Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27

Standaard Preamp shootout and more

Aangezien mijn bandje binnenkort weer loos gaat was het tijd geworden voor some serious amp testing. Dus met z'n drieën wat preamps op een stapeltje gezet en een lekkere shootout gehouden. En gelijk ook bevestigd gekregen dat mijn nieuwe eindtrap de ultieme is voor een fatsoenlijk rack (mooi statement gelijk maar). Ok, gelijk maar even wat bling bling....

Verder testgerei: 2x Mesa Thiele EV, 2x Mesa Thiele EV Roadready, 2x BagEnd
    U raadt het al: wij oude mannen houden het graag compact.
    Qua gitaar voornamelijk een Tyler Classic, Zion (EMG), Strat (EMG)
    Referentiekader: classic rock, progrock, etc. Redelijk stevig, maar geen metal.

Clean hebben we niet lang bij stilgestaan: CAE3+ en Rover zijn het lekkerst, Soldano Caswell had ik niet veel van verwacht naar viel voorwaar niet tegen, best lekker helder, Hafler Triple Giant is clean niet veel bijzonders.

Crunch: CAE3+ (1e versie 1992) rulez! Is het Luke kanaal, gaat van lichte crunch tot retevet. Wat een punch en wat een lekker karakter. Soldano heeft wat minder gain en iets minder ballen, maar erg lekker.
    Hafler heeft een heel ander karakter, een beetje de brown sound, wat donker en wat droog, maar wel erg lekker.
    Rover heeft duidelijk wat minder ballen (en dan zit je al op kanaal 3).

Scheur: CAE3+: lekker rauwe scheur, wat vloeiender dan kanaal 2. Soldano klinkt veel smoother en gedistingeerder, wat minder ballen dan de CAE3+.
    Hafler TG verraste volledig met een erg lekker scheur kanaal. Ik herinnerde met dat als scherp en dun, maar het zat nu tussen de CAE en de Soldano in, iets minder complex, maar met veel ballen.
    Rover overtuigt wat minder, is wat minder heftig.

Eindtrap: de Rocktron Velocity Valve (Egnater design) rulez! Ik was mijn VHT2502 al lang zat (en is ook allang verkocht), de Rocktron maakt er gehakt van. Ook de aanwezige VHT2902 kon er niet tegenop.

Conclusie van de dag: de CAE kanaal 2 en 3 met Velocity Valve vond iedereen het lekkerst. Ik vond de Soldano ook erg lekker, maar beide andere heren waren minder onder de indruk.
    Hafler was een meevaller, gezien de prijs best value for money en een absoluut leuke start voor een rack.
    Rover is een prima ding, maar heeft niet de ballen van de andere amps. Maar in combinatie met een goede eindtrap kom je een heel eind. Als je wat minder heavy georienteerd bent is dit een perfect ding.

En de PodPro? Die viel eigenlijk niet eens tegen (qua scheur dan). Zo zie je maar wat een goede eindtrap en een paar aardige boxjes kunnen doen......
    Laatst gewijzigd door srv-man; 7 maart 2006 om 21:22

vinni
    Guest

Standaard

Mooie test!

Hebben we wat aan.....

Wie waren die andere twee ouwe zakken?

B.t.w je hebt het over een 2502 en een 2902....maar ik zie een 2/50/2.
    Vertel....!

Je had er eigenlijk mijn Trio preamp bij moeten hebben.
    Had leuk geweest....

Vinni

Senior Member

Standaard

Ik wil zelf die CAE preamp nog wel eens testen, bij voorkeur met een VHT 2505
    "Ik ben nou eenmaal dol op ouwe troep, ik ben gitarist...."

Standaard

Hey SRV-man,

Shit zeg, die shoot-out had ik graag willen meemaken! Ben erg benieuwd hoe mijn Rocktron Velocity 112 speakers zich zouden hebben verhouden tot de Bag Ends en de Thieles.

Verder bijzonder informatieve post! Kan je ons iets meer vertellen over hoe de Pod het deed tov de buizen pre-amps? Ook qua clean en scheur dus...
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

"Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

Senior Member

Cool

Mooie test!!!

Ik ben nu echt nieuwsgierig om eens een CAE3 uit te proberen! Ik vond trouwens de Rover, die ik een tijdje terug eens uitgeprobeerd heb (met een vht 2 90), wel erg lekker! Kanaal vond ik helder, kanaal 2 was de basis crunch, kanaal drie vind ik geen scheurkanaal maar is een meer british georienteerd kanaal vind ik, anders inzetbaar dan verwacht in de trap van 1 -4 ... Kanaal 4 vond ik super, geweldig om te punchen in de solos!
    Het enige wat ik niet gedaan heb is bijvoorbeeld kanaal 1 met kanaal 3 (of 2 met 3)combineren om meer punch te krijgen voor de begeleiding sounds.. Heeft iemand hier ervaring mee??

Wel verassend vind ik de rocktron eindtrap! Leuk, zo leer ik weer eens wat op dit forum!

Standaard

Bedankt voor alle reacties!

@Vinni: die andere 2 oude zakken zijn geen forumleden....Op de foto zie je een VHT 2/90/2, alle preamps zijn over beide eindtrappen vergeleken.

Mijns inziens worden de VHT eindtrappen wat overgewaardeerd. Ik heb een paar jaar een 2/50/2 gehad en was er zeer tevreden mee,hij klinkt duidelijk beter dan de Mesa 50/50 en Marshall varianten, persoonlijk vond ik hem ook lekkerder dan de Traveller.
    Naar mijn smaak klinkt de 2/90/2 lekkerder dan de 2/50/2 (die gaat gelijk crunchen), maar als je de CAE3+/VHT 2/90/2 ergelijkt met de OD100 ben je gelijk genezen, hetzelfde geldt als je de VHT vergelijkt met de Rocktron VV.
    De CAE3+/Rocktron VV combi houdt zich prima staande naast de betere buizentoppen.

Pod clean hebben we niet echt getest, dat wisten we al dat dat niet top is. Scheur klinkt eigenlijk best lekker icm een goede eindtrap, maar het verschil met alle buizenpreamps was ook wel erg duidelijk. Buizen klinken veel levendiger en prikken beter door een band heen.

Rover heb ik ook gehad. Geweldig ding, maar heeft niet de punch van de CAE en klinkt bovendien te lief voor de wat heavier rock.

Standaard

Beetje overbodige test... De CAE3+ is de beste... maar dat wisten we toch allang?

Standaard

Voor mij is pas wat duidelijk als ik het zelf heb gehoord.

Wat meer specifiek: kanaal 2 van de eerste versie van de CAE3+ klinkt het best (en dit wijkt af van dat van de CAE3+SE). Kanaal 3 is ook erg super, maar toch niet zo goed als kanaal 2.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door srv-man
    Voor mij is pas wat duidelijk als ik het zelf heb gehoord.

Zo is het, dat ontbreekt er hiero nog wel eens aan.

Blij dat er nog een Egnater/Rocktron fan rondloopt.

Standaard

Ik kan het met de review van SRV behoorlijk eens zijn. Tijdens het uitproberen viel mij destijds al op dat de CAE3+ veel beter klonk dan de CAE3+ SE maar nou is mijn speelstijl ook iets meer gericht op de bluesrock kant. Als mijn wens waarheid wordt komt er ooit nog een CAE3+ in het rack

Ook het cleane verhaal klopt als een bus. Ik heb zelf de Rover en ben super tevreden over de cleane kanalen 1 en 2. Voor helemaal clean en dynamische crunch heb ik eigenlijk nog geen betere preamp gehoord (en ik heb er heel wat geprobeerd en gehad). Grappig is wel dat ik juist het 2e kanaal er zeer goed uit vind springen.

Die Rocktron valve eindtrap kende ik overigens nog niet. Wel heb ik onlangs een Rocktron Velocity 300 Professional Touring Edition gekocht en moet zeggen dat het ontzettend goed klinkt voor een niet-buizenbak. Bijna net zo goed als m'n Simul Class 295! Aanrader.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten