Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 30

Discussie: Jazmaster

Senior Member

Standaard

Ah de harmonica houder, een uitvinding van Lester Polsfuss.

Senior Member

Standaard

Niet te vergeten surf, het genre dat de djzzz eigenhandig gecreëerd heeft.
    Wat de MC betreft, zouden Oeleg en Svetlana nog een beetje toeren met al dat Poetin gedoe?

Ook een fijne quirk van de Fender '63 reverb, onweer als je ertegen trapt.

Laatst gewijzigd door Pepe; 24 augustus 2024 om 22:06

Senior Member

Standaard

Jazzmasters waren ooit bedoeld als jazzgitaren. Maar de jazzgitaristen hapten niet toe (wilden op semi akoestische gitaren blijven spelen).

Het was ook het "laatste" model dat Leo Fender in die jaren ontwierp, en het was (bedoeld als) de verbetering van de strat, die zelf bedoeld was als verbetering van de tele. De jazzmaster was het duurste model in de catalogus, de meest luxe gitaar van Fender en was volledig in balans als je m op schoot neemt (zittend speelt). Leo Fender had het idee dat dit de definitieve elektrische gitaar zou zijn (geavanceerd tremolo systeem, electronica met allerlei mogelijkheden etc.). Het bleek totaal niet zo te zijn en eigenlijk werd het een flop. Omdat er aanvankelijk niet iemand was die de gitaar populair maakte zag ie ze vanaf de jaren zeventig vaak voor weinig geld in tweedehands winkeltjes.

Hoewel ze (net als de jaguar) vooral geassocieerd worden met "alternatieve" bands uit de jaren tachtig/negentig (Sonic Youth, Dinosaur jr. enz) zijn ze ook in andere stijlen gebruikt (vooral surf, maar ook in blues, en Townshend gebruikte er eentje voor Tommy, Hendrix speelde er af en toe op). Het is een beetje wat je er mee wilt doen, daar bestaan geen regels voor. Maar de gitaar heeft een geheel eigen karakter, net als de strat en de tele.

Standaard

Bestaat er eigenlijk een elektrisch schema van de jazzmaster ???

Senior Member

Standaard

LMGTFY

plus nog wat

Standaard

Merci, ik zocht op een verkeerde manier vandaar ik niks vond.
    IK zou graag die dinges eruit halen aan de bovenkant, dat schakelaartje en die knopjes, het zit in de weg, maar het ziet er voor mij wat te ingewikkeld uit, ik vrees dat ik het zal laten doen.

Standaard

Mijn Jazz is eruit gegaan afgelopen jaar.

Te beperkt inzetbaar, erg scherpe klank, en volmaakt idiote ‘extra’ mogelijkheden aan de bovenkant.

Daarvoor is in de plaats gekomen:

https://www.gear4music.nl/nl/Gitaar-...dEJXHeHYs01OZj

Heerlijk, wat fluweliger maar toch nog een Fender vibe.
    Bovenste drie standen: nek, brug of die twee samen
    Onderste drie standen: uit, middelste bij de brug of middelste bij de nek, alle drie aan

Qua spelen was ik ok met de jazz, de Revo speelt minstens zo fijn. Fractie dunnere nek. Stiller dan de jazz. Misschien in mijn verbeelding: geen kilometers kabel voor schakelingen die ik toch niet gebruik.

Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

Senior Member

Standaard

Ziet er goed uit Gus! Ik vind Vintage erg veel value for money bieden. Heb er zelf een Strat en Tele van; het geluid benadert het origineel en in het gebruik zijn ze erg betrouwbaar.
    Zelf heb ik altijd ruzie met zo’n derde pickup, dus dat hoeft voor mij niet.
    Felicitades met de aankoop and happy playing!
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Ja ik ook, middelste pickups maken constant ruzie met plectra,
    niet mijn Yamaha Jazzmaster though,
    beetje opschuiven naar de brug, lijkt het net een hummie.
    slimme jongens die Japanners

Senior Member

Standaard

Alleen die malle wiebelende brug he, die altijd voor een ontstemming zorgt. Had je vroeger geen last van want toen speelde men met 0.13 snaren omdat er zwz niets anders was. Sommigen vervangen ze door een jaguarbrug maar dan is de snaarhoek naar de trem weer niet optimaal en flippen de snaren er af als je wat ruw speelt. Zijn tegenwoordig wel mooie maar peperdure replacements voor maar toch blijft het de achilleshiel van het ding. Die 1000k pots vervangen door 500k pots doet ook nog weleens wonderen maar dat is smaak natuurlijk.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten