Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 29 van 29
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koot Bekijk bericht
    Daarna maak ik de tenon op de juiste breedte van de neckpocket. In dit geval was het 40 mm.

Misschien heb je iets aan mijn verhaal.

Groeten,
    Gerard
    Mooie werkwijze! Alleen dit laatste stuk wat ik nu van je citeer hier is me niet duidelijk. Ik snap wel welke handeling je hier bedoeld, maar ik zou graag willen weten HOE je die zijkant van de tenon netjes laat doorlopen. Het stuk wat je onder een hoek hebt gefreesd heeft bij de onderkant van de hiel al de juist hoek. Maar wat is vanuit jouw opstelling nu de kunst om die lijn door te trekken langs de zijkanten?

Senior Member

Standaard

En zij freesden met groote frezen

Senior Member

Standaard

Volgens mij beschik jij over een hoop vrije tijd
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Dat valt wel tegen IKE Ik werk ook gewoon 40u. Helaas...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MVH Guitars Bekijk bericht
    Mooie werkwijze! Alleen dit laatste stuk wat ik nu van je citeer hier is me niet duidelijk. Ik snap wel welke handeling je hier bedoeld, maar ik zou graag willen weten HOE je die zijkant van de tenon netjes laat doorlopen. Het stuk wat je onder een hoek hebt gefreesd heeft bij de onderkant van de hiel al de juist hoek. Maar wat is vanuit jouw opstelling nu de kunst om die lijn door te trekken langs de zijkanten?

Ik teken eerst de breedte van de neckpocket af op de hals. Ik haal de overstekende delen weg op de zaagtafel. Ik kom net niet tot de hiel omdat het een rond zaagblad is het laatste stukje doe ik met een handzaag.
    Ik hou de tenon een fractie breder dan de neckpocket. Het laatste deel schraap en schuur ik weg, zodat het strak passend wordt.

De zijkant van de hiel moet inderdaad een corresponderende halshoek hebben tov de bovenkant van de hals (waar de toets op gelijmd wordt).
    Zoals ik al eerder schreef kan je de halshoek berekenen met een stukje wiskunde. De 'overstaande zijde (= hoogte blokje onder de topkam bij het frezen)' wordt gedeeld door de 'liggende zijde (= afstand van blokje onder de topkam tot de fretlocatie bij de halsbody-verbinding)'. Mbv de uitkomst van de deling en een tangens-tabel of rekenmachine krijg je de halshoek.
    Mbv een graden boog (neem hier 90 graden minus de berekende halshoek - zie gradenboog op de foto) teken je halshoek af op de stacked heel en laat dit aansluiten met het stukje wat weggefreesd is, zodat het netjes doorloopt.
    Daarna met een handzaag afzagen. Het is op de foto moeilijk te zien maar de zaag staat net niet haaks op de hals. De halshoek was hier geloof ik 3,3 graden. Als je goed kijk zie je dat de gradenboog net niet op 90 graden staat.
    Ook hier laat ik de hiel een fractie overmaats zodat ik het met een steekbeitel passend kan maken.

De tenon past uiteindelijk enigzins klemmend in de pocket. De hiel heeft dan nog geen vorm. De hals is hier dus nog niet in de body gelijmd maar klemt alleen maar.

Daarna de hiel verder vorm geven:

Hier is de hiel nog een beetje te breed:

Zijn uiteindelijke vorm krijg hij pas bij het shapen van de hals. Daarna sluit hij bij dit model gitaar precies aan op de cutaways.

Senior Member

Standaard

Bedankt voor je reactie en de moeite.

Even een ander dingetje: Ik zie dat je eigenlijk het hele middenstuk van de hals pas later rondzet en dat dan de hiel al bijna helemaal gevormd is. Ik heb het zelf nog nooit zo gedaan. Het lijkt me vrij moeilijk om het op jouw manier te doen als we kijken naar het gevaar voor variërend profiel. Of is dat niet zo? Wat gebruik je voor het vormen van de hals: spookschaaf of raspen?
    Als ik een hals ga vormen, teken ik het altijd af en haal alles dan stap voor stap weg met een rasp.

De hiel en de voluut doe ik dan ook meteen (ik prefereer bij zelfbouw eigenlijk altijd een voluut met het oog op extra stevigheid bij de kop).
    Maar uiteindelijk blijft mijn manier ook gevaarlijk. Ik maak de ronding compleet door met schuurpapier te eindigen. Ik ben laatst in het stuk ter hoogte van de 12e fret positie tot de hiel iets te hard gegaan en ik kon het gewoon voelen. Dat was schrikken. Heb ik wel gecorrigeerd, maar de hals in totaal valt dan dunner uit als wat ik eigenlijk wou. Vervelend.

Senior Member

Standaard

@MVH Guitars

Gelukkig is het met je hals allemaal nog goed gekomen.

Wat betreft de methode en volgorde in mijn werkwijze bij het shapen van de hals kan ik het volgende zeggen.

Ik doe het shapen voor het grootste deel met een spokeshave. Zie een ander recent geopend topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=126003

Ik moet de hiel wel in dit stadium vormen omdat ik de hals in de body lijm voordat de toets erop gaat. Om de toets goed te kunnen lijmen is een platte achterkant wel prettig. Maar een hiel vormen als de neck al in een body zit is helemaal niet te doen. Bij een body met 2 cutaways zou het misschien nog kunnen maar bij een klassieke gitaar gaat dat echt niet. Eerlijk gezegd heb ik deze werkvolgorde uit het boek van Cumpiano.

De kop heb ik dan ook al gemaakt. Ik laat echter de dikte van de hals tpv de kop en hiel nog een beetje overmaats totdat de hals zijn uiteindeljke vorm krijgt.
    Zo'n platte hals geeft je bovendien nog wat referentie bij het maken van de hiel en kop. Je kan je richten op de gelijkvormigheid van het uitlopen naar het hoekige deel.

Als de toets erop zit en zijn radius en fretten heeft maak ik de hals rond.

Het probleem van een varierend profiel herken ik niet. Dat risico zou je bij elke methode kunnen lopen. Maar je moet natuurlijk blijven voelen en checken met een rij en eventueel een malletje voor de vorm van de ronding.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koot Bekijk bericht
    @MVH Guitars

Gelukkig is het met je hals allemaal nog goed gekomen.

Wat betreft de methode en volgorde in mijn werkwijze bij het shapen van de hals kan ik het volgende zeggen.

Ik doe het shapen voor het grootste deel met een spokeshave. Zie een ander recent geopend topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=126003

Ik moet de hiel wel in dit stadium vormen omdat ik de hals in de body lijm voordat de toets erop gaat. Om de toets goed te kunnen lijmen is een platte achterkant wel prettig. Maar een hiel vormen als de neck al in een body zit is helemaal niet te doen. Bij een body met 2 cutaways zou het misschien nog kunnen maar bij een klassieke gitaar gaat dat echt niet. Eerlijk gezegd heb ik deze werkvolgorde uit het boek van Cumpiano.

De kop heb ik dan ook al gemaakt. Ik laat echter de dikte van de hals tpv de kop en hiel nog een beetje overmaats totdat de hals zijn uiteindeljke vorm krijgt.
    Zo'n platte hals geeft je bovendien nog wat referentie bij het maken van de hiel en kop. Je kan je richten op de gelijkvormigheid van het uitlopen naar het hoekige deel.

Als de toets erop zit en zijn radius en fretten heeft maak ik de hals rond.

Het probleem van een varierend profiel herken ik niet. Dat risico zou je bij elke methode kunnen lopen. Maar je moet natuurlijk blijven voelen en checken met een rij en eventueel een malletje voor de vorm van de ronding.
    Dank voor de link.
    Een hiel vormen na het lijmen lijkt me niks nee! Ik probeer altijd de hals zo ver mogelijk af te maken voordat ik die lijm aan de body. Als ik nog aan de hals moet werken na het lijmen, is er naar mijn zin teveel risico op schade.
    Ik heb daar altijd zo de pest in als de gitaar al schade heeft nog vòòrdat hij af is. Niet dat ik al zoveel gebouwd heb, maar de keren dat het gebeurde (hoe kleinschalig ook) waren vervelend genoeg!

Over de halzen shapen: Mijn volgende missie is om eens een halsvorm compleet te kopiëren. Dat heb ik nog nooit gedaan, maar ik heb een gitaar met een fijne hals en ik wil die feeling toch ook graag hebben op de eerstvolgende handbouw gitaar.
    Nog enige tips als het aankomt op het kopiëren van een hals?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MVH Guitars Bekijk bericht
    Nog enige tips als het aankomt op het kopiëren van een hals?
    heb ik ook al es geprobeerd: is niet gemakkelijk om identieke hals te maken met de hand; uiteraard moeten profiel, radius enz... zelfde zijn, maar stuk van de feel zit ook in de eventuele lak, identieke fretten enz...

Ik ga er nooit vanuit dat ik een identiek resultaat krijg, maar wel iets dat goed in de lijn ligt van de voorbeeldhals.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten