Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: vraag theorie

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Je kunt alleen een Re spelen als je een referentienoot hebt gekregen.
    Do-re-mi et cetera is een toonladder, die dezelfde (vaste) intervallen heeft als de toonladder op C (toonladder op een keyboard zonder zwarte toetsen, dus zonder kruisen/mollen), maar do-re-mi kent geen vaste grond-/basistoon als C.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Het schijnt dus wel her en der gebruikelijk te zijn om do-re-mi als absoluut systeem te gebruiken.
    Wat Dennis zegt... Gaat in ieder geval op voor de mensen die dit systeem gebruiken. Relatief als solfegesysteem snap ik het nut nog wel, maar de absolute versie is voor mij echt heel vreemd. Toch is dat hoe het vooral gebruikt wordt.

Senior Member

Standaard

Mja, het is wel en ook niet absoluut,
    dwz, de docent slaat een toon/akkoord aan op de piano, zeg een A groot, dat is absoluut,
    dan moet je daar bijv een klein septiem op zingen, dat is een G dus ook absoluut,
    maar voor de zanger gaat het om het interval, 9/5 vd grondtoon in dit geval, en is relatief

in feite heeft het absolute geen enkele functie maar op een piano kan je daar niet om heen
    relatief is het hele idee van oefenen want wie een absoluut gehoor heeft gaat voor de Guinese award en heeft dat hele solfege gedoe niet nodig.

Freddie M. zong altijd do re me, telkens een halve toon hoger so there you go

hebbie al plakkertjes op je toets geplakt?
    Laatst gewijzigd door Pepe; 24 maart 2025 om 22:17

Senior Member

Standaard

Ik snap de redenatie dat het absoluut zou zijn niet: een do (of elke andere ‘aanduiding’ uit de serie) kan elke toon zijn, er is niks absoluuts aan, alleen als interval/relatie met andere tonen. Da’s al.
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Ja hallo, werk ff mee,
    ik doe mijn best om voor beide partijen een plausibele redenering te fabrieken!

Je hebt natuurlijk gelijk, het is een diatonisch ponskaartje wat je over je toetsenbord legt, regardless waar je die laat beginnen.
    Het is ook vrij omslachtig, je hebt maar 7 tonen dus als je iets tegenkomt wat er tussen ligt zie je dat als mutatie en transponeer je het naar een andere diatonische toonladder hoewel ik me afvraag of een zanger niet gewoon denkt, ok...kleine terts.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 25 maart 2025 om 01:56

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ja hallo, werk ff mee,
    ik doe mijn best om voor beide partijen een plausibele redenering te fabrieken!
    Pepe, ik ben een en al bereidwilligheid, maar soms is het óf het een óf het ander. Polderen door je maar in de politiek.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    .....hoewel ik me afvraag of een zanger niet gewoon denkt, ok...kleine terts.
    Nutteloos, denk ik. Gezien de theoretische kennis van TS, vermoed ik dat hij dan denkt dat je het over het tijdperk tussen Krijt en Kwartair hebt
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Ik snap de redenatie dat het absoluut zou zijn niet: een do (of elke andere ‘aanduiding’ uit de serie) kan elke toon zijn, er is niks absoluuts aan, alleen als interval/relatie met andere tonen. Da’s al.
    Niet dus.
    https://chromatone.center/theory/notes/solmization/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik begrijp werkelijk niet waar je dat uit opmaakt.
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Jij bent ook een eigenwijze, of niet Fobo?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten