Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 13 van 13

Discussie: Ukelele advies

Senior Member

Standaard

Toch is dat wel zo, tenminste; ik heb wat geinige akkoorden geleerd die ook op gitaar kunnen.
    Verder, als je jezelf je gitaar kunt visualiseren met capo op de 5e fret is 't toch geen opgave om de juiste akkoorden te vinden?
    Wat ik ook voirdeel vind opleveren is dat ik akkoorden met andere vingerzetting leer spelen, opent zo hier en daar ook nieuwe deuren voor me op gitaar.
    Dus behalve leuk, denk ik dat je er toch wel een betere gitarist door kunt worden.
    Sowieso zit je door de beperkingen in een modus 'oplossen', wat voor mij impact heeft gehad op mijn eigen songwriting.
    Ik maak gemakkelijker liedjes sinds ik ukelele speel, en geinig eigenlijk, door de vrolijke aard van het instrument ben ik meer in majeur geraakt in mijn songwriting dan eerder.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Ik denk dat je om te leren tokkelen veel moet tokkelen. Waarom dat meer nut heeft op een ukelele kan ik me niet zo snel indenken maar ik zie ook wel eens iets over het hoofd.
    Als je op een gitaar wilt tokkelen dan moet je het inderdaad dáárop leren, niet op iets anders. Als kind heb ik ukelele-les gehad; reken maar dat de overstap naar gitaar tegenviel....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Omdat het qua akkoorden heel anders is dan gitaar moet je die allemaal apart leren
    Het is minder ‘anders’ dan het lijkt; alle akkoorden zijn herleidbaar tot die van een gitaar, al heten ze - al naar gelang het type ukelele dat je gebruikt - anders. Meestal is het verschil een kwart: een D op de sopraan-uke bijvoorbeeld is het zelfde als de G-setting (van hoogste vier snaren) op gitaar.
    Ja, lekkâh dan; je tante op 'n hâhtvlot...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Toch is dat wel zo, tenminste; ik heb wat geinige akkoorden geleerd die ook op gitaar kunnen.
    Verder, als je jezelf je gitaar kunt visualiseren met capo op de 5e fret is 't toch geen opgave om de juiste akkoorden te vinden?
    Wat ik ook voirdeel vind opleveren is dat ik akkoorden met andere vingerzetting leer spelen, opent zo hier en daar ook nieuwe deuren voor me op gitaar.
    Dus behalve leuk, denk ik dat je er toch wel een betere gitarist door kunt worden.
    Sowieso zit je door de beperkingen in een modus 'oplossen', wat voor mij impact heeft gehad op mijn eigen songwriting.
    Ik maak gemakkelijker liedjes sinds ik ukelele speel, en geinig eigenlijk, door de vrolijke aard van het instrument ben ik meer in majeur geraakt in mijn songwriting dan eerder.
    Er schuilt in mij geen groot theoreticus, dat zeg ik er meteen bij. Maar als ik zie hoe je een G-akkoord speelt op een ukelele lukt het mij nog wel om daar een D op gitaar in te herkennen. Maar bij een C, drie open snaren en dan alleen vakskse 3 op de hoogste... dan zie ik daar niet meteen wat in. Dat is voor mij gewoon een nieuwe vorm.

Op gitaar speel ik akkoorden vaak zo dat ik ze allemaal in min of meer dezelfde positie kan spelen. Dat vind ik live wel handig en je moet alles meteen verleggen van de standaard open akkoorden, barrés of powerchords. Daarmee kom ik qua voicing automatisch in een ander territorium dan onze slaggitarist dus dat is ook wel weer prettig.

Of dat een ukelele daarin kan helpen zou kunnen. Het ging hier iig over leren tokkelen en daarvoor zie ik het nut voor alsnog niet. Ik ben toevallig zelf momenteel bezig me wat meer uit te dagen met het idee wat meer overcapaciteit te creëren voor de dingen die ik normaliter speel in bandverband en daardoor nu een week of drie bezig met fingerstyle en dan in het bijzonder de 'percussive slap'. Dat gaat dan van 'urgh', naar 'ahhh' naar 'mmm' in een paar weken en dat helemaal zonder ukelele

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten