Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 13 van 15 EersteEerste ... 31112131415 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 130 van 147
  1. #121
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ezzie Bekijk bericht
    Het is me echt teveel werk om dat te gaan herstellen ...
    Het is wel goed zo ...
    Fraai hoor ! Maar: aangezien je in je eerste post memoreerde aan het feit dat mijn bouwsels je geïnspireerd hebben, meen ik recht van spreken te hebben. Dus het volgende:

    Juist in het herstellen van je ‘fouten’ leer je de kneepjes van het vak (zonder te pretenderen dat ik die zelf al heb ... !). Waarschijnlijk ben jij de enige die ooit je ‘fouten’ blijft zien, maar je bent ook de enige die ze ooit heeft kunnen herstellen. Als ik jou was zou ik gaan voor perfectie, voor zover die binnen jouw skills ligt.

    Je wil niet weten hoe veel ik geleerd heb van het herstellen van fouten die ik ooit maakte, en hoe veel ik baal van de fouten die ik ‘heb laten zitten’.

  2. #122

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Fraai hoor ! Maar: aangezien je in je eerste post memoreerde aan het feit dat mijn bouwsels je geïnspireerd hebben, meen ik recht van spreken te hebben. Dus het volgende:

    Juist in het herstellen van je ‘fouten’ leer je de kneepjes van het vak (zonder te pretenderen dat ik die zelf al heb ... !). Waarschijnlijk ben jij de enige die ooit je ‘fouten’ blijft zien, maar je bent ook de enige die ze ooit heeft kunnen herstellen. Als ik jou was zou ik gaan voor perfectie, voor zover die binnen jouw skills ligt.

    Je wil niet weten hoe veel ik geleerd heb van het herstellen van fouten die ik ooit maakte, en hoe veel ik baal van de fouten die ik ‘heb laten zitten’.
    Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, en ben het ook heel erg met je eens. Ik heb het ook zeker overwogen. In dit geval hebben we het over nog eens 10 uur schuren voor een paar kleine imperfecties. Met het risico dat hetzelfde me nog eens gebeurt. Dat is het me gewoon niet waard.

    Vanmorgen eens begonnen met verdere stappen te nemen. Die brug moet op zijn plek. Ik kwam er daarbij achter dat de brug + element gewoon niet fatsoenlijk past in het gat wat daarvoor uitgefreesd is.

    Wanneer ik de originele + aftermarket brug op elkaar leg wordt duidelijk waarom:



    Ik heb inmiddels een bovenfrees, dus ik zou het gat wat kunnen ruimen. Maar hoe (on)belangrijk is het dat de hoek van het element net wat anders is dan zou moeten?

    Verder past de controlplate net niet in de uitsparing van de slagplaat. Die moet ook wat geruimd worden.

  3. #123
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ezzie Bekijk bericht
    In dit geval hebben we het over nog eens 10 uur schuren voor een paar kleine imperfecties.
    Snap wat je bedoelt. Ik sta nu al een week of vier mijn Firebird te schuren, voor het lakken. Daar heb ik de gloeiende teringhekel aan, dus ik schuur af en toe een kwartiertje als ik zin heb.
    Maar het moet wel ooit af ...

  4. #124
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Fraai hoor ! Maar: aangezien je in je eerste post memoreerde aan het feit dat mijn bouwsels je geïnspireerd hebben, meen ik recht van spreken te hebben. Dus het volgende:

    Juist in het herstellen van je ‘fouten’ leer je de kneepjes van het vak (zonder te pretenderen dat ik die zelf al heb ... !). Waarschijnlijk ben jij de enige die ooit je ‘fouten’ blijft zien, maar je bent ook de enige die ze ooit heeft kunnen herstellen. Als ik jou was zou ik gaan voor perfectie, voor zover die binnen jouw skills ligt.

    Je wil niet weten hoe veel ik geleerd heb van het herstellen van fouten die ik ooit maakte, en hoe veel ik baal van de fouten die ik ‘heb laten zitten’.
    Amen!

    Schuren is inderdaad een kloteklus. Maar achteraf altijd de moeite waard! Schuurpapier is verreweg het gereedschap waar wij de meeste tijd mee besteden. Mijn ervaring is ook dat het loont om iets meer te betalen voor het schuurpapier. Koop niet het goedkoopste bij de Praxis/Gamma, maar investeer in schuurpapier met een merk (zoals 3M). Het werkt een stuk fijner, gaat langer mee en dus op de termijn is het gewoon goedkoper.

  5. #125

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ezzie Bekijk bericht

    Wanneer ik de originele + aftermarket brug op elkaar leg wordt duidelijk waarom:

    Kan iemand hier nog iets over zeggen? Is dit verschil in hoek acceptabel of niet?


    Verder ben ik op zoek naar hoe ik nu precies de hals en brug correct moet positioneren. Bij alles wat ik vind is of het een of het ander al geplaatst, of gaan ze uit van voorgeboorde string-through holes.

    Zou het werken als ik een stuk touw vastmaak aan een schroefje in het gat waar de strap button komt, die over de hals trek en met een stuk tape vastmaak in het midden boven de topkam? Dan kan ik op verschillende plekken op de hals meten of hij exact in het midden zit.

  6. #126
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.613

    Standaard

    Iets minder schuin, dus in theorie iets minder scherp hoog. Altijd jammer bij een tele (blijft wel in theorie, of je er wat van merkt???)
    Moet wel passen met je cavity anders moet je frezen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    147-c Guitars

  7. #127
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.588

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ezzie Bekijk bericht
    Kan iemand hier nog iets over zeggen? Is dit verschil in hoek acceptabel of niet?


    Verder ben ik op zoek naar hoe ik nu precies de hals en brug correct moet positioneren. Bij alles wat ik vind is of het een of het ander al geplaatst, of gaan ze uit van voorgeboorde string-through holes.

    Zou het werken als ik een stuk touw vastmaak aan een schroefje in het gat waar de strap button komt, die over de hals trek en met een stuk tape vastmaak in het midden boven de topkam? Dan kan ik op verschillende plekken op de hals meten of hij exact in het midden zit.
    Hals erop zetten. Stemmechanieken laagste en hoogste snaar erop zetten. Snaren erdoor plastsen. Zadels van de brug zo ver mogelijk naar voren plaatsen. Mensuur 25,5” uitzetten tussen onderkant kam en bovenkant zadels. Brug vastklemmen met een lijmklem en de 2 snaren over de linker en rechter zadels halen. Zo zie je of ie goed lijnt met de hals. Sommige telebruggen hebben ook gaten achterop waardoor je de snaren kan halen, anders bal end onder het zadel doorhalen.

  8. #128
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Ik denk dat dit verschil in de hoek alleen een theoretisch verschil gaat maken en je er in de praktijk dus niets van gaat merken. Ik zou zorgen het het gaat passen en mij er verder geen zorgen om maken.

    Brugpositie bepalen doe je altijd aan de hand van je centerline, welke jij nu niet meer precies kunt zien op je body begrijp ik. Vaak kun je iets met een lijmnaad oid, maar jij hebt een one-piece body. Zelf zou ik zorgen dat ik een lijn op mijn body heb staan die ik pas verwijder nadat alle gaten zijn geboord, of in ieder geval gemarkeerd.

    Nu het juiste midden bepalen kan ook door 2 latten waarvan je zeker weet dat ze 100% recht zijn, aan beide zijden langs je toets te leggen. Vanaf daar kun je dan meten. Je truc met het touwtje zal ook werken, maar ik twijfel eraan hoe nauwkeurig ik dat zelf voor elkaar zou kunnen krijgen.

    Edit: De reactie hierboven was mij voor. En dat is een veel deftiger oplossing!

  9. #129
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.588

    Standaard

    Pas op met de centerline. Baseer de plaatsing vooral ten opzichte van de hals. De meest linker en rechter snaren moeten parallel lopen aan de hals. Meestal klopt dat met de centerline maar niet altijd.

  10. #130
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.588

    Standaard

    Oh ja. Als je dat elementgat groter freest... pas dan heel goed op of hij niet onder je brug uitkomt als je die plaatst. Heb ik ook al eens verprutst zo. Dus eerst brugpositie bepalen en die rondom aftekenen. En dan het elementgat pas bepalen en aanpassen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top