Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 8 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 75
    Senior Member

Standaard

Vette Beam Blocker man....!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    .... echt waar?
    Alleen als die aarding dan ook is gelegd. En als een monteur de randaarde in een stopcontact vergeet, waarom zou een andere monteur dan de aarding van de verwarming net kunnen vergeten?
    Als het al is aangelegd door een monteur.... veel kleine kroegjes zijn vaak voor weinig door beun de haas of de eigenaars zelf in elkaar geklust lijkt het wel. Moet er eigenlijk niet een inspectie plaatsvinden op dit soort punten voor zo’n tent opengaat? Lijkt mij wel logisch toch? Maar heb niet de indruk dat dat altijd gebeurt.....
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Vette Beam Blocker man....!
    Haha, ja hè? Ben benieuwd hoeveel dat echt zal blocken maar vind het er wel mooi uitzien ;-)

Senior Member

Standaard

Een paar jaar terug was dat de oplossing voor alles......

Senior Member

Standaard

Ja ja ja, het is een meubel geworden. Ook hartelijk welkom in de woonkamer dus!

Zijn die 2 racestrips echt alleen voor de sier of ook een beetje voor de stevigheid of om de speaker hufterproof mee te maken voor een spullen smijtende meute?

No pun intended.

Bux.
    Yes life isn't easy, Anyway, you can make it And if I can do it, well man so can you - Lee Clayton

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Mijn eigen conclusie van deze 5F1 is trouwens dat die absoluut niet te gebruiken is zonder geaarde stroom... een deel van het circuit is geaard via het chassis, dat moet dus aan de aarde liggen! In het oude Fender-ontwerp lag het chassis altijd aan de aarde, onafhankelijk van hoe je de stekker in het stop-contact steekt, via de 'death cap'.
    Ik heb me ff afzijdig gehouden maar hier raak ik je toch een beetje kwijt. De hele schakeling ligt van alle kanten aan het chassis, elco's, secondaire wikkelingen, jack's, pots, etc.

De oude ontwerpen lag het chassis NOOIT aan aarde. Via de deathcap lag het chassis aan een van de netlijnen. Bij ons is het zo dat de "nul" stiekum ook aan aarde ligt dus als je afhankelijk van de netstekkerstand nou net de "fase" aan het chassis had liggen staat daar vrolijk 230V~ op het chassis EN de inputkabel cq gitaarsnaren. Je verzint het toch niet he!, geen goed woord voor over en echt levensgevaarlijk.

Ik heb de moderne Fender 5F1 reissue ook bekeken en daar is wel een modern circuit toegepast: geen aarding van het circuit via het chassis (chassis uiteraard wel aan de randaarde), geïsoleerde jacks en maar liefst 3 zekeringen. Dat moet ook om volgens de strenge Europese normen dergelijke elektronica te mogen verkopen. Eigenlijk dus heel vreemd dat dit soort kits die regelgeving kennelijk (mogen?) omzeilen!
    Kun je mij dat schema mailen want ik heb niet een schema waarin het circuit volledig gelift is van het chassis. Het enige wat gelift is, is de primaire wikkeling uit het net.

Dat maakt mij nou wel weer huiverig om dit ampje mee uit te nemen voor optredens: zeker in de wat oudere cafés in Den Haag kom ik toch best nog wel eens ongeaarde stopcontacten tegen! (Weiger ik om over te spelen.... leg maar een haspel door het café naar geaarde stroom dan). Of op het oog geaarde stopcontacten waarvan de randaarde nergens op aangesloten is....
    Heb je helemaal gelijk in. Let vooral op of dit een origineel aangelegd contact is. Vaak willen de beunhazen wel eens wat monteren zonder alles aan te sluiten zodat het lijkt alsof .....
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard Corona-project: 5F1 Champ

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ik heb me ff afzijdig gehouden maar hier raak ik je toch een beetje kwijt. De hele schakeling ligt van alle kanten aan het chassis, elco's, secondaire wikkelingen, jack's, pots, etc.
    Hmm... waarschijnlijk haal ik dingen door elkaar, zie zaken over het hoofd of mis ik zelfs elementaire kennis....

Ik merk dat ik wellicht aarding en neutraal ('min') door elkaar haal op punten......die zijn soms wel en soms niet hetzelfde? Mag je dat zo stellen? Even voor mijn begrip: van de derde elco in mijn Champ wordt de aarding slechts verzorgt door een lijntje naar één van de input-jacks die mechanisch contact met het chassis maakt (wat mij een beetje raar overkomt, de overige twee elco's worden geaard via een aparte lijn met een oogje aan één van de PT-bouten). Geldt trouwens ook van de kathode van de eerste gain stage (eerste helft 12ax7), die wordt geaard via kathode weerstand en cap aan hetzelfde punt. Die aarding is dan toch geheel afhankelijk van de rand-aarde van de gebruikte stroombron? En dan bedoel ik dus niet de neutraaldraad, maar de echt de aarde-draad die aan het chassis zit. Hoe verloopt de aarding van deze componenten dan als je op een ongeaard stopcontact speelt? Of ligt het chassis ook aan de neutraal? Neutraal en fasedraad zitten toch alleen verbonden met de primaire kant van de PT?

