Met inmiddels twee Gretsches aan de muur, dacht ik dat het wel aardig was om het eens te hebben over Gretsch pickups. Ik heb al wel het één en ander aan Google research gedaan en ik vind het best interessante materie. Sowieso omdat ze echt anders zijn (klinken) dan de gebruikelijke humbuckers, maar ook omdat er onder de Gretsch pickups onderling nog onderscheid wordt gemaakt.
De Filter'tron is de meest bekende, met de minste output en de meeste definitie. Deze zitten onder andere in Professional en Electromatic hollowbody gitaren.
De Broad'tron lijkt volgens Gretsch het meest op de standaard PAF style humbuckers en wordt gebruikt in hun solidbody gitaren, zoals de Jet. Ik heb een filmpje gezien waarin ze een Epi Les Paul vergeleken met een Electromatic Jet met Broad'trons, en hoewel ze qua output gelijk waren, was de Gretsch toch een flink stuk helderder en gedefinieerder.
En toen kocht ik een Electromatic Jet Club (de G5425 voor de liefhebber), die wordt geleverd met 'Dual-Coil Humbucking' pickups. Behalve in de specs sheet komen ze op de hele site niet voor, ook niet op hun en ook op het www kan ik bijna niks vinden over deze elementen. Ook in hun Pickup Family overzichtpagina komen ze niet voor. Dus die lijken een wat vreemde eend in de bijt. Nu klinkt deze gitaar ook best helder en gedefinieerd voor een Les Paul achtige gitaar, dat Gretsch karakter zit er wel in. En power zit er ook in, hij heeft vrij veel output.
Ik ben wel benieuwd waar ik deze pickups moet plaatsen in onderstaand overzicht. Is er hier iemand die deze pickups kent en ze kan plaatsen ten opzichte van andere elementen?
https://www.gretschguitars.com/suppo...lained/pickups
Favorieten/bladwijzers