Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 67
    Senior Member

Standaard G12T-75 vs G12H Anniversary?

Ik twijfel over deze twee speakers in mijn 2061cx 2x12 cabinet. Nu zitten er 2 G12H-75 Creambacks in. Die vind ik te warm.
    Wie kan mij het verschil in geluid tussen de G12T-75 vs G12H Anniversary vertellen?
    Op het net vind ik geen echte back to back vergelijkingen.

Senior Member

Standaard

Ik kan helaas niets zeggen over de vergelijking, ik heb zelf alleen ooit over G12T-75 gespeeld. Overigens ben ik wel benieuwd ook, op demos komen de G12H30 altijd goed uit de verf.

Hier heb je nog een vergelijking video waar de meeste celestions in voorbij komen. Ook hoor je het verschil tussen dezelfde type speakers uit andere jaartallen (of anders ingespeeld).
    https://www.youtube.com/watch?v=skfVh5qagoo

Ik volg het draadje zeker even mee.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Standaard

Helaas geen ervaring met de G12H75, wel de H30 . De T75 heeft een lagere sensitiviteit (97dB vs 100 dB) en iets minder bas response (8oHz). Ik heb ooit een 2x12 gehad met de combi V30/CL80 en dat beviel erg goed. Wellicht een idee om Celestion te mailen?
    https://celestion.com/about-us/contact-us/

Senior Member

Standaard

Ik heb jaren met beide gespeeld, de 75 in een jcm800 1960 cab en in zelfbouw 1x12 kastjes, de H30 in een oude London City 4x12 cab en in een zelfbouw 1x12 kastje.

Persoonlijk vind ik de H30 veel mooier klinken, helder, rauw, dynamisch. Nadeel is de lagere belastbaarheid wanneer je niet meer en 4x12 setup speelt. Daar staat inderdaad tegenover dat de H30 een hoger rendement heeft.

De 75, tja. Ik kon het op een gegeven moment niet meer aanhoren, ik vind het een speaker met een beetje raar geluid. Beetje vies in het midden, kan het niet goed uitleggen. Maakt wel heel veel uit uit welke periode ze stammen, mijn oude jcm800 kast was best ok. In een nieuwere 900 kast vond ik ze vreselijk, schel.

Blijft lastig dit soort vragen, het hangt van zoveel factoren af hoe een speaker bevalt: de rest van je setup, je smaak, het geluid van de rest van de band, een of twee gitaristen, etc.

Qua geluid als ik het kort moet samenvatten: de H30 is meer begin jaren 70 hardrock, de 75 meer jaren 80 hardrock en metal. Al kunnen ze allebei natuurlijk wel meer.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

Senior Member

Standaard

De G12T-75 werd 20 jaar geleden echt als een vreselijke rotspeaker beschouwd. Bijna iedereen vond het destijds een budget-kutspeaker. Wel apart dat het nu een alternatief begint te worden...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    De G12T-75 werd 20 jaar geleden echt als een vreselijke rotspeaker beschouwd. Bijna iedereen vond het destijds een budget-kutspeaker. Wel apart dat het nu een alternatief begint te worden...
    Kijk voor de grap eens want mensen tegenwoordig voor Hondo gitaren durven te vragen ;-)....
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Buurman Bekijk bericht
    Ik twijfel over deze twee speakers in mijn 2061cx 2x12 cabinet. Nu zitten er 2 G12H-75 Creambacks in. Die vind ik te warm.
    Wie kan mij het verschil in geluid tussen de G12T-75 vs G12H Anniversary vertellen?
    Op het net vind ik geen echte back to back vergelijkingen.
    Jan,
    Was je niet een jaar of 2 terug ook al met een soortgelijk vraagstuk aan het emmeren?
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...hlight=G12T-75

Senior Member

Standaard

Heb begrepen dat één 75T lekker kan zijn in een klassiek cabinet. Kan overigens beamen dat de oude (ingespeeldheid?) beter klinkt dan een nieuwere. Bron: 1922 cabinet met oudjes versus nieuwen die ik een keer overnam.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Jan,
    Was je niet een jaar of 2 terug ook al met een soortgelijk vraagstuk aan het emmeren?
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...hlight=G12T-75
    Klopt ongeveer.
    Toen met een 1960 4x12 en een 4010 erop, nu met een 2061CX met een SC20H topje.
    Beetje appels met peren dus.

Maar vooral het verschil tussen de G12H Anniversary en de G12T-75 zoek ik.
    Laatst gewijzigd door Jan Buurman; 17 december 2024 om 12:12
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Buurman Bekijk bericht
    Klopt ongeveer.
    Toen met een 1960 4x12 en een 4010 erop, nu met een 2061CX met een SC20H topje.
    Beetje appels met peren dus.

Maar vooral het verschil tussen de G12H Anniversary en de G12T-75 zoek ik.
    Maar die T75's had je toch liggen? Wat is het bezwaar tegen even overzetten?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten