Oorspronkelijk geplaatst door
Baker
Ik heb hem alweer anderhalve maand. Het ampje is volgens de marketing afdeling van Marshall gebaseerd op de oude plexi's van weleer. Nou, dat moeten we hebben toch? wel, het was niet meteen liefde op het eerste gezicht.
Het begon ermee dat ik iets anders wilde voor mijn oude H&K statesman. De 40 watt van de statesman is te lomp voor thuis, waardoor ik er niet vaak op speelde. En omdat ik toch een Marshall man ben (heb er diverse gehad) wilde ik weer terug. Soms wil je gewoon wat anders.
Daarom in de lokale gitaarwinkel de DSL 20 combo geprobeerd. Qua specs was dit exact wat ik zocht.
Maar, wat viel dat ding me tegen. Geen fijne sound. Inspiratieloos. Voor mij dan. Bleek daar ook een Marshall Origin 20C te staan. Voor de gein die maar geprobeerd. En hoewel ik het niet meteen een ideaal geluid vond, verraste het ding me wel, en bleef ik er maar op spelen.
Lang verhaal kort, dat ding gekocht. Maar toen begon het. Het blijkt namelijk een echte "Dailer" te zijn. Je moet echt er echt even voor gaan zitten om de juiste sound te krijgen. Ook heeft de amp van nature veel hoog. Dit is weg te draaien, maar dit vergt wel wat aandacht. Gelukkig is daar de Tilt knop.
De oude Marshalls hadden een normal input en een high input. Op de origin hebben ze dit achter een zogenaamde tilt knop gezet. Tilt uiterst links = normale input, Tilt uiterst rechts = high input. 12 uur = mix van beide. Wat heb je hier nou aan zou je zeggen, nou het blijkt de ideale EQ knop te zijn. Erg praktisch en verrassend effectief. Daarnaast heb je ook nog de "gewone" EQ en een Presence knop.
De amp is schakelbaar tussen 20, 3 en 0.5 watt. Die laatste stand is net zacht genoeg voor thuis gebruik. Dan moet je het master volume wel dik voor 12 uur houden, want anders gaat het alsnog te hard. Op zich is dat jammer, want de echte AC/DC sounds krijg je pas als je de master wat verder opendraait. Kortom, de amp heeft voor thuis gebruik wat weinig gain. Daarom een MXR Timmy overdrive erbij gekocht.
Sinds dat moment ben ik om. Echt, wat een heerlijk pedaal is dat, en wat krijg ik er nu fantastische geluiden uit. Ook het Boss chorus pedaaltje en mijn oude Maxon 808 doen het prima op de amp. Met mijn LP en mijn Godin Radiator heb ik nu echt een gigantisch scala een geluiden. Een reverb pedaaltje in de effectloop maakt het helemaal af.
Dus, uiteindelijk: alsnog: Happy new amp day!
Favorieten/bladwijzers