-
14 januari 2023, 19:46
#1
Opbouw van een solo ten aanzien van de akkoorden
Hoi,
Even een vraag van een kampvuur-akkoorden-speler:
Als een nummer in G staat en het stuk heeft als voorbeeld 2 maten zijn G en daarna bijvoorbeeld 2 maten Am7.
Waar soleer je dan op? Blijf je gewoon in G of stap je dan op het juiste moment over naar de A-scale?
Eventuele linkjes met voorbeelden en theory zijn van harte welkom.
Alvast bedankt,
Rob
-
14 januari 2023, 21:07
#2
Je blijft in G, de Am is de 2e stap van de Gmaj toonladder dus alles past.
-
14 januari 2023, 23:03
#3
Je kunt in G blijven das gebruikelijk in veel pop en rock etc. Je kunt ook natuurlijk over de Am7 een F toonladder spelen, of een C, of als t geen Am7 maar gewoon Am was een A harmonisch mineur, lqdder etc etc, gebruik je oren, en doe wat leuk klinkt.of juist niet leuk klinkt.
-
15 januari 2023, 01:17
#4
Je oren gebruike is altijd een goed idee. Dan hoor je dat de f# ook op de Am past hoewel die eigenlijk de f heeft. Dat komt door de context, je houdt de G als leitoon.
Noten zijn g a b c d e f#
Als je vanuit de a denkt is dat A dorisch. Vanuit de d D myxolydian, vanuit de e aeolisch. enz enz.
Maar je kan in feite er van alles doorheen gooien zolang je de G maar al grondtoon houdt.
Ligt ook wel een beetje aan de het motief zelf, in een andere context dan een 2bar vamp benader je het wellicht anders.
-
15 januari 2023, 19:37
#5
Dank je wel voor de uitleg.
Ik zal de verschillende manieren eens proberen, ook de Fis ga ik proberen.
Alleen hou ik het even bij de "standaard" toonladders
Regels voor berichten
- Je mag geen nieuwe discussies starten
- Je mag niet reageren op berichten
- Je mag geen bijlagen versturen
- Je mag niet je berichten bewerken
-
Forum Rules
Favorieten/bladwijzers