Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 64 van 101 EersteEerste ... 1454626364656674 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 631 t/m 640 van 1004
    Senior Member

Standaard

De poriën van het sapele moeten worden opgevuld. Ik doe dat met Z-Poxy, in etappes. Dat spul werkt meteen ook als sealer. Als er overal twee lagen op zitten, schuur ik alles weer af tot kaal hout. De poriën zijn dan gevuld. Als laatste kan ik nog een met alcohol verdunde laag aanbrengen als dat nodig is, als extra sealer en voor de kleur bijvoorbeeld.

Z-Poxy heeft twee componenten: een vuller en een uitharder. Die moeten ongeveer 1 op 1 gemengd worden. Ik maak steeds een beetje aan op een stuk papier.

Ik breng de epoxy met een oud pasje aan op de rechte oppervlakken, en op de rest met mijn vingers.

De onderkant, eerste laag. Die moet een uur of wat drogen voordat ik de andere kant kan doen. Als alles er twee keer op zit laat ik de gitaar een nacht goed drogen voordat ik hem weer opschuur. Dus dat gaat alles bij elkaar wel weer een paar dagen duren.

Best mooi, zo’n glimmend nekkie.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 13 januari 2021 om 16:56

Senior Member

Standaard

Noob-vraagje: draagt deze behandeling bij aan de kwaliteit (bijvoorbeeld houdbaarheid) van de gitaar, of dient het een cosmetisch doel?
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Noob-vraagje: draagt deze behandeling bij aan de kwaliteit (bijvoorbeeld houdbaarheid) van de gitaar, of dient het een cosmetisch doel?
    Ik denk niet dat het veel aan de houdbaarheid bijdraagt. Hout vullen doe je bij houtsoorten met diepe poriën, voor een gladder lakresultaat. Bij maple bijvoorbeeld is dat niet nodig. De Z-Poxy werkt ook als ‘sealer’, maar wat dat is weet ik eigenlijk niet precies ... zorgen dat het hout de eerste laklaag niet opzuigt ?? Soort grondverf dus ?
    Voor wat betreft de klank: er zijn gitaarbody’s die helemaal of voor een groot deel met epoxy worden gegoten. Op mijn gitaar, als vuller, zit de epoxy alleen maar in de poriën, omdat ik alles terugschuur naar kaal hout. Voor elektrische gitaren maakt dat volgens mij allemaal niks uit. Zonder daarover een discussie te starten !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 13 januari 2021 om 16:57

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Ik denk niet dat het veel aan de houdbaarheid bijdraagt. Hout vullen doe je bij houtsoorten met diepe poriën, voor een gladder lakresultaat. Bij maple bijvoorbeeld is dat niet nodig. De Z-Poxy werkt ook als ‘sealer’, maar wat dat is weet ik eigenlijk niet precies ... zorgen dat het hout de eerste laklaag niet opzuigt ?? Soort grondverf dus ?
    Voor wat betreft de klank: er zijn gitaarbody’s die helemaal of voor een groot deel met epoxy worden gegoten. Op mijn gitaar, als vuller, zit de epoxy alleen maar in de poriën, omdat ik alles terugschuur naar kaal hout. Voor elektrische gitaren maakt dat volgens mij allemaal niks uit. Zonder daarover een discussie te starten !
    Ging me niet om een discussie; wist het gewoon niet. Dank voor je antwoord.
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Ging me niet om een discussie; wist het gewoon niet. Dank voor je antwoord.
    Haha, ging ook niet om jou hoor, maar in het algemeen is de discussie over tonewood voor elektrische gitaren vaak oeverloos.

Senior Member

Standaard

Op mijn eerste Tele-project heb ik geen pore filler en/of sealer gebruikt en eigenlijk vind ik dat best een mooi natuurlijk effect geven, dat beetje reliëf. Voelt ook lekker, grappig genoeg:

(Lastig fotograferen trouwens)

Maar die van jou gaat gewoon superstrak worden! Ben benieuwd naar het eindresultaat.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Op mijn eerste Tele-project heb ik geen pore filler en/of sealer gebruikt en eigenlijk vind ik dat best een mooi natuurlijk effect geven, dat beetje reliëf. Voelt ook lekker, grappig genoeg:

Maar die van jou gaat gewoon superstrak worden! Ben benieuwd naar het eindresultaat.
    Ja, hij moet helemaal glad worden. Ik moet goed kijken of alle poriën ook echt overal gevuld zijn: bij de Dusty Hill bas die ik ooit maakte waren twee lagen epoxy niet overal genoeg, bleek na het lakken. Maar dat was ook de eerste keer dat ik dat deed. En echt lelijk is die gitaar ook niet geworden.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 14 januari 2021 om 18:36

Senior Member

Standaard

De bovenkant en de zijkanten zitten nu ook in de eerste laag Z-Poxy.

Wie mooi wil worden moet eerst lelijk zijn. Ik laat de epoxy tot morgen drogen, schuur dan alles op, en breng daarna nog een laag op.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 14 januari 2021 om 16:06

Senior Member

Standaard

En schuren maar weer ...

Het verschil, voor en na vullen en schuren:

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Het verschil, voor en na vullen en schuren:

Da’s ’n evident verschil!
    Van Kooten & De Bie