Ik weet dat het al een jaartje geleden is, maar als een ervaren BiaB gebruiker misschien voor een ander een ideale tip en op dit moment zelfs voor een belachelijk lage prijs:
https://www.groove3.com/browse/by-ca.../band-in-a-box

Eli Krantzberg legt op bijzonder eenvoudige wijze de ins en outs van dit programma uit en neemt je aan de hand. Ik heb de meest uitgebreide versie zonder de HD audiobestanden. Jezelf trakteren is leuk, maar er zijn grenzen. Daarnaast zijn er ook ergens bij je BiaB DVD tutorial bestanden. Deze zijn uit 1217, maar nog steeds bruikbaar in essentie.

Degene die de vergelijking met Cubase maakte, snapte ik niet helemaal. Cubase heeft een heel ander doel. Cubase is net zoiets als Logic, of Live, enz. Voor opnames of digitale vergeherverwerking met samples. Toegegeven, zeer uitgebreid en uitstekende programma's, maar BiaB is ideaal als je zelf een liedje wilt maken en een stijl en wat akkoorden kunt neerzetten. Mp3'tje ervan maken en naar je bandleden sturen en iedereen is blij en kan oefenen! Of je kunt zeer gecompliceerde Bebop songs uit het verleden prachtig laten weergeven, zonder de solist, of drummer, en jij kunt die rol lekker overnemen.

Veel succes!