Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 13 EersteEerste ... 89101112 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 123

Discussie: Getting starten

  1. #91
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.794

    Standaard

    In grote lijnen geldt in mijn ogen: er zijn allerlei kleine versterkers die goed klinken (en hoeven niet duur te zijn). Dat kan buizen, modelling, transistor etc zijn. Het punt is een beetje: het volume van kleine (buizen)amps en kleine speakers is uitstekend voor thuis. Als je ze meeneemt naar een grotere ruimte (oefenruimte) dan verzuipen ze omdat die ruimte (te) groot is t.o.v. de amp. Maar je hebt thuis te maken met buren die tv zitten te kijken naast je, een baby die ligt te slapen in een ruimte boven je, een partner die op laptop aan het werken is in een andere kamer. Daarom wil je dat het zo weinig mogelijk lawaai maakt.

    Als het echter heel weinig lawaai mag maken is het verschil tussen zacht aanslaan (nauwelijks volume) en heel hard aanslaan heel erg klein of je nu een buizenamp van 5 watt neemt, een trransistor, een modelaar etc. En dat is dus de pest. Je wilt dus lawaai maken maar je mag het niet horen. Hoe zachter het gaat, hoe kleiner het dynamisch bereik (verschil hard/zacht aanslaan).

    Met andere woorden: probeer het één en ander uit maar wees je bewust van deze beperkingen. Het blijft altijd een compromis.

    Ik gebruik zelf een 1 watt ampje met een 6 inch speakertje. Omdat ie heel stil is. Werkt heel goed, maar is een beetje behelpen. Mijn 5 watt Marshall class 5 en Fender Champ klinken/spelen/voelen veel en veel beter. Maar dan horen andere mensen het.

  2. #92
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.535

    Standaard

    Heel zacht spelen laat je focussen op andere dingen, een meer helikopter view hoe je sound en spel -als je met opnames meespeelt- in het geheel past. En voor je techniek is hard volume sowieso geen goed idee.
    Maar zo werkt het voor mij.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #93
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik heb hier diverse buizenamps staan, in de woonkamer al 3 stuks, maar ik speel vrijwel alleen via m'n Bias Amp 2 software op de computer.

  4. #94
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.794

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Heel zacht spelen laat je focussen op andere dingen, een meer helikopter view hoe je sound en spel -als je met opnames meespeelt- in het geheel past. En voor je techniek is hard volume sowieso geen goed idee.
    Maar zo werkt het voor mij.
    Ik heb sterk de indruk dat het spelen op hoog volume (bijvoorbeeld 100 watters) veel moeilijker is omdat je het volume moet controleren en het verschil tussen zacht en hard aanslaan heel groot wordt. Alles wordt uitvergroot. Verder denk ik dat op zacht volume spelen ook zeker voordelen heeft. Het is meer een kwestie van kunnen switchen tussen het ene en andere. Als je drie jaar op een 1 watt ampje thuis speelt en daar de sterren van de hemel kunt spelen, dan is het de eerste keer dat je inplugt in een 50 op 100 watt top met een grote speakerkast even heel erg schrikken. Je slaat een akkoord aan en je wordt door de druk ineens tegen de muur gesmeten.

  5. #95
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.794

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik heb hier diverse buizenamps staan, in de woonkamer al 3 stuks, maar ik speel vrijwel alleen via m'n Bias Amp 2 software op de computer.
    Die heb ik toen ook geinstalleerd op mijn PC (of althans geprobeerd) maar die deed het niet. Dat was jammer want ik had het ergens gehoord en het klonk goed maar ik had geen zin in eindeloos pielen met mijn PC. Volgens mij is die te oud voor het programma of zoiets.

  6. #96

    Standaard

    Inmiddels staat hier een Fender Frontman 15G in de slaapkamer. net als wat hier eerder werd gezegd. Clean klinkt het best oke (iig beter dan via mn baskastje), maar de drive wordt snel wat blikkerig. Ik heb mn hoop op het multieffectpedaaltje wat ik nog van plan ben aan te schaffen. Ook handiger natuurlijk omdat er geen footswitch bij zit oid.

  7. #97
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.535

    Standaard

    Goodie. Nou begint het lastigste deel, een overdrive vinden die goed klinkt
    Ze klinken allemaal ongeveer hetzelfde maar toch zal het zoeken nooit ophouden in het leven van een gitarist. Het is een kruis.

    To
    evallig kwam ik vd week de Frontman tegen bij onze Johan, die heeft een wagonlading vol met dure vintage amps maar kan ook enorm veel plezier beleven aan goedkope shit dat werkt.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #98
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Ja, die Johan. Die vind gewoon alles vet krijg ik soms het idee . Hij zet het gewoon op 10 en dan komt er een soort krasgeluid uit, wat hij dan eer te gek vind. Nou ja, good for him. Misschien dat 40 jaar lang je amp op 10 toch het gehoor een beetje aantast?
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  9. #99
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.535

    Standaard

    Je kan dat anders zien. Ipv iets zoeken wat je wil horen kijk je waar het voor kan gebruiken.
    Die opvatting werkt min of meer voor alles en dat noem je werkbaar.
    Bij dat geluid denk ik aan Magic Sam met zijn cheap ass bolt-on Univox Les Paul.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #100
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Oh ik vind het zeker een vette sound. Maar dat krassen is niets van gelogen toch?
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top