Dan is het maar goed dat ik het even vroeg, niewaar?
Maar moet alleen de Elko aan pin 9 ?Of moet de draad vanaf de derde Elko er aan blijven?
Dan is het maar goed dat ik het even vroeg, niewaar?
Maar moet alleen de Elko aan pin 9 ?Of moet de draad vanaf de derde Elko er aan blijven?
Laatst gewijzigd door PietvanderMeer; 19 oktober 2023 om 19:20
Ik probeer een foto te plaatsen maar dat lukt me niet.
Heb namelijk iets gedaan wat nogal omslachtig is om uit te leggen maar met een foto erbij niet en vraag me nu af of dat iets te maken zou kunnen hebben met de brom.
Heb voor dat ik het deed eerst in de electronica winkel gevraagd of het kwaad kan en heb het schema laten zien en een tekening van mijn bedoeling maar volgens de man in de winkel(hts geschoold, zei ie er bij)kon het geen kwaad.
Nu twijfel ik een beetje en zou het graag laten zien maar kan geen foto plaatsen dus.
Als het plaatsen niet lukt zal ik het alsnog proberen uit te leggen
Ik zie geen mogelijkheid om een foto te plaatsen , anders dan met photobucket en daar blijk je een abonnement voor nodig te hebben.
Zal het dus maar omschrijven.
Er zijn 2 beker Elko's;allebei 2x 47 uf en aarde.
Aan de aarde van de eerste bekerelko zitten de centertap en de 220k/1 watt weerstand die over de eerste + zit.Hier vandaan gaat een draad naar het gezamenlijke aardepunt vlakbij de trafo.
De aarde van de 2e bekerelko gaat ook naar het gezamenlijke aardepunt.
Vanaf de stand-by schakelaar gaat een draad naar de eerste + op de eerste bekerelko,daarvandaan gaat een 100 ohm 1 watt weerstand naar de eerste plus op de TWEEDE bekerelko.
Van de eerste plus op de tweede bekerelko gaat een draad naar de ene primaire aansluiting van de uitgangstrafo én een 1k / 1 watt weerstand naar de tweede plus .
Vanaf de tweede plus, op de tweede bekerelko, gaat een draad naar een 1k/1watt weerstand en deze zit gesoldeerd op de pin 9 van de el84,en een draad naar een 10k/1 watt weerstand.Vanaf deze weerstand gaat een draad naar de tweede plus op de EERSTE bekerelko.Vanaf deze plus gaat een draad naar de 100 k weerstanden van de ecc83 anodes.
Dit alles kwam qua bedrading prachtig uit en zoals gezegd had ik er eerst navraag naar gedaan maar zou graag hebben dat jij hier je gedachten over laat gaan.
Sorry voor het lange verhaal.
Sorry maar ik had sinds vrijdag geen rechten om te posten.
Je verhaal klopt als ik het zo lees. De elco tijdelijk toevoegen is niet zo spannend hoor. Kijk op onderstaand plaatje. Als je dit gedaan hebt ben ik benieuwd of de brom weg is.
Plaatjes dump ik altijd bij "imgur.com". Even een account aanmaken en je kunt de plaatjes hier invoegen. Je te plaatsen afbeelding sleep je gewoon uit je eigen lokatie naar het scherm van je brouwser. Kopieer de tweede link en voeg die in je commentaar als afbeelding toe.
![]()
probeer deze eens, geen abbo nodig
https://imgbb.com/
Hopelijk verduidelijkt dit de boel.
Ik heb nu helemaal iets vreemds aan de hand; ik wilde de Elko aan de el 84 zetten maar dacht eerst nog even te luisteren en had compleet geen geluid meer...
Echt helemaal niks!
Begonnen met meten en eerste Elko klopt, tweede ook maar vanaf nummer 3 gaat het mis en zakt het hele voltage in om op nummer 4 zelfs negatief te worden.
Ik schrok er van en heb de boel maar even uitgezet en wil eerst alles even goed checken.
Heb verder niets gedaan dus hoe dit nu komt is mij een compleet raadsel.
Misschien beter om er vandaag even mee op te houden en morgen met een fris hoofd de zaak te bezien.
Sta natuurlijk open voor suggesties!
Groeten,Piet
p.s. het is niet het chique ste versterkertje om te zienlijk weet het.
Ben wel wat gewend. We hebben hier eens een artiest gehad waar de elco's aan het chassis waren geplakt met plakband. Een echt levensgevaarlijk drama waarvan hij een beschrijving met adviezen op een site had gezet. Heeft heel wat inspanning gekost hem te bewegen de inhoud te verwijderen. Na een aantal avonden op hem in te hebbenngepraat hebben we hem kunnen overtuigen. Ik weet bijna zeker dat het er bij jouw beter uitziet.
Als het goed is dan kun je de foto zien.
Ik had er 3 ge upload maar kan alleen de tweede zien.
Waren alleen uit een wat andere hoek genomen dus dat maakt niet zoveel uit.
Groeten,Piet
Favorieten/bladwijzers