-
Uuh, nitro is prima aan te brengen over 'french polish', als je daarmee gewoon schellac opgelost in alocohol, evt. wat oil gebruikt voor het aanbrengen bedoelt. Schellac can bijna overal op en onder. Enige verhalen die ik heb gehoord waarbij het problemen zou kunnen geven is epoxy (als filler) boven op schellac. Schellac over epoxy dan weer wel, mits een tikje opgeschuurd.
Polyester in de gecatalyseerde zin (UV of MEKP harder) hard enorm snel uit (je moet al je lagen binnen een dag spuiten, 2 dagen later mag je polijsten), is erg hard, erg doorzichtig (glashelder), wel erg giftig (vooral de harders), en ik dacht ook aan te brengen over schellac. Ik weet dat Rick Turner het aanbrengt met een uithardende oile eronder (voor de kleur), maar polyester heeft vaak wel een speciale sealer nodig voor houtsoorten zoals palisander (Wat vettig spul, zeg maar). Polyester brand ook in, in tegenstelling tot Polyuerthaan, als je het goed aanbrengt.
Verder vind ik French Polish toch best hard, hoor. Harder dan de waterbasis spullen die ik heb gebruikt (breng je onder in acryl, denk ik, maar de goede zijn toch heel, heel anders dan acrylspuitbusjes die je hiero kan krijgen, bij de verfdealer). Het is gewoon flinterdun aangebracht, meestal (minder dan de helft van een zeer dunne Nitro coat) en niet erg bestand tegen oplosmiddelen, maar hard is het zeker wel.
Regels voor berichten