Ik vind ‘m prachtig!!!!
Ik vind ‘m prachtig!!!!
“U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
Van Kooten & De Bie
Niet helemaal mijn kleur maar erg mooi gedaan. vakwerk. en belangrijk hoe klinkt ie is het geworden wat je wilde of wat zou je de volgende ker anders doen.
Hi motorhan en anderen, dank voor de lof uitingen over de gitaar. Ik voel me erg vereerd met de commentaren!!
Ik begin de gitaar net te leren kennen en deze is zonder meer heel anders dan mijn Epiphone Les Paul met Probucker pick-ups. De Alnico II pick-ups zijn een stuk minder potent, dus waar ik bij mijn Epiphone laag op gain in de amp en volume pots moest gaan, is het bij deze weer andersom, vaak zowel de amp en pots meer open draaien. De gitaar klinkt echter heerlijk.
Ik ben zonder meer erg tevreden. De gitaar lijkt sustain zonder einde te hebben en is loodzwaar met iets meer dan 4,5kg.
Een paar dingen zou ik nog wat meer op letten in een volgende bouw:
Al met al dus niet teveel zaken om anders te doen, dat betekent echter niet dat ik nog tig andere ideeën heb om te gaan bouwen.
- poriën vullen, poriën vullen en nog een keer poriën vullen. Ik heb nu een aantal minieme putjes, die ik met de lak niet gevuld kreeg.
- potmeters verticaal (op de Z-as richting zeg maar) of haaks op het oppervlakte? Ondanks de juiste knoppen en asdiameter, zitten de huidige knoppen iets te hoog boven het oppervlakte naar mijn smaak. Dit laat ik echter eerst even zo voordat ik het ga proberen aan te passen
![]()
Omdat de oplossing waarschijnlijk tweeledig is:
Vooral de laatste aanpassing vergt weer meer werk, frezen/dremelen aan de binnenkant van de gitaar, wat ongetwijfeld gaat lukken, maar je zult toch maar net te diep gaan,...
- de knoppen dieper over de as van de potmeter laten vallen en/of
- de potmeter haaks op het oppervlakte monteren door aan de binnenzijde het referentievlak parallel aan de buitenkant te laten lopen.
Wat zegt het spreekwoord ook alweer: don't fix it if it ain't broken?![]()
Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.
Ik bedoelde eigenlijk inderdaad wat rinze zegt...Dat is niet zo'n moeilijke aanpassing....
Ringetjes tussen potmeter en cavity, of een moer op de potmeter draaien, dat in de cavity douwen en dat zaakje weer vastdraaien met de moer zoals altijd.
Kun je zowat traploos afstellen, mits je genoeg ruimte hebt voor die moer aan de binnenzijde.
Laatst gewijzigd door D3nnis; 25 mei 2021 om 18:37
Ik heb er helaas tijdens de afmontage geen foto's van gemaakt, maar ik heb speciaal de potmeters met lange as gekozen, zodat ik de holte niet op de laatste millimeter van de top hoefde uit te frezen. Om deze potmeters goed te monteren, zit de top tussen twee moeren geklemd. Ik heb even het volgende plaatje op Google gevonden.
De asjes steken dus niet te ver door. Ik denk dat ondanks de juiste combinatie pot/knop voor wat betreft de asdiameter, ze toch niet helemaal lekker op elkaar passen.
Voordat ik deze knoppen ga uitboren of ga experimenteren, wil ik eerst nog een ander setje aanschaffen. Er is echter ook wel kans dat ik me er na twee weken niet meer aan stoor en lekker verder ga bouwen aan de GS Mini of RedStrat.![]()
Bedoel je dat de bovenste moer nog maar nét op de potmeter zit en dat de knoppen dan alsnog gapen?
Klopt, precies dat. De knoppen gingen al niet zo gemakkelijk erop en heb ik al gedeeltelijk uitgeboord. Misschien dat toch gewoon de verkeerde knoppen zijn geleverd, of heb besteld. Daarom eerst maar een setje nieuwe knoppen bestellen als ik er iets aan wil doen.![]()
Favorieten/bladwijzers