Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 12 van 12

Discussie: Bol bovenblad

  1. #11

    Standaard

    Een ander verschijnsel wat je wel ziet bij oude Spaanse gitaren, is dat na jaren de trekkracht van de snaren de brug scheeftrekt. Je krijgt dan, van opzij gezien, een S-bocht in je bovenblad. Dit is uiteindelijk wel dodelijk voor een gitaar. Jaar of vijftig is wel max voor een Spanjaard. Bij een Western is dit minder, ik vermoed door de andere bracing.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Een ander verschijnsel wat je wel ziet bij oude Spaanse gitaren, is dat na jaren de trekkracht van de snaren de brug scheeftrekt. Je krijgt dan, van opzij gezien, een S-bocht in je bovenblad. Dit is uiteindelijk wel dodelijk voor een gitaar. Jaar of vijftig is wel max voor een Spanjaard. Bij een Western is dit minder, ik vermoed door de andere bracing.
    Soms. Maar lang niet altijd. Er zijn genoeg 'Spaanse' gitaren van meer dan 50 jaar die het nog prima doen, en Martins uit 1900-1920 die nog steeds geweldig goed spelen en klinken, met weinig tot geen problemen. Flamenco gitaren storten vaak in, maar dat komt doordat ze zeer, zeer, zeer licht gebouwd zijn. Verder, dit soort 'belly' probelemen (cq dat de top instoort voor de brug door de torque van de snaren; de X-bracing is beter dan fan bracing wat betreft het tegegaan van de snaartrekkracht, maar dat is ook nodig) zijn soms te verhelpen met bijv. een JLD Bridge Doctor, maar soms moet er 'gewoon' een nieuwe top op. Veranderd de klank, maar is het soms wel waard. Op termijn zal idere gitaar in elkaar zakken, maar het valt meestal wel te repareren. Voor een gitaartje van onder de 2000E is het de moeite bijna nooit waard om ze op te knappen, maar het kan wel.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top