Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
    Senior Member

Standaard makkelijker spelen op staalsnarige akoestische gitaar

Als je, zoals ik, gewend bent aan de dunnere snaren van een elektrische gitaar, valt het spelen op een akoestische gitaar met de dikkere snaren niet mee.Je kan hem bijvoorbeeld in D stemmen maar dan mis je toch wat sprankel.
    Ik verstem de gitaar nu een halve toon en plaats een capo op de eerste fret, zodat je nog steeds in gewone stemming staat maar in een kortere mensuur.
    Dat speelt echt veel makkelijker.

Senior Member

Standaard

Dat is inderdaad een mogelijkheid. Sinds ongeveer een jaar heb ik vanwege artrose in mij linkerhand op mijn akoestische gitaar - net als op mijn elektrische exemplaren - een setje 0.010. Misschien iets minder krachtige toon, maar dat is dan maar zo; voor mij voldoet het en ik vind het lekker spelen.
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Ik denk dat een halve noot en een halve toon niet hetzelfde is, maar wie ben ik?

Senior Member

Standaard

Zeker, de eerste gaat over tijd, de tweede over hoogte

Standaard

Net een andere pickup op mijn 12 snarige gitaar laten zetten die ik voor ons Cubaanse bandje gebruik. Zit nu een set Rotosound op, .009 Eerder steeds .010, was voor het eerst dat ik een set .009 zag voor akoestische 12 string.

Zag toevallig net vanmorgen dat Rotosound ook een .009 set heeft voor 6 snarige akoestische gitaar. Geen idee hoe die gaan klinken op een flattop, maar misschien interessant om te proberen als je een makkelijker bespeelbaarheid zoekt.

Merk bij de 12 string dat ik met tokkelen iets voorzichtiger moet zijn met aanslag, voor de rest is de eerste indruk goed. Voor het Cubaanse werk speel ik met plectrum, en veel single string solo's. Daar zijn deze snaren iig. wel fijn voor.

https://www.thomann.nl/rotosound_jk9_jumbo_king.htm

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Dat is inderdaad een mogelijkheid. Sinds ongeveer een jaar heb ik vanwege artrose in mij linkerhand op mijn akoestische gitaar - net als op mijn elektrische exemplaren - een setje 0.010. Misschien iets minder krachtige toon, maar dat is dan maar zo
    Ik ben op mijn staalsnaar op een gegeven moment overgestapt van 012 naar 011. Ik kan niet zeggen dat ik er vwb sound veel van gemerkt heb eigenlijk.

Senior Member

Standaard

Billy Gibbons, toch niet bepaald bekend om zijn dunne toon, heeft van Dunlop zijn eigen sig set gekregen, een .007 gauge, die voorliefde voor sub zero slinky ingegeven door BB King die ook de dunste snaren gebruikte die hij kon vinden: why work so hard? zei BB.

Het zal bij een akoestische gitaar wat anders liggen maar ik heb het idee dat hoe dikker de snaren hoe dikker de toon helemaal op het conto van SRV geschreven kan worden die .013 gebruikte en een onwaarschijnlijke dikke toon uit zijn bellenblaas stratje wist te toveren. Vóór SRV leefde dat idee helemaal niet, wel dat hoe zwaarder hout des te meer sustain.
    Is dat al gedebunked of denken we dat nog steeds?

Na het zwaar hout, bedenk ik me nu, werd het swamp ash -hoe lichter des te resonanter- populair maar ik ratel maar door, dit heeft allemaal niks met gauge te maken natuurlijk.
    Laatst gewijzigd door Pepe; Gisteren om 12:34

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Zeker, de eerste gaat over tijd, de tweede over hoogte
    nee de eerste gaat over beide

Wat mij opvalt is het ENORME verschil aan 'stroefheid' tussen (elektro-)akoestische gitaren, zelfde mensuur, zelfde snaardikte, zelfde merk vaak zelfs. Snap daar niets van. Bij elektrisch ook wel verschil maar véél minder

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    nee de eerste gaat over beide
    Hoera, AI is het met mij eens

AI-overzicht
    Een halve noot heeft te maken met tijd in muziek. Het bepaalt hoe lang een toon klinkt. Een halve noot duurt twee tellen in een vierkwartsmaat, dus de helft van een hele noot.

Laatst gewijzigd door Pepe; Gisteren om 15:44

Senior Member

Standaard

Een 'halve noot' wel ja, daar zegt 'halve' iets over de tijd. Een noot in partituur bevat 2 componenten: duur en toon. Ik dacht dat je t alleen over 'noot' had. Nu teruglezende zie ik dat je t over 'halve noot' had. Ik heb niets gezegd en verdwijn stilletjes via de zijkant van t podium.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten