Dat is zeker een plaatje van een ding!
Wat ik me afvraag, heb je een reden gehad om voor Schaller tuners te kiezen en niet voor Gotoh of Waverly (Stewmac)?
Ik zie in het hele topic toch wat, zoals Gus zo mooi verwoordde, "in beton gegoten" aannames, waaruit ik toch een beetje enkele, onder het grote publiek (zeg maar de leken) circulerende, misvattingen destilleer.
Bijvoorbeeld, banjo's geen sustain?
Nou, dat geldt inderdaad voor het gros van de Japan/Korea/China misbaksels die de markt hebben overspoeld.
De kans dat men een echt goede banjo te horen krijgt is dus heel klein.
Ook al omdat de musici die wel kwaliteitsinstrumenten bespelen dun gezaaid zijn en daardoor verhoudingsgewijs ook nauwelijks exposure krijgen in het publieke domein.
Wat we dan wel te zien krijgen is meestal van een ernstig bedroevend peil en daarmee grotendeels verantwoordelijk voor de opvattingen over hoe een banjo zou klinken.
Dus, geloof mij, een goede banjo heeft wel sustain.
Luister bijvoorbeeld maar eens naar "Choices"van de Krüger Brothers" (11':40"): https://www.youtube.com/watch?v=B4bJPfXtHko
Opvallend vond ik ook dat, hoewel ze uitstekend speelt en zeker geen slechte akoestische banjo('s) heeft, ik nergens een opname van Ashley heb kunnen vinden waar haar banjo lekker klinkt.
Vaak met een snoer er aan, dan kun je het meteen wel vergeten.
Maar ook voor een microfoon niet echt overtuigend.
Jammer, want spelen doet ze bovengemiddeld goed...
Dat probleem gaat ze in elk geval niet tegenkomen met deze Barno special...
Nou, het echte probleem zit 'm in het maken van de rim ( de centrale, houten ring, waar alles verder aan vast zit).
3 lagen van 1/4"maple, vervolgens afgedraaid tot de juiste maat en profiel.
Ook de resonator is een kunststukje, gezien de bolle achterkant. vanaf 1937 heeft Gibson bij de RB-7, 12 en 18 geëxperimenteerd met een massieve resonatorachterkant, maar dat -en nog wat innovaties- schroefde het totaalgewicht op van zo'n kilo of 4 naar 7,5... Thanks, but no thanks.
Voor een idee van de benodigde onderdelen:
Afgezien van de resonator en de toonring die onder het vel verborgen ligt, is dit mijn RB-1.
![]()

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers