Hamer USA

Gibson (cs)

PRS

Dean USA

Fender CS

Shamray

Jackson USA

Gretsch (maakt niet uit welke. gretsch is gewoon TOP. ieder gretsch. klaar)

en ESP. maar ik vind die minder mooi qua looks+sound. maar ja. dat vind ik. qua constructie zijn ze TOP. maar ik vind t slechte ripoffs van the real deal.

Gibson, Gretsch, Fender en in mindere mate Jackson hebben een bepaalde feel, uitstraling, mojo, als je t zo wilt noemen, die andere merken niet kunnen imiteren. PRS is bv qua constructie, hout, en sound (als je objectief luistert) superieur aan gibson (9 van de 10 keer) maar gisbsons hebben een bepaalde feel die PRS niet heeft, en niet kan imiteren.

hamer is imo een van de beteren. immens goed gemaakt, MOOI hout. heerlijke, vintage tone.

Gretsch is voor niet al te heavy stuff perfect (hoewel je met de LP-lookalikes ook nog lekker hard te keer kunt gaan!)

Ik vind shamray de beste van t rijtje, omdat je precies krijgt wat je wilt, voor relatief weinig geld. wat je neertelt voor een PRS custom 24, daarvoor kan je bij shamray een veel mooie custom24 voor krijgen (met cocobolo hals en wenge toets bijvoorbeeld....is imo meer pimp dan rosewoodnek).