De oude ontwerpen lag het chassis NOOIT aan aarde. Via de deathcap lag het chassis aan een van de netlijnen. Bij ons is het zo dat de "nul" stiekum ook aan aarde ligt dus als je afhankelijk van de netstekkerstand nou net de "fase" aan het chassis had liggen staat daar vrolijk 230V~ op het chassis EN de inputkabel cq gitaarsnaren. Je verzint het toch niet he!, geen goed woord voor over en echt levensgevaarlijk.
    Juist ja. Wat was blijven hangen is dat je met oude amerikaanse amps met deathcap netstroom op je chassis en snaren kunt krijgen omdat de deathcap aan het chassis ligt. Maar inderdaad, wat ik zei klopt niet - chassis is inderdaad niet apart geaard in die oude Amerikaanse amps.... daar is de neutraal dan ook meteen de aarde toch?

Kun je mij dat schema mailen want ik heb niet een schema waarin het circuit volledig gelift is van het chassis. Het enige wat gelift is, is de primaire wikkeling uit het net.
    Nee, dergelijk schema heb ik niet, sorry, en misschien zit ik er hier ook wel weer naast dan... wat ik weet van mijn Blues Deluxe is dat deze geïsoleerde jacks gebruikt en het de hele print volgens mij via één punt geaard is aan het chassis (en het chassis uiteraard aan de aarde ligt). Dat viel mij in de 57 Champ reissue ook op: er zitten geen aardpunten her en der aan het chassis als in de oude Champ en de inputs leken mij ook geisoleerd.

Heb je helemaal gelijk in. Let vooral op of dit een origineel aangelegd contact is. Vaak willen de beunhazen wel eens wat monteren zonder alles aan te sluiten zodat het lijkt alsof .....
    In ieder geval van The Court in Den Haag en van Café Bebop in Delft weet ik dat we inplugten op een stopcontact met randaarde maar niets wees erop dat die aarde ook was aangesloten. Met een lange haspel hebben we net zolang gezocht naar een stopcontact totdat we geen brommende versterkers en knetterende snaren meer hadden. Bij The Court bleek dat slechts één stopcontact in de keuken te zijn! Vind ik toch een raar dat dat wordt toegestaan voor horeca, ook al zit het in oude panden. In ieder geval zou ik als gemeente toch eisen dat alle stroom geaard is of dat tenminste stopcontacten zonder randaarde worden gebruikt als dat niet het geval is!
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 11 januari 2021 om 15:51

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buxtra Bekijk bericht
    Ja ja ja, het is een meubel geworden. Ook hartelijk welkom in de woonkamer dus!

Zijn die 2 racestrips echt alleen voor de sier of ook een beetje voor de stevigheid of om de speaker hufterproof mee te maken voor een spullen smijtende meute?

No pun intended.

Bux.
    Ze zijn van behoorlijk dik aluminium dus bieden meer bescherming dan alleen het speakerdoek! Maar eigenlijk zijn ze meer bedoeld voor de sier en om een beetje old school vibe te krijgen ;-)

Senior Member

Standaard

Ik merk dat ik wellicht aarding en neutraal ('min') door elkaar haal op punten......die zijn soms wel en soms niet hetzelfde? Mag je dat zo stellen? Even voor mijn begrip: van de derde elco in mijn Champ wordt de aarding slechts verzorgt door een lijntje naar één van de input-jacks die mechanisch contact met het chassis maakt (wat mij een beetje raar overkomt, de overige twee elco's worden geaard via een aparte lijn met een oogje aan één van de PT-bouten)

Soms is de randaarde niet hetzelfde als de circuit "min" maar is op een of andere manier wel verbonden via een cap of laagohmige weerstand. Dit zie je veel in SSamps met schakelende voeding.

In elk geval moet een metalen chassis aan randaarde liggen, dat is gewoon een eis van de NEN voor zover ik weet.

Een voedingselco die zijn min krijgt via een input jack is ronduit stupide. Eens gaat die jack los zitten en zul je een doodsklap krijgen als je lichaam tenminste niet "zwevend" is. Nee ik begeef me nu niet in hoger sferen, ik bedoel dat elektrisch gezien.

Ook oogjes op de PT-bout zoals Fender vaak doet is een nogo. De trafo is zwaar en elke keer dat jij de amp neerzet wordt er een rukje aan die bouten gegeven. Bijna alle bouten van amps die ik bekijk zitten los. Het dooronder bevstigde oog, ook nog een op het chassis gesoldeerd is gewoon los gerukt. Zie hiervoor op mijn site voor voorbeelden, ik verzin dit niet.

In ieder geval zou ik als gemeente toch eisen dat alle stroom geaard is of dat tenminste stopcontacten zonder randaarde worden gebruikt als dat niet het geval is!
    Je moest eens weten wat de overheid ten onrechte goed en afkeurd .
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Zie hiervoor op mijn site voor voorbeelden, ik verzin dit niet.
    Zie ik daar nou een aarddraad die is vast gezet met een lockwasher (veerring), een locknut en dan ook nog eens van borglak s voorzien? Mag ik je er dan op attenderen dat een drupje (van de juiste) loctite op de schroefdraad geen overbodige luxe zou zijn? de door jou aangebrachte 3-voudige borging is natuurlijk wel heel summier. Doe er alsjeblieft een vierde bij!

„…were you born that stupid? Or did you have to study?“

— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten