Ik ben op zoek naar een leuk en interessant boek over gitaren
niet perse over akkoorden en zo'n dingen maar wat geschiedenis en zo
misschien weten jullie iets
Ik ben op zoek naar een leuk en interessant boek over gitaren
niet perse over akkoorden en zo'n dingen maar wat geschiedenis en zo
misschien weten jullie iets
‘De gitaar’ van Ralph Denyer. Wordt/werd wel hét standaard gitaarboek genoemd, maar daar valt wel wat op af te dingen. Maar ik vind het wel een aardig lezenswaardig (naslag)boek. Naar het schijnt alleen nog tweedehands te verkrijgen.
“Goed kauwen, dat ’t gelijkmatig in je bloed komp”
Van Kooten & De Bie
Er zijn een paar boeken die erboven uit springen denk ik,
Tom Wheeler is een soort encyclopedie, heel veel plaatjes, heel veel lezen
Ralph Denyer heb ik nog steeds plezier van, eerste helft soort van history en modellen, 2e helft enkel verklarende theorie, van akkoord inversies tot stemmingen van Ry Cooder,
Beiden prijzige jongens maar you get what you pay for
![]()
Er zijn nog een aantal van dit soort boeken, allemaal minstens 40 jaar oud. Informatie en inzichten van na 1980 komen niet aan bod (zou ook heel knap geweest zijn).
Je krijgt vooral een blik op hoe men destijds tegen gitaren, merken, bouwwijze, effecten en versterking aan keek. Als je dat interessant vindt is dat natuurlijk prima maar een hoop van wat erin staat is behoorlijk achterhaald. De kennis op dit gebied heeft niet stil gestaan in de laatste decennia.
Volgens mij zijn er nauwelijks of geen nieuwere naslagwerken. Ik heb in mijn digitale bieb misschien nog wel een en ander maar dat zal sowieso Engelstalig zijn en vooral gericht op gitaarbouw/modificatie/onderhoud. Als je dat interessant vindt wil ik morgen wel even kijken of daar wat bij zit.
Verstuurd vanaf mijn motorola edge 50 neo met Tapatalk
Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.
Zoals ik in mijn vorige post al opmerkte, beide ook oude boeken. Ik heb eigenlijk geen idee waarom er geen nieuwere versies zijn uitgebracht.
Van Wheeler heb ik dat andere boek. Vroeger vond ik het prachtig, kon uren plaatjes kijken en kende de tekst ziet uit mijn hoofd..
Verstuurd vanaf mijn motorola edge 50 neo met Tapatalk
Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.
Tot '80 kom je nog weg met een soort van globaal overzicht maar daarna valt het niet meer te doen, dan zie je thema boeken zoals Japanse gitaren en Duitse gitaren of per merk zoals Het Burns boek en Ibanez world en bovendien komen de magazines naar boven die elke maand met nieuwe info komen, voor die tijd was dat min of meer non existence
Favorieten/bladwijzers