Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 5 EersteEerste ... 345
Weergegeven resultaten: 41 t/m 47 van 47

Discussie: Standaard Rack Gear

  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 januari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    641

    Standaard

    Wil alleen ff zeggen dat hoewel de versterkers van behringer qua geluid niet kunnen tippen aan een buizencombo of zelfs aan sommige solidstates, ze wel oerdegelijk zijn en dus echt niet stuk te krijgen zijn. Heb laatst mijn GX210 nog uit m'n klauwen op de stoep laten vallen en er zat zelfs geen krasje op!
    Overigens hebben de meeste versterkers van Behringer ingebouwde effecten en midibesturing. Het is maar een suggestie...

    De FCB1010 (footcontroller) is sowieso een aanrader.

  2. #42

    Standaard

    hartelijk dank pieter_heijnen!!!

    Wel heb ik dan een vraag. Ik heb bij de plaatselijke gitaarwinkel een (half)buizen combo gezien: Marshall Valvestate van 50 watt.

    Op de internet site van Marshall vind ik dan dit:

    VS65R

    65 Watt Valvestate power stage into 1x12" speaker.
    ECC83 [12AX7] pre-amp valve active on both channels.
    Two seperate channels 'Clean' and 'Overdrive'.
    Treble, Middle and Bass controls plus Tone Shift switch for tonal options on the
    Clean channel.
    Gain, Volume, Treble, Bass and dramatic Contour control on the Overdrive channel.
    Built-in spring Reverb.
    Headphone jack [which mutes the internal speaker].
    Line Out jack for connection to external equipment.

    De versie die ik heb gezien had op de achterkant een FX loop! Lijkt me erg geschikt. (jullie ook??)

    En dan, zoals u zegt, moet ik in dit geval:

    gitaar > whammy in & out > combo input > FX send > PODxt in/out > combo FX return

    En klaar is kees.

    Aangezien je graag met vervormers wilt werken is het misschien wel een goed idee als je je favoriete distortion uitkiest en hier een "passende" versterker, combo of top, bij uit gaat zoeken. De ene versterker wil namelijk nog wel eens wat beter met een bepaalde vervormer harmonieren dan de andere.
    Zo ver ik hier en daar heb gehoord voegt als goed is de pre-amp dergelijke distortion toe. Toch?

    Maar deze twee soorten distortion wil ik in ieder geval: Slight en de normale/algemene distortion. Ik heb nu een BOSS distortion/overdrive OS-2; dat geeft wel het beste weer welke normale distortion ik bedoel.

    Heavy distortion, mega distortion en dergelijke is niet geschikt voor mijn basis muziek.

    Hoop dat dit nuttige informatie is ops:

  3. #43

    Standaard

    Das trouwens wel schrikken! Wist niet dat het geluid door een kabel zo verschillend kon klinken

    Overigens een ander vraagje:

    Line 6 Echo Pro, Line 6 Mod Pro, gezamenlijk bevatten ze alle gangbare effecten van delay & chorus.

    De distortion kan ik immers kiezen via de (pre-amp van de) combo. En andere amps/cabs heb ik niet zo snel nodig. Is dat dan niet een betere deal als een (vaak toch nog prijzige) PODxt aan te schaffen?

    En een midi-pedaal om de eventuele FX units te sturen blijft dan zeker wel nodig?

  4. #44

    Standaard

    Hmmm... Op Harmony-Central heeft men me verteld dat een Marshall combo nogal eens de neiging heeft om een eventuele pre-amp in het rack nogal eens wil uitsluiten. En de benoemde line 6 producten zijn wel pre-amps.

    Is dit ook iets wat jullie bekend voorkomt?

  5. #45

    Standaard

    Hallo muse12,

    ik heb geen ervaring met valvestate versterkers.

    Ik doe op dit moment een theatertour met mijn tech 21 trademark 60 transistorversterker en die doet het uitstekend. Ik heb een prima sound en er kunnen in alle hektiek geen buizen kapot gaan (na afloop moet alles zo snel mogelijk de vrachtwagen in en ev buizen krijgen dan geen tijd om eerst netjes af te koelen).
    Waarom zou die valvestate dus niet ook hardstikke goed zijn?
    Weet wel dat 65 watt transistor in geluidssterkte ongeveer gelijk staat aan 30 tot 35 watt buizen. Voor thuis geschikt, maar live met een drummer kan het weinig zijn.
    En hoe dan ook vind ik: als je een goede combo -naar jouw smaak- met zowel buizen voor- als -eindversterker kunt vinden, en die ook nog kunt betalen, zou ik zeker daarvoor gaan. Zo'n buis is toch net iets specialer. Tenzij je het daar niet mee eens bent natuurlijk.

    Wat betreft de distortion: deze valvestate heeft een preamp met twee kanalen. Dat betekent dat je op het ene kanaal een cleane sound kunt instellen, en op het andere een overdrive/distortion sound. De preamp voegt geen distortion toe, maar genereert deze.

    Wat jij zou kunnen doen om de twee door jou gewenste overdrive/distortionsounds te krijgen: stel op kanaal 2 van de preamp je"slight" overdrive/distortion in en stel dan je boss overdrive zo in dat wanneer je deze intrapt, je slight overdrive verandert in dat wat jij algemene distortion noemt.
    Dit lijkt me een zeer goede uitgangssituatie voor jou om in ieder geval de boel eens goed te gaan verkennen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat die valvestate dat doet wat jij wilt horen! Uitproberen dus!

    Jouw voorgestelde versterker/effectenreeks is correct, met dit voorbehoud dat de fx send van de amp en de input van het te gebruiken effect wel enigzins op mekaar afgestemd moeten zijn.
    Komt er uit die fx-send lijnniveau (behoorlijk heftig) of instrumentniveau (veel minder heftig)? En is de input van je effector bedoeld voor lijnniveau of voor instrumentniveau?
    Als de input van je pod is bedoeld voor gitaar (instrumentniveau) en de send van de marshall werkt op lijnniveau, zouden die twee eventueel nog wel kunnen samenwerken, maar zijn ze mbt deze werkwijze niet echt voor elkaar gemaakt. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor de uitgang van de effector naar de ampreturn.

    Je moet dus op zoek naar een effector die mooi "aansluit" op de effectlus van je versterker. Misschien is de TC Electronics G-Major ook een idee. Daar zitten ook alle gangbare effecten maar dan ook nog iets extra's op.
    Hoe dan ook: probeer twee samen te gebruiken apparaten altijd ook eerst samen uit om teleurstellingen later te voorkomen.
    Ik begrijp een beetje dat je het internet afstruint naar info over die spullen die je wel wat lijken. Dit kan natuurlijk leerzaam zijn, maar het is echt heel belangrijk dat je een apparaat/instrument echt bespeelt en/of beluistert. Dan pas weet je waar het over gaat.
    Uitproberen, uitproberen, uitproberen!

    Je hebt het over "uitsluiten" van preamps door de marshall.
    Ik snap niet wat je daarmee bedoelt, maar misschien doelen ze daar op harmony central wel mee op mogelijke misaanpassing(en) tussen effectlus en extern apparaat, zoals ik boven ook al heb aangegeven.
    Verder lijkt het me ook dat de line 6 echo pro, en mod pro geen preamps zijn.
    Ik denk eerder dat het effectunits zijn die op lijnniveau werken.

    En inderdaad: je kunt zowel de cleane als de overdrivesounds uit de preamp met die line 6 producten nabewerken.
    Toch wil ik nog even terugkomen op die tc electronics gmajor met zijn extra's.
    Hier zitten namelijk ook nog twee switchers op.
    Je kunt een van die switcheruitgangen aan de footswitchinput van je versterker aansluiten en dan per geheugenplaats op de gmajor programmeren welk(e) effect(en) je wilt gebruiken en welk versterkerkanaal meegeschakeld moet worden. Zo loopt alles in en keer netjes mee.
    Behalve de boss overdrive. Deze zou je dan los van je midipedaal apart aan en uit moeten trappen.
    Op deze manier hoef je naast een combo alleen een gmajor multieffect, en een midipedaal te kopen en ben je voorlopig echt heel goed op pad. (En dat behringerpedaal is ook volgens mij inderdaad erg aan te raden).

    Het wordt dan:

    git>whammy>boss overdrive>combo in>fxsend to input/gmajor/output to fxreturn.
    Ook gaat er nog een kabeltje van de "gmajor switcher out" naar de "footswitch in" van de versterker, en een midikabel van je midipedaal naar de gmajor om alles behalve de boss te besturen.

    KEES IS DAN INDERDAAD ERG KLAAR!

    Boss los vervelend? Het feit dat de boss niet midi maar "los" is, is juist erg handig. Die hoef je dan niet te programmeren, maar kun je altijd, en dus ook spontaan, in- of uittrappen. Wanneer je maar wilt dus.

    BTW, ga in principe maar even hier vanuit:
    preamp in: instr niveau
    preamp out: lijnniveau
    poweramp in: lijnniveau
    pedal in: instr niveau
    pedal out: instr niveau
    effector in: lijnniveau
    effector out: lijnniveau

    Ook handig: als je bovenop een combo een rack gaat zetten, is het geen overbodige luxe als de knoppen van dat combo niet aan de bovenkant zitten, maar aan de voorkant. Dan kun je er namelijk ook bij!

    Succes maar weer.

  6. #46

    Standaard

    Het uitproberen moet wel gaan lukken. En dat ga ik vandaag alvast doen... Hebben jullie dan nog handige tips om te kunnen zien/horen of een (half)buizencombo goed is voor een eventueel rack systeem?

    Ik heb deze tips al een beetje opgevangen:

    1/ Goede kabels heb je nodig (hebben jullie hierover enkele voorkeuren?)

    2/ Voor een versterker heb ik al verschillende namen uit de Marshall series gehoord. De Valvestate serie komt vaak als een iets minder goede versterker naar voren als de DSL 50 en de JCM 800. Hebben jullie nog een idee wat een degelijke en goede versterker kan zijn om uit te testen?

    3/ Hoe kan ik zien hoe een versterker zijn FX loop op lijn of instrumentniveau heeft staan?

    De lijst van pieter_heijnen neem ik al basis hiervoor!:

    preamp in: instr niveau
    preamp out: lijnniveau
    poweramp in: lijnniveau
    pedal in: instr niveau
    pedal out: instr niveau
    fx effect in: lijnniveau
    fx effect out: lijnniveau

    Maar zijn er ook nog specifieke dingen waaraan je dat kunt zien?

    4/ Er moet dus ook sowieso een FX loop met FX send & return opzitten!

    5/ Om te kijken of de combo misaanpassingen heeft moet ik mijn distortion pedaal meenemen om dit te controleren. Echter, hoe moet dat/ En is dat sowieso wel functioneel? Of kan ik beter even een pre-amp achtig product (bijvoorbeeld een POD schelp) vragen om er tussen te pluggen in de fx loop?

    En hebben jullie nog andere tips??

  7. #47

    Standaard

    Waar zal ik beginnen?

    Ik ben dus niet pieter maar peter_heijnen.

    Een combo heeft geen misaanpassingen. Hij is namelijk ontworpen en in elkaar gezet op basis van een goede samenwerking tussen alle componenten.
    Een misaanpassing heb je als je twee verschillende apparaten, die niet op elkaar zijn afgestemd, toch met elkaar wilt laten samenwerken. Bij misaanpassing kunnen apparaten niet goed samen functioneren omdat de gegeven omstandigheden dit niet toestaan. Bijv: Als je lijnniveau in een effectapparaat stuurt dat alleen instrumentniveau aankan, zal dat lijnsignaal de ingang van dat apparaat al direct, en dus nog voor het het eigenlijke effectgedeelte heeft bereikt, gaan oversturen. Dit betekent dat het oorspronkelijke signaal nooit goed, want vervormd, in de beoogde effectsectie zal aankomen en bewerkt zal kunnen worden.
    Je wilt dus dat je effectapparaat goed kan samenwerken met de in en uitgang van de effectlus van je versterker.
    Om dit te testen hoef je die twee alleen maar op elkaar aan te sluiten en te kijken of alles goed werkt. Meer hoef je niet te weten. Vraag of de verkoper je helpt.

    Wat ik bedoelde met je distortion meenemen: niet iedere distortion klinkt even goed in samenwerking met iedere versterker. Als je dus een versterker gaat uitkiezen, en je wilt ook je distortion hierop gebruiken, is het slim om die distortion mee te nemen naar de versterker om te checken of die wel twee goed bij mekaar passen.
    Een distortion wordt juist gemaakt om op je versterker aan te sluiten en kan in dat geval nooit misaanpassing opleveren. Wel kan diezelfde distortion geluidsmatig minder goed passen bij een bepaalde versterker. Hoe je in zo'n geval dan ook aan de knoppen blijft draaien, het zal nooit echt lekker gaan klinken.

    Ga nou maar lekker naar je gitaarwinkel en ga spullen uitproberen.
    Het allerbelangrijkste is de versterker, dus niet eerst de effecten.
    kies daarom eerst een versterker uit die goed klinkt, maar ook goed met je distortion harmonieert.
    En ga dan pas op zoek naar de effectunit die zowel alles kan wat jij nodig hebt, goed klinkt, en goed werkt in combinatie met de amp.

    Het is beter om niet alles tegelijk te kopen, maar een voor een.
    Koop een amp, ga hiermee een tijdje aan de slag, en kies dan pas je effect uit.
    Op die manier maak je geen keuze op basis van gepruts met een pod in de effectlus "ertussen geplugd", maar baseer je je keuze op ervaring, beleving en de essentiele criteria: "klinkt het goed?" en "werkt het goed?".
    Als je nog niet eens weet hoe een amp eigenlijk zou moeten klinken, hoe moet je dan weten wat er nu goed of slecht klinkt? De amp of het effect?

    En nogmaals, de pod is zelf een preamp en kan uiteraard aangesloten worden op de fx return van een versterker, maar je moet de pod dan ook als preamp gebruiken en je gitaar dan ook niet aansluiten op de versterker (-en de fx send dan aansluiten op de input van de pod), maar meteen op de input van de pod.
    Je omzeilt dan de preamp van de versterker om die van de pod goed te kunnen benutten.

    Stop even met harmony central en daar waar je nog meer rondneust. Je moet nog veel leren en dat zul je niet op internet.

    Succes.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top