Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 65
    Junior Member

Standaard Twin Reverb 135 Watt of 100 Watt

Wie kan mij vertellen wat het grote verschil is qua geluid tussen een Fender Twin Reverb 135 Watt en een 100 Watt??

Senior Member

Standaard

--
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

Banned

Standaard Re: Twin Reverb 135 Watt of 100 Watt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jorn-
    Wie kan mij vertellen wat het grote verschil is qua geluid tussen een Fender Twin Reverb 135 Watt en een 100 Watt??
    Een GROOT verschil. De 100 watter is nog familie van de klassieke twin. Over het algemaan draaien ze op 430-440V wat een prima spanning is. De amp is mede daardoor nooit stijf en steriel. De 100watters kunnen hele (!) goede versterkers/uitstekende werkpaarden zijn. Tegenwoordig is het een van de amps met de beste prijs/kwaliteit verhouding. Ik zag er laatst een voor 720,= wat een goede prijs voor een handgemaakte klassieker. Alleszins de moeite waard om hem te servicen en indien nodig andere speakers in te zetten. Je hebt dan een versterker voor je leven.

De 135 "as is" is in de regel een behoorlijk nare bak. Ik heb er ooit maar eentje 'redelijk' gekregen waarvan ik zelf vond dat het wel ging. Paar dingen:

--> Hij draait op erg hoge spanningen. Dit draagt bij tot een steriel stijf geluid. Reken maar dat die twins blikkerig pinnig kunnen zijn!

--> Er zit een extra tegenkoppeling wat hem onderscheidt van zijn voorgangers. Heeft tot gevolg dat de amp nog cleaner en sterieler wordt...

--> De speakers die met deze amps kwamen zijn matig tot slecht, lelijk hoog en mid.

--> De amp mist een choke maar heeft een weerstand. Een goede choke geeft warme toon.

--> De amp komt met slechte buisvoeten met. Heel wat buizen zijn daarin door slechte contacten aan hun eind gekomen. Soms vallen ze er gewoon uit...

--> Door de jaren heen is Fender steeds slordiger gaan bouwen en met name de laat 70er jaren amps kunnen er absurd slordig uitzien vergeleken met de eerdere modellen die met veel meer zorg werden gebouwd.

--> De kwaliteit van de parts is gedurende de jaren 70 steeds verder achteruit gegaan.

--> Evenzo de kwaliteit van de kasten. Regelmatig breuken en scheuren tegengekomen, bovenaan bij het chassis. Vaak zie je ze niet em zitten ze onder het tolex. Je kan het dan checken door te letten of er speling/beweging in de kast zit.

Over het algemeen werd alles dus geleidelijk minder van kwalititeit.

Kan je een 135'er qua sound opleuken? Ja, uitgaande dat je dezelfde trafo's gebruikt tot op zekere hoogte. Of het resultaat bevredigend zal zijn? Voor mij niet. De amp krijgt NOOIT de tonale kwaliteit van zijn directe voorganger en voelt anders aan.

Zo'n amp als platform te gebruiken om een goede amp te krijgen is mits je niet zelf een ervaren ampsleutelaar bent een af te raden project. Het door iemand laten doen is gezien wat er aan gedaan zou moeten worden veel te duur en waarschijnlijk weggegooid geld.

Zo'n amp goedkoop op de kop tikken, klein beetje laten opleuken en er genoegen mee nemen? --> Prima! Als je het niet nauw neemt kan veel goed genoeg en acceptabel zijn.

Zelf ben ik gecharmeerd van de 100 watt twins. Die hebben zich al meerdere malen bewezen. Gezond en goed getuned zijn het prima bakken en laten ze de 135'er mijlenver achter zich.

Al

Junior Member

Standaard

Ik heb zojuist een een Twin Reverb gekocht. Er staat achterop 100 Watt R.M.S. en total load 4 Ohm. Ik mag aannemen dat het hier om een 100 Watter gaat, of betekent deze 100 wat anders? Ik heb er overigens 650 euro voor betaalt.

Banned

Standaard

Ik heb zojuist een een Twin Reverb gekocht. Er staat achterop 100 Watt R.M.S. en total load 4 Ohm. Ik mag aannemen dat het hier om een 100 Watter gaat, of betekent deze 100 wat anders? Ik heb er overigens 650 euro voor betaalt.
    Prima prijs als alles er nog is en werkt.

Al

Junior Member

Standaard

Ja, de originele fender speakers zitten er nog in en de footswitch zit er ook bij. De versterker is dus eigenlijk nog in perfecte staat.

Senior Member

Standaard

Waarom je verhaal weg PeeVee, het was interessant!
    Onder de streep.

Senior Member

Standaard

Ja, de originele fender speakers zitten er nog in en de footswitch zit er ook bij. De versterker is dus eigenlijk nog in perfecte staat.
    Dit heeft natuurlijk "dus" niks met perfecte staat te maken.
    JaY

Senior Member

Standaard Re: Twin Reverb 135 Watt of 100 Watt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Al
    --> Evenzo de kwaliteit van de kasten. Regelmatig breuken en scheuren tegengekomen, bovenaan bij het chassis. Vaak zie je ze niet em zitten ze onder het tolex. Je kan het dan checken door te letten of er speling/beweging in de kast zit.
    Al
    O yes !! ben er heel wat tegengekomen die alleen nog aan de nieten hingen, altijd bj de PT-zijde.
    maar ook Blackfacesmet dit euvel hoor, net zo goed. De grotere "road-amps" hebben natuurlijk vele te lijden gehad door jaren gebruik heen. En als ie 'n keer dondert of uit iemands handen schiet is het vrijwel altijd aan de PTzijde dat ie op de grond komt vanwege het grootste gewicht daar.
    Je kunt het goed repareren.

De Late 70-s cabs waren helaas alleen met wat lijm, recht afgezaagde platen multiplex ( of hout sommigen ), dus geen fngerjointverbinding e.d. en NIETEN in elkaar gezet, vrij zwakke constructie.

JaY

Junior Member

Standaard

De aanwezigheid van de footswitch heeft idd niks met de 'staat' te maken. Ik ben geen techneut, maar wat ik van de vorige eigenaar begreep is dat de amp vorig jaar helemaal is gecheckt en op enkele plaatsen opnieuw is gesoldeerd. Voorzover ik zie en voel is de constructie nog prima. En als de buizen het op korte termijn begeven, dat hoop ik niet, maar dat kan altijd gebeuren. Klopt het dat een 100 watter kan worden omgebouwd zodat deze klinkt als een jaren 60 vintage versterker?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten