Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Standaard Gloednieuwe gitaar, ineens een scheur in het bovenblad tot de soundhole

Hallo gitaarliefhebbers.

Sinds kort (8 januari weer een gitaar aangeschaft, Tanglewood Reunion Pro, uiteraard geen high end model) ben ik na jarenlang niet gespeeld te hebben weer aan de gitaar geraakt. Het begon weer te kriebelen en het is natuurlijk fantastisch om het weer te leren.

Maar.... Tot mijn schrik zag ik gisteren ineens een forse scheur in het bovenblad, vanaf de onderkant, helemaal tot aan de soundhole en zo te zien zit de scheur helemaal door het blad heen i.p.v. alleen een oppervlakkige barst.

Nu ben ik al obsessief bezig met de luchtvochtigheid omdat ik zuinig ben op mijn spullen, het metertje heeft altijd tussen de 37% en 45% gestaan.

Maar is dit nou "normaal" om binnen een paar dagen zo'n enorme scheur erin te krijgen? Ik baal hier erg van, natuurlijk ga ik er morgen ook even mee terug langs de winkel, maar ik lees al wel dat luchtvochtigheidsproblemen de garantie uitsluiten.

Het is niet zo dat ik hem een nacht buiten heb laten staan, hij staat gewoon netjes in een kamer, niet bij de verwarming.

Hebben jullie hier een idee over?

Standaard

Hoi hoi nn,
    Balen.

Aanschaf via net?
    Retour etiket vragen, deze foto’s sturen en besluiten of je je geld terug wil of een goede gitaar

Aanschaf via winkel?
    Bellen, mailen, gitaar terug brengen en besluiten etc

En op draadje posten met verloop en geluid van andere gitaar….
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

Senior Member

Standaard

Nee dit is natuurlijk niet normaal. Ik en een redelijke cheap-ass akoestische gitaar en dat ding heeft overal gestaan. Van een nauwelijks bewoonde zolder met lage temperaturen in de winter en hoge in de zomer en nu in de woonkamer. Daar fluctueert het momenteel ook van zo'n 16 graden tot 19 graden. Luchtvochtigheid heb ik eigenlijk nooit gemeten maar dat zal in de winter ook niet altijd conform het boekje zijn.
    Volgens mij is dit een hele normale situatie voor een woonsituatie en zou een gitaar daar dus gewoon tegen moeten kunnen.

Het lastige lijkt me dat iedereen zich vooral erg indekt voor problemen die in de basis relatief weinig voorkomen. Neemt niet weg dat het wel heel lullig is als jij net de gene bent die het overkomt. Het lijkt mij niet uit te sluiten dat dit al een zwakke nerf oid was die weinig nodig had om te scheuren. Ben heel benieuwd hoe die winkel hier mee omgaat.

Standaard

Als ik de foto van de eerste dag erbij pak valt me nu pas op dat er in het midden al een soort 'zwakke' nerf loopt?

Senior Member

Standaard

Voir zover ik kan zien is het de lijmnaad in een solid top gitaar met een dunne fineerlaag. Ondeugdelijk gelijmd dus. Terug naar de leverancier.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Voir zover ik kan zien is het de lijmnaad in een solid top gitaar met een dunne fineerlaag. Ondeugdelijk gelijmd dus. Terug naar de leverancier.
    Ja mijn eerste vermoede was ook de lijmnaad van de top. Op foto twee en drie lijkt me dat de scheur vanaf het klankgat net iets naast de lijmnaad loopt. Je ziet duidelijk de verspringing van de lijnen in het hout zitten op de lijmnaad, maar de scheur zit daar iets rechts van en zoekt verder omlaag wel de lijmnaad op.

Edit: door het rozet heeft het hout door de lijm op die plek minder ruimte om te werken, waardoor er meer spanning staat. Omdat de lijm verbinding vaak sterker is dan het hout zelf is het niet onlogisch dat de scheur net daarnaast ontstaat en dan wel de zwakste route zoekt.

Wellicht zat die scheur er al in de winkel maar was die door wat hogere luchtvochtigheid daar niet zichtbaar. Of was het fineer niet gescheurd en heeft die nu het laatste zetje gekregen.
    Laatst gewijzigd door Da Vinci; Gisteren om 13:02

Senior Member

Standaard

Als ik naar de foto kijk is de scheur door en door dus geen fineer probleem dan zou het alleen de bovenste lijmlaag kunnen zijn dat is hier zoals ik het zie niet het geval Je hebt dus duidelijk een ondeugdelijk produkt gekocht terug brengen of omruilen lijkt mij. Hoop dat de winkel begrip heeft voor de situatie en zijn of haar verantwoording neemt.

Senior Member

Standaard

Ik heb het idee daarover dat je terug moet gaan naar waar je 'm gekocht hebt.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten