Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Dunnere snaren

Senior Member

Standaard Dunnere snaren

Vraagje: door toenemende artrose in - vooralsnog alleen - de linkerhand klinken barrégrepen steeds meer als worden ze gespeeld door een puistenkop van dertien die voor het eerst een gitaar in handen heeft.
    Zijn hier ervaringsdeskundigen met hetzelfde probleem, die geprobeerd hebben dit op te lossen door het gebruik van dunnere snaren, en zo ja, werkte dat?
    Bonusvraag: lever je veel klankkwaliteit in bij verandering van 0.010 snaren naar 0.009, en moet ik ook rekening houden met het bijstellen van de truss rod?
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Da's wel rot zeg!

Met die trussrod zal het wel meevallen. Ik heb er verder niet echt ervaring mee, momenteel gebruik ik 009 (in twee smaken) en 010 en ik zit zelden aan de truss, vrijwel nooit eigenlijk, net als lemon oil. Da's toch meer een Reddit ding, heb ik begrepen.

Senior Member

Standaard

Vervelend, sterkte!

Senior Member

Standaard

Als eerste: erg naar voor je - sterkte!

Rick Beato had zo'n video over dikkere en dunnere snaren en het klankverschil erin. Dat bleek te verwaarlozen. Ben zelf van 009 naar 010 gegaan enkele jaren terug, maar was meer voor gevoel dan voor klank.

En wellicht moet je de trussrod iets verstellen, maar vast niet veel.

Het meest belangrijke: je hebt de wil nog om te spelen en dat doe je ook nog!!!

Senior Member

Standaard

Dank voor jullie reacties.
    Merken jullie significant verschil bij het indrukken van de snaren tussen een setje 0.010 en 0.009. Ik kan wel overal 0.009 op gooien maar als dat net zo veel kracht vraagt, schiet ik niet veel op.
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Ik speel op 09 en 010 in E (en veel dikkere gauges in lagere stemmingen), en bij mij (ik heb daar eerder over gepost) scheelt het vooral welke gitaar het is. Tot nu toe geen echt bevredigend antwoord op gekregen. Bijna identieke gitaren, zelfde set snaren, de een speelt heel soepel de ander heel stroef. Maar bij dezelfde gitaar zou je zeker verschil moeten merken, zou zeker wat verlichting moeten geven. En ervan uitgaan de je geen floating trem gitaar hebt denk ik dat je verder geen echte aanpassingen ergens hoeft te doen. Misschien dat je de eerste zoveel keer wat bijgestemd moet worden. Succes man! Ook fysiotherapie?

Senior Member

Standaard

Vervelend!

Probeer je gitaar met je huidige snaren eens een halve toon lager te stemmen.
    Het is niet helemaal hetzelfde, maar het komt wel ongeveer in de buurt van het verschil tussen 010 en 009.

Als het echt helemaal niks brengt kun je met redelijke waarschijnlijkheid concluderen dat de stap naar 009 ook niet veel zal brengen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar bij dezelfde gitaar zou je zeker verschil moeten merken, zou zeker wat verlichting moeten geven. En ervan uitgaan de je geen floating trem gitaar hebt denk ik dat je verder geen echte aanpassingen ergens hoeft te doen. Misschien dat je de eerste zoveel keer wat bijgestemd moet worden. Succes man! Ook fysiotherapie?
    Dank! Fysiotherapie is een reeds lang gepasseerd station.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Probeer je gitaar met je huidige snaren eens een halve toon lager te stemmen.
    Het is niet helemaal hetzelfde, maar het komt wel ongeveer in de buurt van het verschil tussen 010 en 009.
    Als het echt helemaal niks brengt kun je met redelijke waarschijnlijkheid concluderen dat de stap naar 009 ook niet veel zal brengen.
    Dat lijkt me een goeie; dank voor de suggestie! Ga ik proberen.

Overigens ondervind ik ‘alleen’ last bij akkoorden waarbij de wijsvinger ‘plat’ op de hals moet. Het solo-werk gaat (nog) wel redelijk.
    Van Kooten & De Bie

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten