Zo...
Spittend door alle forums lees ik veel klaagzangen over london city versterkers; waardeloze travo's, slecht gebouwd, inferieure onderdelen en ga zo maar door... Ik vraag me af hoe al die wijsneuzen tot hun harde conclussies komen... Ik wil hier in dit forum goed onderbouwd mee afrekenen en meteen uiteenzetten hoe je met je London city de gemiddelde Marshall van de sokken kunt scheuren...
1. De Travo's:
Dit zijn de zelfde als destijds werden gebruikt door Maygra (multitone) voor HiFi versterkers! Niet kapot te krijgen en prima spul dus.
2. De koppel condensatoren:
ARCO en ERO, in die tijd vrij gangbaar spul.
Schroef eens een ENGL open, die gebruiken WIMA en dat is echt niet beter!
3. Weerstanden:
Kool compound; prima spul!
Er is dus eigenlijk niets mis met deze versterkers, er zijn alleen een paar dingen aan het ontwerp veranderd (waarschijnlijk om ruzie's met andere versterkerbouwers te voorkomen) die er voor zorgen dat de versterker niet klinkt en scheurt als een Marshall. Dit is echter eenvoudig te verhelpen.
Dan nu de voornaamste reden waarom een LC niet wil scheuren: integenstelling tot wat sommigen beweren heeft dit niets te maken met de grote van de travo's of de hoogte van de voedingsspanning! Dit is gewoon het gevolg van de spanningsdelers op de inputs. Verder is de hele versteker getuned op 'veel bas en heel hard', wat een lekkere overdrive toon niet ten goede komt. Dit is echter simpel te verhelpen.
Ik ben zelf electronikus en heb 2 LC versterkers omgebouwd. Ze klinken beide beter (en harder) dan de 1959SLP van mijn mede bandlid die mij er op aandrong ook voor hem een LC versterker te verbouwen. Iedereen die een beetje technisch is en kan solderen komt vast een heel eind.
Met de aangepaste uitvoering kun je middels pull-push volumeknoppen kiezen uit verschillende voicings (JTM45(100), 1986 bass, Fender bassman, Bluesbreaker (eric clapton)) verder: een true-bypass Master Volume en hum balans.
Ik heb een uitgebreide handleiding voor diegenen die zelf aan de slag willen. Voor ongeveer 40,- euro aan onderdelen bij display of een andere plaatselijke elektronikaboer en wat vrije tijd heb je dan een echte 'super amplifier'!! Het kost niets, je kunt gewoon mailen en dan stuur ik je het schema met een uitleg erbij terug. Waarom? Omdat ik een pest hekel heb aan al die customizers die voor belachelijk veel geld steeds de zelfde (gejatte) aanpassingen uitvoeren.
Mail naar rg.nijboer@hotmail.com
Groeten,
Richard.
LET'S ROCK![]()
Favorieten/bladwijzers