Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
    Senior Member

Standaard Vraagje over splitten en weer samenvoegen van speakersignaal

Stel dat ik het speakersignaal met een Y-pedaal split, om elk van die twee een aparte ‘nabehandeling’ te geven, kan ik die twee gescheiden signalen daarna gewoon weer samenvoegen en op de speaker aansluiten? En zo ja, moet die aansluiting dan nog aan speciale eisen voldoen?
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Is er een reden dat je dit na de poweramp wil doen ipv tussen pre en poweramp?

Senior Member

Standaard

Da's wel de meest onhandige plek om een signaal te splitsen. Misschien als je uitlegt wat je wilt bereiken?

Senior Member

Standaard

Kort geleden heb ik de Tone King Imperial Pre-amp gekocht, die me zeer goed bevalt. De pre-amp is middels de 4-kabelmethode aangesloten op mijn versterker, waaraan ik dan verder niets meer kan regelen.
    Wat ik er jammer aan vind is, dat het verschil in volume (in de pre-amp) tussen super clean en smerig overstuurd erg/te groot is.
    Nu gebruik ik een attenuator om het verschil in volume te 'levelen’.
    Mijn gedachte was om het signaal ná de versterker te splitten: de ene clean en de andere overstuurd, beide geregeld door een attenuator.
    Als ik het zo terug lees klinkt het wel een beetje zot, maar ik weet geen andere oplossing.
    Laatst gewijzigd door Fobo; Gisteren om 21:24
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Als je versterker een buizenbak is moet je er rekening mee houden dat er bij het schakelen geen (erg korte maar toch) onderbreking van de belasting mag zijn. En dat alles qua weerstand klopt.

Om bijvoorbeeld twee versterkers op één kast aan te sluiten heb je wel speciale switchers om dat goed te regelen van bijvoorbeeld Radial en nu geloof ik ook van Behringer. Daar zou je het weer samenvoegen mee kunnen doen.

Ik denk dat je vóór de attenuators ook nog een speciale switcher nodig bent waarmee je veilig 2 speakers op en buizenversterker kunt aansluiten en schakelen.. Zullen er vast ook zijn.

Je kunt de attenuators wel zonder switcher parallel aansluiten maar dan werken ze allebei continu om de versterker te beperken. Je moet er ook nog rekening mee houden dat er flink verschil in attenuators zit qua kwaliteit en prijs..

Ik zou er een kundige versterker-reparateur naar laten kijken. Een denkfout is als amateur snel gemaakt en je wilt geen risico's lopen dat je iets molt. En dan is het on nog de vraag of het wel werkt zoals je je voor stelt.

Behoorlijk gedoe om je spul dan elke keer aan te sluiten als je niet alleen maar thuis speelt.. En je moet elke keer minstens een keer extra schakelen als je van geluid switcht.

Een schakelbare volumepot in een doosje tussen de uitgang van je preamp pedaal en de return van de versterker is misschien handiger? Niet moeilijk om te bouwen, vast ook te koop. Nadeel is dat je extra moet trappen elke keer dat je je preamp schakelt. Ik weet niet hoe vaak je schakelt tussen die geluiden.

Ik ben geen expert en net wakker maar misschien heb je hier wat aan, just my 2 cents..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Rinze; Vandaag om 08:02
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

Senior Member

Standaard

Ik zie dat die preamp een schakelbare effectloop heeft? Dan kun je een volumeknop in bakje in die loop hangen. Als je niks anders in de loop hebt tenminste. Ik heb wel een schema voor zo'n bakje geloof ik, misschien heb ik zelfs het bakje in kwestie nog ergens rondslingeren.

Het hangt van veel factoren af of dit soort aanpassingen werkt. En je merkt pas of het klankmatig echt doet wat je je voor stelt wanneer je het probeert.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Rinze; Vandaag om 08:01
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

Senior Member

Standaard

Dank voor je reactie. Uit je eerste post begrijp ik dat mijn idee nergens op slaat, dus dat is klaar. Overigens gebruik ik tegenwoordig een goedkope (passieve) attenuator (Bugera PS1 Power Soak) die me erg goed bevalt, maar dat terzijde.
    Dat van die schakelbare effectloop heb ik dan natuurlijk weer niet gelezen, dus werk aan de winkel.
    Nogmaals dank!
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Hoe werkt dat eigenlijk bij die preamp? Volume is dan eigenlijk een gain regelaar of zo, zodat je de hoeveelheid drive niet onafhankelijk van het volume kunt instellen?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten