Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: All the love

Standaard All the love

Nieuw nummer gepubliceerd!

Soms duurt het even voor ik (weer) inspiratie heb. Van een bepaalde band, of een sound. Of een begin van een melodie, een riff, wat akkoorden. Maar als het beginnetje er dan is, komt de rest vaak wel.

Voor dit nummer greep ik terug op een tweetal ideetjes die ik al heel lang had liggen; maar waar ik voor mijn gevoel niet de vaardigheid had om het verder te brengen. Met nieuw zelfvertrouwen dit maar opgepakt en uitgewerkt.

Een tokkeltje en een riffje; dat was het. In combinatie bedacht toen ik 30-something jaar geleden fates warning voor het eerst hoorde. Veel maatsoortwisselingen. Dat riep bij mij dan weer de behoefte op aan een refrein dat lekker in het gehoor zou liggen. Om na al het geharrewar met de maatsoorten ook wat ontspanning te brengen.

Luister maar:
    https://youtu.be/x2RKK-HdJo8?si=u8zVHiSzmIOygoHd

Senior Member

Standaard

Ik heb het een paar keer beluisterd; ik vind het iets minder dan je andere/vorige werk dat ik heb gehoord. Ik kan er nog niet de vinger op leggen. Maar wel weer knap gedaan natuurlijk!
    ‘Toetegordijnendicht Gé’ - van Kooten en de Bie

Standaard

Dank dat je weer hebt geluisterd en dank voor je reactie.

Ik kan natuurlijk ook niet elke 2 maanden een wereldhit schrijven. :-)
    Het blijft - helaas - iets ongrijpbaars.

Ik ben nu ook weer bezig met iets: ik ben nu in de overdaadfase. Veel ideeën. Variaties op het basisidee, aanvullingen op het basisidee. Aanvullingen op de variaties. Het aantal ideeën is schier oneindig. Nu bezig met de opbouw, het samenstellen, de maatvoering. Hoe krijgt het allemaal zijn plek. Het kan dus weer even gaan duren.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edje kadetje Bekijk bericht
    Dank dat je weer hebt geluisterd en dank voor je reactie.

Ik kan natuurlijk ook niet elke 2 maanden een wereldhit schrijven. :-)
    Het blijft - helaas - iets ongrijpbaars.

Ik ben nu ook weer bezig met iets: ik ben nu in de overdaadfase. Veel ideeën. Variaties op het basisidee, aanvullingen op het basisidee. Aanvullingen op de variaties. Het aantal ideeën is schier oneindig. Nu bezig met de opbouw, het samenstellen, de maatvoering. Hoe krijgt het allemaal zijn plek. Het kan dus weer even gaan duren.
    Ik bedacht me net dat dit stuk als onderdeel in een groter geheel - zoals bij een conceptalbum - wellicht beter tot z’n recht komt dan als ‘stand alone’. Daarnaast leent jouw muziek zich natuurlijk sowieso voor een conceptalbum.
    Ideetje?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Ik bedacht me net dat dit stuk als onderdeel in een groter geheel - zoals bij een conceptalbum - wellicht beter tot z’n recht komt dan als ‘stand alone’. Daarnaast leent jouw muziek zich natuurlijk sowieso voor een conceptalbum.
    Ideetje?
    Interessant dat je dat zegt.
    Kun je onder woorden proberen te brengen wat er specifiek is aan (sommige) nummers op conceptalbums?
    En ook waarom dit nummer dan zo’n nummer zou kunnen zijn?

Ik heb recent een nummer afgerond wat oorspronkelijk voor een conceptalbum bedoeld was. Dat nummer heb ik niet gepubliceerd juist om die reden: niet echt geschikt als stand alone nummer.
    Niet mijn eigen concept trouwens. Er zit dus niks in de pijplijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Standaard

Hoi hoi
    Ik luister altijd wel, maar vind het niet altijd relevant wat ik erover zou kunnen zeggen. Ik waardeer wat je maakt doorgaans heel erg.
    Ditmaal maak ik een uitzondering op het niet reageren.

Ik vind het eerlijk gezegd ook een minder lied. Voor mij zit het in het gefrutsel en tierelantijntjes van de drums.
    Het kan zeker zo zijn dat dat wordt uitvergroot doordat ik zelf vaak luister, maar altijd veel meer recht toe recht aan muziek maak. Ga er maar van uit dat dat ook een rol speelt.

Volgende keer
    luister ik weer.

Tekort voor een liedje hè?
    Vriendelijke groet, Gus
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; Gisteren om 19:29 Reden: Typo
    In Tartiflette we trust…..

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edje kadetje Bekijk bericht
    Kun je onder woorden proberen te brengen wat er specifiek is aan (sommige) nummers op conceptalbums?
    En ook waarom dit nummer dan zo’n nummer zou kunnen zijn?
    Voor mij is een conceptalbum een verzameling muziekstukken die van elkaar verschillen (qua muziek/stijl) maar wel een onlosmakelijk geheel met elkaar vormen, en zijn verbonden door de generieke verhaallijn, en waarin bepaalde delen - al dan niet exact - worden herhaald. Pink Floyd is daar ongeveer hét voorbeeld van. Sommige stukken zijn kort en/of vormen een overgang naar een volgend stuk, waardoor ze (i.m.h. opinion) onvoldoende ‘draagkracht’ (zeggingskracht/structuur) hebben om als zelfstandig nummer te worden gezien.
    Maar goed, dat is mijn mening.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Hoi hoi
    Ik luister altijd wel, maar vind het niet altijd relevant wat ik erover zou kunnen zeggen. Ik waardeer wat je maakt doorgaans heel erg.
    Ditmaal maak ik een uitzondering op het niet reageren.

Ik vind het eerlijk gezegd ook een minder lied. Voor mij zit het in het gefrutsel en tierelantijntjes van de drums.
    Het kan zeker zo zijn dat dat wordt uitvergroot doordat ik zelf vaak luister, maar altijd veel meer recht toe recht aan muziek maak. Ga er maar van uit dat dat ook een rol speelt.

Volgende keer
    luister ik weer.

Tekort voor een liedje hè?
    Vriendelijke groet, Gus
    Dank Gus.
    Dat je luistert en openstaat voor dingen die anders zijn. Dat doet een mens goed.
    Dank ook voor je oprechte commentaar.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Voor mij is een conceptalbum een verzameling muziekstukken die van elkaar verschillen (qua muziek/stijl) maar wel een onlosmakelijk geheel met elkaar vormen, en zijn verbonden door de generieke verhaallijn, en waarin bepaalde delen - al dan niet exact - worden herhaald. Pink Floyd is daar ongeveer hét voorbeeld van. Sommige stukken zijn kort en/of vormen een overgang naar een volgend stuk, waardoor ze (i.m.h. opinion) onvoldoende ‘draagkracht’ (zeggingskracht/structuur) hebben om als zelfstandig nummer te worden gezien.
    Maar goed, dat is mijn mening.
    Mooie omschrijving van een conceptalbum.
    Ik waardeer ze ook heel vaak. Zeker die van Pink Floyd.
    En ik herken ook dat sommige stukken meer en andere minder (ook op heel goede) conceptalbums zeggingskracht hebben als zelfstandig nummer.

Dank dat je de moeite nam om dit onder woorden te brengen. Muziek houdt me erg bezig en ik ben ook wel op zoek naar het hoe en waarom. Hoe komt het dat je soms meer tevreden bent dan andere keren? Of hoe komt het dat het ene wat meer in de smaak valt bij luisteraars dan andere dingen? Je gedachten helpen bij het zoeken naar de puzzelstukjes.

Ik was en ben zeker content met All the love en tegelijkertijd waardeer ik het oprechte commentaar - ook (of misschien zéker) als dat wat minder positief is.

Ik besef ten slotte ook heel goed dat het niet allemaal te begrijpen en te analyseren is. Ik was heel blij met de mooie commentaren bij Heavens flooding en blijf op zoek naar de magie van de muziek.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten