Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 22 van 22
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Hoe maak je de "tang" van de fret op maat? Door te vijlen? Ik heb gezien dat daar ook weer speciale tangen voor zijn maar het wordt dan wel een kostbare bezigheid als je het niet voor je werk doet.
    ik heb niet zo een goede resultaten met zo een 'tang' nipper dus laat ze op lengte en vijl ze vlak met de zijkant van de toets.
    buig frets altijd voor met de hand, maar heb ook geen idee hoe dit met RVS frets zit en of die makkelijk te buigen zijn.

heb hier nog een goedkope hals liggen waar frets in moeten, misschien maar eens uitproberen.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Mijn ervaringen met RVS:

* het is taai, buigt lastig als je geen radius buiger hebt, het neemt de vorm van je fretboard níet aan zoals nickel silver dat doet.
    * het vlakt langzamer, crownen gaat prima, polijsten gaat ook prima als je de juiste tools hebt (ik gebruik een vilt polijstwiel op een dremel, en dan eerst met meguiers polish, en daarna met de roze menzerna er overheen: superglad resultaat). je hoeft niet te schuren tot grit 2000, je kan al stoppen bij grit 800 en dan met de machine polijsten, omdat je met grovere compound al kan polijsten.
    * die fret tang nipper is cruciaal, ook als je geen binding hebt, omdat het hout echt meer werkt dan je denkt, en om scherpe freteindjes te voorkomen moet je echt die tang eruit halen.
    * voorbereiding is cruciaal. als je toets niet perfect de radius heeft, als je frets niet de perfecte radius hebben, als je teveel fret materiaal laat overhangen en dat weg moet bikken met een vijl: pokkewerk.
    * Je moet echt clean, strak werken.
    * tonaal verschil? Ik heb niks gemerkt, eerlijk gezegd. Ik heb diverse gitaren van RVS voorzien die nickel silver hadden, en het is niet alsof opeens de Boss Metalzone aan staat. Het is hetzelfde verschil als oude versus nieuwe snaren. Het is vast iets, maar significant? Niet in mijn oren.

Als het zit, zit het. Punt. Maar zoals ik al zei, het voorbereiden is echt een klus, en dat moet je leren.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten