Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1

    Standaard Crate 160XL met een storing

    Ik heb hier een Crate 160XL (transistor) staan met een probleem. De versterker valt regelmatig deels uit.

    Het Power lampje gaat uit maar de kanaal led blijft branden. Als hij terug aanspringt geeft de speaker grote klappen. Het is op beide kanalen. Staat hij op het overdrive kanaal (rood lampje) verspringt hij naar het cleane kanaal. Maar het geluid blijft dan weg. Als ik op de versterker mep dan geeft hij ook grote klappen uit de speaker en vaak springt hij dan weer even aan.

    Ik heb alles bekeken en nog een paar stekkertjes vervangen die flink geoxideerd waren. De potmeters kraken ook behoorlijk. De aardestekker heb ik ook vervangen. Geen losse soldeerpunten gevonden oid.

    Het is een oud beestje maar voor in het oefenhok zou het ideaal zijn als hij werkt.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Meerdere mogelijkheden maar het lijkt er op dat je voeding gewoon wegvalt. Heb je al eens naar de netschakelaar gekeken? Zekering los in de houder? Kan ook ergens op de print een slechte verbinding zitten. Kwestie van meten hoor, lijkt me vrij eenvoudig.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3

    Standaard

    Ik dacht zelf ook aan de voeding maar ik heb er verder weinig verstand van. De zekering zit iig vast. Aan de printplaten kon ik zo snel geen losse soldeerverbindingen zien. Kun je me tips geven hoe ik de boel kan doormeten? Ik heb een multimeter.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door element Bekijk bericht
    Ik dacht zelf ook aan de voeding maar ik heb er verder weinig verstand van. De zekering zit iig vast. Aan de printplaten kon ik zo snel geen losse soldeerverbindingen zien. Kun je me tips geven hoe ik de boel kan doormeten? Ik heb een multimeter.

    Je moet het zien als een lekkage in je huis. Ook daar zal je het spoor gaan volgen om er achter te komen waar het lekt. Waar het nat is lekt het, daar waar het droog is is alles oke dus daartussen moet het ergens zitten.

    Als je het blokschematisch bekijkt komt de netspanning het apparaat binnen, gaat via de netschakelaar en eventueel zekering naar de trafo om de wisselspanning te verlagen. Vervolgens naar de gelijkrichter en elko's om de wisselspanning in gelijkspanning om te zetten. Direct waar hij binnenkomt kun je 230V~ meten en dan proberen de fout op te wekken. Als de spanning daar constant is ga je naar de gelijkrichter of eerste, meestal grootste elko(s). Blijft de spanning daar ook staan terwijl je de fout opwekt zit het waarschijnlijk in de versterkertrap. Valt de spanning daar weg dan zit het in trafo, netschakelaar, zekering of verbindingen daartussen. Is het tot de gelijkrichter in orde dan is het minder eenvoudig maar kijk eerst maar naar de eerste mogelijkheden dan zien we wel verder. Zonder kennis van zaken is het toch niet verstandig in een versterkertrap te gaan meten. Minst geringste sluiting tijdens het meten maakt hem per direct totall lost.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top