Omdat ik ook ontzettend veel gitaren moet polijsten en veel geleerd heb van Fred, wil ik een duit in het zakje doen.

Die "polishes" van al die merken polijsten niks. Zijn eigenlijk alleen maar cleaners om de grime van de lak af te halen in de hoop zo de glans terug te toveren. Echte polijstmiddelen zijn slijpmiddelen.

De beste polijstmiddelen die ik ken:

3M 'groene dop' 51815: klassiekertje, doet het prima. kan er niks anders over zeggen.
Rupes DA Coarse gevolgd door DA Fine. Dit is echt een klassiekertje in de auto industrie!

Mijn favoriet?

Menzerna 400. De Menzerna 1000 is echt te grof voor veel gitaarlakken, de 300 laat heel veel swirls achter, maar als je netjes schuurt (ik schuur droog tot grit 3000 met Assilex, en dan nat op de roterende schuurmachine tot en met grit 8000, trizact van 3M) is de menzerna 400 écht voldoende. Ik heb dan een medium en een soft sponge op de polijstmachine, beide met dus de Menzerna 400.

Ik weet dat Fred de Menzerna en de 3M gebruikt(e), kwestie van welke je zelf fijner vindt denk ik, maar de Menzerna is gewoon heel, heel erg fijn in gebruik. Vergeet niet een superzachte microvezel doek te gebruiken, zoals de 3M Ultrafina Geel (50400), die laat bijna geen krassen achter als je de poets weghaalt.

Succes!