Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 57 van 101 EersteEerste ... 747555657585967 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 561 t/m 570 van 1004
    Senior Member

Standaard

Het tailpiece zit er op. Ik heb twee boren gekocht: 10,5 mm was (op een teststuk) echt te krap; met een paar fikse klappen met een rubber hamer ging de bus er niet eens een mm in. Met een 11 mm gat duw ik de bussen met wat moeite in de gaten (en krijg ik ze er ook weer uit).

Gelukkig kon ik er met de kolomboor makkelijk bij:

Die nickel kleur is super vet !

Okee ! We hebben tuners in de headstock en een tailpiece in de body: dan kunnen er provisorisch Voor Het Eerst twee snaren op, om de uitlijning te checken.

De uitlijning is prima !

De hals zit nu (met de shim) met een lijmklem in de neckpocket. De actie lijkt zo prima; op de 12e fret is de actie op de dikke E iets van 1,5 mm met de brug op z’n laagst, maar de topkam is nog veel te hoog.

De positie/intonatie van de brug kan ik later nog precies bepalen, die zit nu gewoon los onder de snaren. Volgens mij wordt het zo langzaamaan tijd om de hals in de body te lijmen.

Of zie ik nog iets over het hoofd ?

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 18 december 2020 om 21:41

Senior Member

Standaard

Kammetje komt wel goed. Je kan ook nog wat aan je brug schroeven desnoods. Goed werk! Had ik maar zoveel geduld.

Senior Member

Standaard

Maar als je er ooit nog een bouwt zal ik hem pas fretten als de hals vastzit. Kan je altijd nog een mm van de toets afschuren in het geval van ellende.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Kammetje komt wel goed. Je kan ook nog wat aan je brug schroeven desnoods. Goed werk! Had ik maar zoveel geduld.
    Ja, alles komt mooi uit ! En ach, dat geduld ... ik doe er niet veel aan op een dag hoor. Ik denk dat je zo’n gitaar in veertien dagen kan bouwen en lakken als je een beetje doorwerkt. Maar vooral nu met die lockdown rek ik het allemaal maar een beetje.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Maar als je er ooit nog een bouwt zal ik hem pas fretten als de hals vastzit. Kan je altijd nog een mm van de toets afschuren in het geval van ellende.
    Voor of na, voor allebei is wat te zeggen. Ik denk dat mijn frets er allemaal nog een keer uit moeten, want het fretten is tot nu toe het enige waar ik niet tevreden over ben. Eerst de gitaar maar eens afmaken; dat re-fretten kan altijd nog.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 18 december 2020 om 19:17

Senior Member

Standaard

Ik heb gisteravond de shim in de neckpocket gelijmd, en vandaag de hals in de body.

Eerst heb ik de stemmechanieken weer van de headstock afgehaald. Ik was een beetje bezorgd of ik de bushings makkelijk uit de gaten zou krijgen, maar dat was geen probleem met een oud 10 mm boortje en een hamer.

De shim:

Nooit genoeg klemmen !

Nog maar een keer de uitlijning controleren ...

De topkam moet nog veel lager, maar de hoek van de snaren is voldoende.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 19 december 2020 om 21:06

Senior Member

Standaard

Lijmen van de hals.

Zes klemmen. Moet genoeg zijn.

Nou laat ik de lijm een nacht drogen. De klemmen kunnen er over een paar uur af. Ik hoop van harte dat de hals recht zit ... dat is lastig checken met al die klemmen. Wish me luck !

Senior Member

Standaard

Wordt mooi!

Deze foto laat op mijn telefoon een paarsige gloed zien:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Ga ik me toch zomaar ineens afvragen hoe een firebird er uit ziet als die van purperhart is....

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Wordt mooi!
    Deze foto laat op mijn telefoon een paarsige gloed zien:
    Ga ik me toch zomaar ineens afvragen hoe een firebird er uit ziet als die van purperhart is....
    Proberen, zou ik zeggen !

En dat paarsige zag ik ook, maar dat doet mijn iPhone.

Senior Member

Standaard

De lijm heeft een uur of vier gedroogd, dus de hals zit nou wel (hand)vast. Hij is nog steeds redelijk mooi uitgelijnd.

En de Johnny Bird blijft in een standaard staan, met die scheve onderkant, haha !

Nu moet ik de hiel van de hals vloeiend in de body over gaan laten lopen. Dat wordt weer schrapen, raspen, vijlen en schuren.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 19 december 2020 om 21:10

Senior Member

Standaard

De overgang van de hals in de body moet mooi vloeiend worden. Dus vandaag ben ik aan het raspen/vijlen/schuren geslagen. Tussendoor veel kijken, meten en vooral voelen: je vingers zijn het fijnste gereedschap om oneffenheden op te sporen, merk ik.

Deze zijkant van de neckpocket is aan de beurt.

Dit is een super handig hulpmiddeltje voor zo’n klus: een stukje 80 grit schuurpapier, met dubbelzijdig tape gelijmd op een stukje metalen pijp dat hier ergens slingerde. Daar kan je heel nauwkeurig mee schuren.

De ronding van de hals moet vloeiend overlopen. Dat ging het beste met 100 grit schuurpapier.

Eén kant klaar (bovenkant foto). Dat ging sneller en beter dan ik dacht.

De zijkant van de body vloeit nu mooi over in de hals. De lijmnaad wordt na vullen en lakken onzichtbaar.
    Ik ga nog even verzinnen hoe ik de bovenkant ga doen. Ik zou er nog een stukje in kunnen lijmen en dan een vloeiende curve van de body naar de hals kunnen maken.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 20 december 2020 om 16:48

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten