@fredjuh: gaat mij nu vooral even om de veiligheid! Ben druk aan het studeren, The Valvewizard is een interessante en leerzame site! Heb onlangs het boek 'Inside Tube Amps' van Dan Torres in m'n Kindle-app gekregen. Heel interessant, maar ondanks dat het 341 pagina's telt gaat het niet diep genoeg in op het waarom achter de dingen, dus is het toch een beetje een 'monkey-trick boek'.
Mijn eigen conclusie van deze 5F1 is trouwens dat die absoluut niet te gebruiken is zonder geaarde stroom... een deel van het circuit is geaard via het chassis, dat moet dus aan de aarde liggen! In het oude Fender-ontwerp lag het chassis altijd aan de aarde, onafhankelijk van hoe je de stekker in het stop-contact steekt, via de 'death cap'. De moderne kits hebben de death-cap dan wel niet meer, maar hebben wel de aarding via het chassis gehandhaafd en vertrouwen op geaarde stroom kennelijk. Maar zonder geaarde stroom loopt de aarde toch echt via de gitaar en de speler volgens mij...... bron voor brom en ruis en ook gevaarlijk als de PA of je medemuzikanten ook ongeaard zijn. Met een beetje potentiaalverschil kun je dan een beste klap krijgen of de bekende 'elektrische kus' als je met je lippen de microfoon aanraakt.
Ik heb de moderne Fender 5F1 reissue ook bekeken en daar is wel een modern circuit toegepast: geen aarding van het circuit via het chassis (chassis uiteraard wel aan de randaarde), geïsoleerde jacks en maar liefst 3 zekeringen. Dat moet ook om volgens de strenge Europese normen dergelijke elektronica te mogen verkopen. Eigenlijk dus heel vreemd dat dit soort kits die regelgeving kennelijk (mogen?) omzeilen!
Dat maakt mij nou wel weer huiverig om dit ampje mee uit te nemen voor optredens: zeker in de wat oudere cafés in Den Haag kom ik toch best nog wel eens ongeaarde stopcontacten tegen! (Weiger ik om over te spelen.... leg maar een haspel door het café naar geaarde stroom dan). Of op het oog geaarde stopcontacten waarvan de randaarde nergens op aangesloten is....
Favorieten/bladwijzers