa idd) en dat zal volgens mij dikker zijn dan de huidige tortoise binding. dus zal het channel breder moeten worden gefreesd. Ik weet niet of je veel ervaring hebt maar dat is niet de gemakkelijkste klus bij een carved top.

    nagellak: fijn out of the box thinking. ik betwijfel wel of je het zo mooi krijgt als een drumwrap sparkle.
    Ik heb niet veel ervaring,maar wat je nog niet weet, valt te leren. Goede voorbereiding is dan wel een vereiste. Dus als ik mijn tijd neem moet het goed komen.De huidige binding is niet al op correcte diepte, dus dat wordt voorzichtig de boel dieper maken. Hier zal ik een radiused jig voor moeten gebruiken om de carve van de body the compenseren zodat alles onder een rechter hoek gebeurt. De binding aan de achterkant valt mee omdat de achterkant helemaal vlak is. behalve dat de rand afgerond is met een ronding van 4,5 mm. Aangezien de binding 6 mm x 5,5mm wordt zit ik hier dus ook safe.

    Specs binding falcon


    FROM THE EDGE gold: 1mm
    white: 1.5mm
    black: 1mm
    white: 1mm
    black: 1mm

    FRETBOARD gold: 2mm
    white: 1.5mm
    black: 1mm
    white: 1.5mm

    De falcon heeft een bredere binding dan de white chicken, maar ik vind dat wit zwart wit wel een mooie toevoeging.








 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top