Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: van 6 naar 4

Threaded View

Senior Member

Standaard

Het is lang geleden dat er een update was dus hierbij.
    Een van de grootste problemen aan deze hals was dat met 6 stalen snaren ik eigenlijk geen relief kreeg in de stand van de hals.
    eigenlijk hoopte ik dat het dunner en smaller maken van de hals er wat meer flex in zou komen.
    dat is jammer genoeg niet gebeurt

dus ik heb wat brute kracht gebruikt om te zien of daar toch wat in verandert kon worden.

maar zelfs nadat hij een hele dag zo geklemd had gezeten bleef er toch nog iets van een backbow .

Ik dacht dit op te lossen door er dan maar een soort van relief in the maken tijdens het vlakken van de frets.
    Dus begonnen met frets erin te tikken en iets halfweg hoor ik een ander soort tik, oftewel krak.

fretboard laat los, en mijn vermoeden is dat door de eerdere hitte van de strijkbout de boel al niet meer geweldig vast zat en het geforceerd klemmen de finale klap gaf.

ik heb uiteindelijk met een dunne metalen strip het complete fretboard eraf gekregen en vond een vrij massief stuk metaal erin zitten.
    11 mm breed, 9 mm hoog.
    en wat opviel was dat bij deze halspen het gefreesde kanaal onderin niet gebogen was maar recht. van begin tot einde is hij even diep.
    en nu de toets eraf is zie ik dat deze er een heel klein beetje boven uitsteekt in het midden.

nu zit ik eraan te denken een dual action halspen erin te zetten maar die is smaller.

ik vraag mij af of dit dan wel zou werken, genoeg kracht zou hebben en heeft iemand ervaringen met deze halspen van Ali?
    er is ook een bedrijf in Nederland die ze op maat maakt.

lijkt ietsje dikker, maar de prijs is forser.
    https://gitaarbouwwinkel.nl/nl/truss...truss_rod-33cm

misschien iemand nog suggesties?
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 8 augustus 2025 om 05:50

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten