Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: vraag theorie

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    32.825

    Standaard

    Mja, het is wel en ook niet absoluut,
    dwz, de docent slaat een toon/akkoord aan op de piano, zeg een A groot, dat is absoluut,
    dan moet je daar bijv een klein septiem op zingen, dat is een G dus ook absoluut,
    maar voor de zanger gaat het om het interval, 9/5 vd grondtoon in dit geval, en is relatief

    in feite heeft het absolute geen enkele functie maar op een piano kan je daar niet om heen
    relatief is het hele idee van oefenen want wie een absoluut gehoor heeft gaat voor de Guinese award en heeft dat hele solfege gedoe niet nodig.

    Freddie M. zong altijd do re me, telkens een halve toon hoger so there you go

    hebbie al plakkertjes op je toets geplakt?
    Laatst gewijzigd door Pepe; 24 maart 2025 om 22:17

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    5.510

    Standaard

    Ik snap de redenatie dat het absoluut zou zijn niet: een do (of elke andere ‘aanduiding’ uit de serie) kan elke toon zijn, er is niks absoluuts aan, alleen als interval/relatie met andere tonen. Da’s al.
    ‘Before water was invented, people had to carry their boats around’
    Monty Python

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    32.825

    Standaard

    Ja hallo, werk ff mee,
    ik doe mijn best om voor beide partijen een plausibele redenering te fabrieken!


    Je hebt natuurlijk gelijk, het is een diatonisch ponskaartje wat je over je toetsenbord legt, regardless waar je die laat beginnen.
    Het is ook vrij omslachtig, je hebt maar 7 tonen dus als je iets tegenkomt wat er tussen ligt zie je dat als mutatie en transponeer je het naar een andere diatonische toonladder hoewel ik me afvraag of een zanger niet gewoon denkt, ok...kleine terts.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 25 maart 2025 om 01:56

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    5.510

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ja hallo, werk ff mee,
    ik doe mijn best om voor beide partijen een plausibele redenering te fabrieken!
    Pepe, ik ben een en al bereidwilligheid, maar soms is het óf het een óf het ander. Polderen door je maar in de politiek.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    .....hoewel ik me afvraag of een zanger niet gewoon denkt, ok...kleine terts.
    Nutteloos, denk ik. Gezien de theoretische kennis van TS, vermoed ik dat hij dan denkt dat je het over het tijdperk tussen Krijt en Kwartair hebt
    ‘Before water was invented, people had to carry their boats around’
    Monty Python

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top