Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36

Discussie: Bereik van tremolo

Senior Member

Standaard Bereik van tremolo

Kan iemand mij uitleggen waarom gitaristen als Jimi Hendrix en Jeff Beck (en nog vele anderen) met hun - ogenschijnlijk - gewone tremolo-systeem zulke hoge/lage duikvluchten konden maken.
    Zijn/waren dat toch andersoortige tremolo’s, bijvoorbeeld FR-achtige, of zie ik iets heel eenvoudigs over het hoofd?
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Hendrix stond bij tijd & wijle meer dan een beetje vals.
    Beck is een verhaal apart, ik ben wel 's in zijn set-up gedoken en dat is een vrij gecompliceerd verhaal wat betreft bend & harmonics, ik geloof ook dat Bill Callaham speciaal voor hem wat dingen aanpaste.

Ik herinner me bovendien uit een interview dat Beck dezelfde indianentruc als ik gebruikte door met een valse snaar door trem gebruik iets te spelen waarbij je die snaar met je vingers omhoog drukt, trek je hem weer terug over de nut frictie.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Hendrix stond bij tijd & wijle meer dan een beetje vals.
    Was me nog nooit opgevallen , maar dan nog wordt het moeilijk om zulke afstanden te overbruggen.

......door met een valse snaar door trem gebruik iets te spelen waarbij je die snaar met je vingers omhoog drukt, trek je hem weer terug over de nut frictie.
    Dat gaat alleen als je ‘gewone’ tonen maakt. Bij flageoletten kan dat niet; toch deed hij bends van wel vijf tonen tussen hoogste en laagste klank op dezelfde snaar.
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Ja, kan.
    In mijn mind speelde Beck vanaf floyd Rose, eind 70, pas met duikvluchten en dat zijn superstrats,
    toen hij weer met "standard" strats ging spelen zat die trem continue in zijn hand voor vocal qualities waarmee hij eventuele flats net zo makkelijk weer met sharpies kan herstellen.
    Echte divebombs op standard Strats zijn er wel maar niet zo veel en dan kom je met een goede setup en een roller nut een heel eind,
    Het zou me trouwens ook niks verbazen dat dit de reden was waarom hij altijd met een handvol exaxt dezelfde gitaren toerde.

Senior Member

Standaard

... voor vocal qualities waarmee hij eventuele flats net zo makkelijk weer met sharpies kan herstellen.
    Kun je dit ook in regular Nederlands uitleggen?
    Maar ik begrijp dus goed dat de superstrats wel zulke bends kunnen maken?
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Die hele 80's waren shred & divebombs, van Vai weet ik niet beter dan dat ie zo diep ging dat zijn snaren als slappe touwtjes langs zijn neck bungelden en voor extreem omhoog had hij zijn body laten uitfrezen zodat de finetuners die niet raakten.

De Floyds (en consorten) zijn enkel ontworpen om stemproblemen bij extreem trem gebruik op te lossen maar het heeft een paar minpunten en Fender heeft daarom de 2 punts trem plus rollernut en dat werkt ook bijna net zo goed mits je setup goed is.
    Setup is een verhaal apart maar in feite doe je dat met veer afstand, aantal veren, snaardiktes en harmonische.
    Grafiet en nut saus kan ook, iedereen heeft zijn eigen recept.

In Nederlands (zover dat kan):
    vocal qualities wil zeggen dat Beck zijn gitaarsound min of meer als stem zag en zo benaderde. Dus normaal gesproken is dat linkerhand frasering, bending en diphtongue manipulatie maar hij gebruikte ook zijn trem in de traditie van Hank B Marvin. Dat is niet iets wat shredders doen en staat dus ook los van divebombs maar wat ik zei, dat geeft hem ook de mogelijkheid om snaren weer terug op stemming te pitchen.

Laatst gewijzigd door Pepe; 28 juli 2024 om 00:22

Senior Member

Standaard

Ik heb niet zoveel met gitaristen als Vai. Ik vroeg me gewoon af hoe Beck op één snaar met een flageolet een melodie van - pak ‘m beet - vijf uiteenlopende tonen kan spelen ‘simpelweg’ door het gebruik van de tremolo. Kennelijk kan dat dus met een superstrat.
    Nou kan ik de uitdrukking ‘vocal qualities’ inderdaad wel plaatsen: Beck liet zijn gitaar letterlijk zingen.
    Nou nog effe gauw oefenen dus....
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Nouja superstrat, het gaat om het type trem die erop zit.

Zo hoor je hier bijvoorbeeld een run (20sec) die, zo herinner ik mij, enkel met whammy gespeeld moest worden en even later de notatie "pull the whammy up and then go as low as you can". Dat hele nummer had een enorm geinige notatie die Vai zelf moest bedenken want door die Floyd kon je dingen spelen die daarvoor niet konden.

Er waren toen nog geen produktie superstrats maar Vai schroefde een Floyd op zijn strat en een Dimarzio X2n en gaan met die geit.

Laatst gewijzigd door Pepe; 28 juli 2024 om 06:43

Senior Member

Standaard

Ja, precies dat dus. Op ‘Amused to death’ van Roger Waters laat Beck zich met die techniek - wat mij betreft - ook van z’n beste kant zien. Ook laat hij de gitaar fluisteren, maar ook gillen - over vocal qualities gesproken.
    Ook al een paar keer gezien dat hij op de derde positie van de hals een flageolet speelt, en dat zonder met de rechterhand het ‘octaaf te vormen’ (weet even niet hoe ik dat anders moet uitleggen).
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    fluisteren, maar ook gillen .
    Ja, die dynamiek, doet bijna verder niemand.
    Bandjes ook niet trouwens, nirvana keek het af van de Pixies... & Radiohead af & toe

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten