Wat betekent bijv. 120 grit of 320 grit?
Heeft iemand een lijstje met alle benodigheden (evt. prijs erbij)?
Wat betekent bijv. 120 grit of 320 grit?
Heeft iemand een lijstje met alle benodigheden (evt. prijs erbij)?
-Suhr Pro Series 1
-Godin 5th Avenue Kingpin
-Ibanez SA2020FM Prestige
-Seagull S6 Original
-Vox Tonelab SE
hoe hoger het grit is hoe fijner het schuurpapier is.
320 is bijv. fijner dan 120 grit.
gebruik altijd lakken op dezelfde basis over elkaar heen, terpentijn basis kan wel over acryl heen(andersom beslist niet) maar als je dan later nog wat foutjes weg wilt werken door licht op te schuren en een nieuw laagje er overheen te doen, dan is de kans wel erg groot dat het elkaar opvreet.Oorspronkelijk geplaatst door nickbongers
en daarbij blanke lak op terpentijn basis is nooit echt blank altijd wat bruinig, droogt ook niet zo snel en wordt ook niet zo hard als acryl lak.(water basis)
wat poly lakken voor uitwerking hebben op andere lakken weet ik niet heb er nog nooit mee gewerkt.
ik gebruik altijd spuitbusjes, en je hebt beslist geen spuitcabine nodig, windstille dag buiten wil prima of in een hok of lege kamer gaat prima, maskertje voor is wel verstandig.
Poly lakken zou'k mee uitkijken, worden meestal erg dik en plastic achtig, sealen ook de hele boel.
Voor een "open" sound zou ik satijn glans gebruiken (echt mat kan niet) en voor een "dichte verf sound" hoogglans
Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome
Ik geloof geen enkel moment dat iemand het verschil kan horen tussen een satin of een gloss gelakte gitaar, en zeker niet bij een electrische gitaar. Bij akoestische gitaren, mits goed (lees: egaal en dun) aangebracht ook niet.
Poly hoeft niet dik te zijn; het is maar hoe je de boel opbrengt. Ja, het is higher solids, ja, nitro heeft een dunnere film dikte, maar uiteindelijk maakt het niet zo erg veel uit.
Ik ben van plan om 3 kleuren te gaan gebruiken bij het lakken, twee ervan zijn metallic.Oorspronkelijk geplaatst door Javaca
Als ik het goed begrijp moet ik dan dus deze werkvolgorde volgen:
1) 2-3 lagen grondlak
2) licht schuren met 400 grid schuurpapier
3) iedere dag 2 lak lagen in gewenste kleur er op spuiten
4) tot er in totaal 6 laklagen opzitten (dus 2 - 3 grondlak en dan 3 - 4 gewone lak)
5) vervolgens tussen iedere laag (dus niet om de dag/2 lagen, maar om de laag) nat schuren (ook met 400 grid?)
6) als vervolgens de kleuren na wens zijn nog 6-8 lagen met blanke lak (vernis) aflakken
7) 2-3 weken laten uitharden
8) nat schuren met 800-1000 grid schuurpapier
9) polijsten
Klopt dit?
En dus voor de duidelijkheid:
- tussen alle lagen schuren betekend dus ook dat je de 1e laklaag van de moet schuren en er dan vervolgens de 2e laklaag overheen moet spuiten?
- en dit schuren moet met 400 grid?
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Pun; 3 april 2006 om 16:10
De afgelopen dagen bezig geweest om een geschikte lak te vinden voor mijn gitaar. Daarbij heb ik zoveel informatie gevonden dat ik het voor mezelf even in een tabelletje heb neergezet. Ik zit alleen nog met diverse vraagtekens.
Is het een idee om de tabel hier in de lak-faq te plaatsen? Misschien dat meer mensen er iets aan hebben. Zo niet, dan mag de moderator 'm weggooien
Alleen de vraagtekens moeten nog ingevuld worden. Voelt iemand zich geroepen om één of meer vraagtekens in te vullen? Roep maar, zou ik zeggen! Zo ziet ie er in elk geval uit:
Aangepaste versie 1 d.d.16-06-2006:
![]()
Laatst gewijzigd door Gitaarbouwer; 22 oktober 2007 om 21:47
Uuh, nitro is prima aan te brengen over 'french polish', als je daarmee gewoon schellac opgelost in alocohol, evt. wat oil gebruikt voor het aanbrengen bedoelt. Schellac can bijna overal op en onder. Enige verhalen die ik heb gehoord waarbij het problemen zou kunnen geven is epoxy (als filler) boven op schellac. Schellac over epoxy dan weer wel, mits een tikje opgeschuurd.
Polyester in de gecatalyseerde zin (UV of MEKP harder) hard enorm snel uit (je moet al je lagen binnen een dag spuiten, 2 dagen later mag je polijsten), is erg hard, erg doorzichtig (glashelder), wel erg giftig (vooral de harders), en ik dacht ook aan te brengen over schellac. Ik weet dat Rick Turner het aanbrengt met een uithardende oile eronder (voor de kleur), maar polyester heeft vaak wel een speciale sealer nodig voor houtsoorten zoals palisander (Wat vettig spul, zeg maar). Polyester brand ook in, in tegenstelling tot Polyuerthaan, als je het goed aanbrengt.
Verder vind ik French Polish toch best hard, hoor. Harder dan de waterbasis spullen die ik heb gebruikt (breng je onder in acryl, denk ik, maar de goede zijn toch heel, heel anders dan acrylspuitbusjes die je hiero kan krijgen, bij de verfdealer). Het is gewoon flinterdun aangebracht, meestal (minder dan de helft van een zeer dunne Nitro coat) en niet erg bestand tegen oplosmiddelen, maar hard is het zeker wel.
Hé gitaarbouwer, met poly bedoel je waarschijnlijk poly-urethaan lak. Daar noteer je een 5 als het gaat om stank en giftigheid. Poly-urethaan is een simpele lak op terpentine basis. De stank is een 'gewone' verflucht en de giftigheid haalt het niet bij (nitro)cellulose, waarvan de vluchtige stoffen iemand echt kunnen laten omvallen.
Verder bestaat er ook - naast poly-urethaan - een urethaan lak(Trimitel Silvatane bij voorbeeld). Ook erg geschikt voor gitaarbouw.
Verder moet de giftigheid van acryllakken niet onderschat worden. Misschien dat je er niet zo gauw de beruchte schildersziekte van krijgt, maar toch... Het verraderlijke is de afwezigheid van geur, of eigenlijk : de schijnbare afwezigheid...
Tot slot polyester en epoxy kunnen beide langdurige allergische reacties veroorzaken. Bij epoxy kan dat zelfs na langere tijd optreden en nadien steeds bij aanraking met epoxy in alle hevigheid opnieuw optreden. Draag bij gebruik van epoxy altijd handschoenen en adem de (nauwelijks ruikbare) dampen niet in.
Hi,
Bedankt voor de comments!
Ik heb ze verwerkt in de tabel (zie ergens hierboven). Hopelijk heb ik het een beetje goed gedaan. Met name de kolom "stinkt/giftig" is eigenlijk een wassen neus. Het is allemaal giftig! Daarom komen er geen 3tjes meer in voor, maar nog slechts 4tjes en 5jes...
Favorieten/bladwijzers