Vette Beam Blocker man....!
Vette Beam Blocker man....!
Als het al is aangelegd door een monteur.... veel kleine kroegjes zijn vaak voor weinig door beun de haas of de eigenaars zelf in elkaar geklust lijkt het wel. Moet er eigenlijk niet een inspectie plaatsvinden op dit soort punten voor zo’n tent opengaat? Lijkt mij wel logisch toch? Maar heb niet de indruk dat dat altijd gebeurt.....
Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com
Een paar jaar terug was dat de oplossing voor alles......![]()
Ja ja ja, het is een meubel geworden. Ook hartelijk welkom in de woonkamer dus!
Zijn die 2 racestrips echt alleen voor de sier of ook een beetje voor de stevigheid of om de speaker hufterproof mee te maken voor een spullen smijtende meute?
No pun intended.
Bux.
Yes life isn't easy, Anyway, you can make it And if I can do it, well man so can you - Lee Clayton
Ik heb me ff afzijdig gehouden maar hier raak ik je toch een beetje kwijt. De hele schakeling ligt van alle kanten aan het chassis, elco's, secondaire wikkelingen, jack's, pots, etc.
De oude ontwerpen lag het chassis NOOIT aan aarde. Via de deathcap lag het chassis aan een van de netlijnen. Bij ons is het zo dat de "nul" stiekum ook aan aarde ligt dus als je afhankelijk van de netstekkerstand nou net de "fase" aan het chassis had liggen staat daar vrolijk 230V~ op het chassis EN de inputkabel cq gitaarsnaren. Je verzint het toch niet he!, geen goed woord voor over en echt levensgevaarlijk.
Kun je mij dat schema mailen want ik heb niet een schema waarin het circuit volledig gelift is van het chassis. Het enige wat gelift is, is de primaire wikkeling uit het net.
Heb je helemaal gelijk in. Let vooral op of dit een origineel aangelegd contact is. Vaak willen de beunhazen wel eens wat monteren zonder alles aan te sluiten zodat het lijkt alsof .....
Hmm... waarschijnlijk haal ik dingen door elkaar, zie zaken over het hoofd of mis ik zelfs elementaire kennis....
Ik merk dat ik wellicht aarding en neutraal ('min') door elkaar haal op punten......die zijn soms wel en soms niet hetzelfde? Mag je dat zo stellen? Even voor mijn begrip: van de derde elco in mijn Champ wordt de aarding slechts verzorgt door een lijntje naar één van de input-jacks die mechanisch contact met het chassis maakt (wat mij een beetje raar overkomt, de overige twee elco's worden geaard via een aparte lijn met een oogje aan één van de PT-bouten). Geldt trouwens ook van de kathode van de eerste gain stage (eerste helft 12ax7), die wordt geaard via kathode weerstand en cap aan hetzelfde punt. Die aarding is dan toch geheel afhankelijk van de rand-aarde van de gebruikte stroombron? En dan bedoel ik dus niet de neutraaldraad, maar de echt de aarde-draad die aan het chassis zit. Hoe verloopt de aarding van deze componenten dan als je op een ongeaard stopcontact speelt? Of ligt het chassis ook aan de neutraal? Neutraal en fasedraad zitten toch alleen verbonden met de primaire kant van de PT?
Juist ja. Wat was blijven hangen is dat je met oude amerikaanse amps met deathcap netstroom op je chassis en snaren kunt krijgen omdat de deathcap aan het chassis ligt. Maar inderdaad, wat ik zei klopt niet - chassis is inderdaad niet apart geaard in die oude Amerikaanse amps.... daar is de neutraal dan ook meteen de aarde toch?
Nee, dergelijk schema heb ik niet, sorry, en misschien zit ik er hier ook wel weer naast dan... wat ik weet van mijn Blues Deluxe is dat deze geïsoleerde jacks gebruikt en het de hele print volgens mij via één punt geaard is aan het chassis (en het chassis uiteraard aan de aarde ligt). Dat viel mij in de 57 Champ reissue ook op: er zitten geen aardpunten her en der aan het chassis als in de oude Champ en de inputs leken mij ook geisoleerd.
In ieder geval van The Court in Den Haag en van Café Bebop in Delft weet ik dat we inplugten op een stopcontact met randaarde maar niets wees erop dat die aarde ook was aangesloten. Met een lange haspel hebben we net zolang gezocht naar een stopcontact totdat we geen brommende versterkers en knetterende snaren meer hadden. Bij The Court bleek dat slechts één stopcontact in de keuken te zijn! Vind ik toch een raar dat dat wordt toegestaan voor horeca, ook al zit het in oude panden. In ieder geval zou ik als gemeente toch eisen dat alle stroom geaard is of dat tenminste stopcontacten zonder randaarde worden gebruikt als dat niet het geval is!
Laatst gewijzigd door Little Jay; 11 januari 2021 om 15:51
Soms is de randaarde niet hetzelfde als de circuit "min" maar is op een of andere manier wel verbonden via een cap of laagohmige weerstand. Dit zie je veel in SSamps met schakelende voeding.
In elk geval moet een metalen chassis aan randaarde liggen, dat is gewoon een eis van de NEN voor zover ik weet.
Een voedingselco die zijn min krijgt via een input jack is ronduit stupide. Eens gaat die jack los zitten en zul je een doodsklap krijgen als je lichaam tenminste niet "zwevend" is. Nee ik begeef me nu niet in hoger sferen, ik bedoel dat elektrisch gezien.
Ook oogjes op de PT-bout zoals Fender vaak doet is een nogo. De trafo is zwaar en elke keer dat jij de amp neerzet wordt er een rukje aan die bouten gegeven. Bijna alle bouten van amps die ik bekijk zitten los. Het dooronder bevstigde oog, ook nog een op het chassis gesoldeerd is gewoon los gerukt. Zie hiervoor op mijn site voor voorbeelden, ik verzin dit niet.
Je moest eens weten wat de overheid ten onrechte goed en afkeurd.
Zie ik daar nou een aarddraad die is vast gezet met een lockwasher (veerring), een locknut en dan ook nog eens van borglak s voorzien? Mag ik je er dan op attenderen dat een drupje (van de juiste) loctite op de schroefdraad geen overbodige luxe zou zijn? de door jou aangebrachte 3-voudige borging is natuurlijk wel heel summier. Doe er alsjeblieft een vierde bij!
![]()
„…were you born that stupid? Or did you have to study?“
— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky
Favorieten/bladwijzers